• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4358 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ ارديبهشت

خبر

پرداخت صددرصدي بودجه سال ۹۷ دانشگاه‌ها

وزير علوم از تخصيص صدردصدي بودجه دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي در سال ۹۷ خبر داد.

منصور غلامي در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن بيان اين مطلب به آخرين وضعيت تخصيص بودجه معوق سال ۹۷ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي اشاره كرد و گفت: خوشبختانه تخصيص بودجه سال گذشته اين مراكز در حدي كه پيش‌بيني شده بود به صورت كامل در دو مرحله پرداخت شد كه يك بخش آن را در قالب اعتبارات سال ۹۷ به دانشگاه‌ها پرداخت كردند و مابقي را به صورت تنخواه در بودجه ۹۸ اختصاص دادند كه اين ميزان علاوه بر مقدار بودجه‌اي است كه قرار است در سال جاري به دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي پرداخت شود.

او در ادامه تصريح كرد: خوشبختانه مي‌توانم بگويم كه تخصيص صددرصدي اعتبارات دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي در سال ۹۷ تامين شد و البته مقداري نيز به تخصيص پژوهشگاه‌ها و مراكز پژوهشي اختصاص مي‌يافت و خزانه اين ميزان را به مراكز پرداخت كرد.

وزير علوم در پايان تاكيد كرد: اميدوار هستيم بودجه سال ۹۸ نيز طبق برنامه‌ريزي به حساب مراكز آموزش عالي و دانشگاه‌ها واريز شود و اين بودجه سال جاري را همانند سال‌هاي قبل
به صورت صددرصدي دريافت كنيم.

 

جايگاه ۳۹ ايران در زمينه «اهداي عضو» در جهان

كتايون نجفي‌زاده، مديرعامل انجمن اهداي عضو ايرانيان با بيان اينكه ايران در دنيا در رتبه ۳۹ اهداي عضو قرار دارد، گفت: «اهداي عضو از طريق فرد زنده به صورت رايگان انجام مي‌شود. به گزارش فارس، بهترين زمان اهداي عضو همان ساعات اوليه مرگ مغزي است و اهداي عضو از فرد سكته مغزي زيرنظر وزارت بهداشت انجام مي‌شود. اهداي عضو از فرد زنده تصميمي بود كه 30 سال قبل توسط دولت گرفته شده و امكان فروش قلب وجود ندارد چون قلب تنها چند ساعت پس از مرگ مغزي زنده است.»

همچنين ساناز دهقان، رييس مركز فراهم‌آوري و پيوند اعضاي وزارت بهداشت گفت: «سال گذشته، ۹۲۳ مورد اهداي عضو از سوي افراد مرگ مغزي داشتيم كه ايران را به رتبه ۳۹ در اهداي عضو رساند و سال ۲۰۱۷ ما در رتبه ۳۷ قرار داشتيم. سال ۹۷ به دليل برخي مشكلات، فعاليت‌هاي جدي ما از مرداد ماه شروع شد؛ به طوري ‌كه با همكار‌ي‌هايي كه با اورژانس هوايي داشتيم امسال توانستيم يك قلب را ظرف مدت ۵۶ دقيقه از رشت به تهران برسانيم كه اين پيشرفت بسيار مهمي است. فروردين امسال هم نسبت به سال‌هاي گذشته بيشترين آمار اهداي عضو را داشتيم و امسال سامانه رجيستري اهداي عضو راه‌اندازي شده و در نيمه دوم سال سامانه رجيستري پيوند قلب و كبد كار خود را آغاز خواهد كرد.»

 

تحويل دومين محموله امدادي كشورهاي چين و اتريش

دومين محموله‌ كمك‌هاي چين و اتريش در ادامه كمك‌هاي امدادي و نقدي بين‌المللي به سيل‌زدگان وارد كشور و تحويل جمعيت هلال احمر شد.

به گزارش ايرنا، دومين محموله بشردوستانه دولت چين شامل هزار و 400 دستگاه چادر امدادي است كه روز جمعه وارد فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) شد. نخستين محموله اهدايي اين كشور شامل 2هزار و 600 دستگاه چادر به وزن 95 تُن، هفته گذشته براي توزيع ميان سيل‌زدگان كشور اهدا شده بود. همچنين روز جمعه، دومين محموله بشردوستانه دولت اتريش نيز از طريق كميسيون اروپا براي توزيع در بين سيل‌زدگان وارد كشور شد. اين محموله به ارزش 11 هزار و 950 يورو شامل هزار بسته بهداشتي پنج نفره يك ماهه (پودر لباسشويي، دستمال توالت، صابون، خمير دندان، مسواك، شامپو و ساير لوازم بهداشتي) است و نخستين محموله اهدايي اين كشور، شامل 2 هزار تخته پتو و پنج دستگاه لجن‌كش، هفته گذشته وارد ايران شده بود. علاوه بر اين، دفتر منطقه‌‌اي فدراسيون بين‌المللي جمعيت‌هاي ملي صليب سرخ و هلال احمر در عراق نيز در پاسخ به استمداد فدراسيون بين‌المللي، مبلغ پنج هزار دلار امريكا را براي تامين نيازهاي سيل‌زدگان كشور اختصاص داد.

 

قربانيان مين خدمات بنياد شهيد دريافت مي‌كنند

مهدي پاكدل، معاون تعاون و امور اجتماعي بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: «افرادي كه به عنوان قربانيان مين مجروح يا كشته مي‌شوند و احراز جانبازي يا شهادت آنان به استناد گزارش تاييد شده از سوي نهادها و مراجع قانوني ذيربط صورت گيرد، خدمات بنياد شهيد را دريافت مي‌كنند. به گزارش ايرنا، چنانچه جانبازي يا شهادت قربانيان مين احراز شود، همه خدمات درماني، فرهنگي، اجتماعي و ديگر خدمات را دريافت مي‌كنند؛ البته بستگي به اين موضوع دارد آن منطقه‌اي كه فرد يا افراد روي مين رفته‌اند، مورد تاييد مراجع امنيتي و انتظامي، استانداري‌ها و وزارت كشور باشد. آمار افرادي كه براثر انفجار مين مجروح يا مصدوم مي‌شوند، زياد است و بايد از طريق سامانه، اين آمار تفكيك تا مشخص شود فرد دچار چه مشكلاتي شده است. افرادي كه روي مين باقي مانده از دوران دفاع مقدس مي‌روند، به شرط اثبات، موضوع ايثارگري مطرح مي‌شود و اگر ايثارگري احراز شود از همه خدمات استفاده خواهند كرد و خدماتي كه در چارچوب قانون درباره ايثارگران است به اين افراد ارايه خواهد شد. چنانچه فردي به هر دليلي روي يكي از مواد منفجره يا مين برود و ثابت شود كه به دليل سهل‌انگاري يك نهاد يا دستگاهي باشد، آن زمان ممكن است مساله ديه مطرح شود چون ديگر خدمات از سوي بنيادشهيد دريافت نمي‌كند. در مجروحيت يا شهادت، سن و سال مطرح نيست، چون در برخي از موارد انفجار، ممكن است پدر و پسر با هم شهيد شوند، در اينگونه موارد اين افراد خدمات يكسان مي‌گيرند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون