• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4358 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ ارديبهشت

نسخه وزير بهداشت براي حل معضل «ناصرخسرو»

سعيد نمكي، وزير بهداشت گفت: «در سازمان غذا و دارو چند نكته مورد توجه من و همكارانم بود؛ اول اينكه واردات داروهايي كه توليد مشابه داخل دارند ممنوع شود و تاكنون ۹۰ قلم از داروهايي كه توليد مشابه داخل دارند ممنوع شده است. دوم اينكه به شعار سال بها بدهيم و توليد داروهاي توليد داخل را تسهيل كنيم. به گزارش خبرگزاري فارس شفافيت در تصميمات سازمان غذا و دارو در حال دنبال شدن است و مسائلي مانند سيستم توزيع، عرضه دارو و قيمت‌گذاري در نشستي كه در دانشگاه علوم پزشكي كاشان برگزار شد مورد بررسي قرار گرفت و اميدواريم امسال شاهد ايجاد شفافيت در نظام دارويي باشيم. ما به دنبال تقويت استانداردهايي هستيم كه داروهاي توليد داخل مشكلي نداشته باشند كه باعث بي‌اعتمادي شوند. ما اعلام كرديم زماني كه اجازه واردات نمي‌دهيم اجازه رانت توليد هم نخواهيم داد و سلامت مردم براي ما در اولويت است. اگر پزشكي سعي مي‌كند بيماران را به مصرف داروهاي خارجي ترغيب كند توسط همكاران ما توجيه خواهد شد و اگر پشت اين ويترين، اتفاق اقتصادي افتاده باشد قطعا با اين موضوع برخورد خواهيم كرد و با همكاران‌مان در سازمان نظام پزشكي به دنبال هدايت نظام نسخه‌نويسي به سمت معقول و همراستا با منافع ملي هستيم. اينكه در داروخانه اقتصاد داروخانه دچار مشكل است درست است اما نمي‌توان با اين توجيه، منزلت دارو و حضور داروسازي كه براي رساندن دارو به دست بيمار در داروخانه حضور دارد را زير سوال برد. بخش عريض و طويلي به نام آرايشي و بهداشتي كه براي كمك به اقتصاد دارو آمده نبايد قسمت عرضه دارو را محدود كند.

در هيچ جاي دنيا اين موضوع پذيرفته نيست و ما اعلام مي‌كنيم كه نبايد سايه كانتر فروش لوازم آرايشي و بهداشتي سهم بيشتري از دارو داشته باشد. بايد سعي كنيم گردش مالي داروخانه به گونه‌اي نباشد كه چك‌هاي دراز مدت دست مردم باشد و داروخانه‌ها وام‌هايي با سودهاي كلان دريافت كنند. سعي مي‌كنم گردش نقدينگي داروخانه و فاصله دريافتي آنها از بيمه‌ها به حداقل برسد. سازمان تامين اجتماعي گرفتار مشكلاتي است كه بايد آن را درك كنيم، درآمد نه بيست و هفتم پاسخگوي نياز تامين اجتماعي نيست، به دليل اينكه هزينه‌هاي تامين اجتماعي پس از طرح تحول سلامت افزايش يافته است. با اقداماتي كه انجام داديم اميدواريم بدهي ۷۵۰۰ ميلياردي تامين اجتماعي به ما پرداخت شود. تمام بدهي ما در وزارت بهداشت كمتر از اين مبلغ است و اميدواريم با دستوري كه رييس‌جمهور دادند طي روزهاي آينده اين مبلغ را دريافت كنيم.»

وزير بهداشت افزود: «هيچ‌كس رقم دقيقي در خصوص آمار قاچاق ندارد، راهكار مبارزه با قاچاق تقويت بنيه توليد داخل به شكل تحت ليسانس يا انتقال دانش فني و استفاده از ظرفيت شركت‌هاي دانش‌بنيان است تا محصولات با كيفيت به دست مردم برسد، اين بزرگ‌ترين راهي است كه بايد دنبال كنيم كمااينكه بايد در مقابل قاچاق بايستيم. سيستم نسخه‌نويسي و عدم نظارت بر مصرف دارو باعث فروش داروهاي قاچاق در ناصرخسرو شده كه با پرونده الكترونيك سلامت و نسخه‌نويسي الكترونيك اين موضوع رفع خواهد شد. مردم هم مي‌توانند در تماس با شماره ۱۹۰ گزارشات خود را درباره مشاهده داروهاي قاچاق ارسال كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون