• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4372 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۱ ارديبهشت

سامانه ثبت شكايات براي نظارت بر شهريه مدارس غيردولتي راه‌اندازي شد

شهريه‌ها شفاف مي‌شوند

گروه اجتماعي|«شهريه مصوب تك تك مدارس غيردولتي كاملا شفاف بايد براي مردم اطلاع‌رساني شود.» سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش روز گذشته از سامانه ثبت شكايات و تلفن گوياي سازمان مدارس و مراكز غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي رونمايي كرد به سامانه‌اي كه قرار است امكان ثبت شكايت در زمينه‌هاي مختلف را فراهم كند. به قول وزير آموزش و پرورش:«بنا به وعده‌اي كه داده شده اين شكايت بايد ظرف ۱۰ روز رسيدگي شود.»

حالا چند سالي است كه همزمان با نزديك شدن به زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان مقاطع مختلف، رسانه‌ها به سراغ موضوع شهريه‌هاي نجومي و شرايط رنگ به رنگ تحصيل در مدارس غيردولتي مي‌روند. در اين گزارش‌ها هميشه گلايه‌ها و تجربه‌هاي والديني كه براي ثبت‌نام فرزندانشان با رقم‌هاي عجيب روبه‌رو مي‌شوند، بازتاب پيدا مي‌كند. حالا آموزش و پرورش با راه‌اندازي اين سامانه تلاش دارد اين گلايه‌ها و شكايت‌ها را به صورت رسمي ثبت و به آنها رسيدگي كند. بطحايي در مراسم روز گذشته گفت:«بايد شهريه‌اي كه براي مدارس غيردولتي تعيين شده از طريق پرتال سازمان ثبت شده باشد تا والدين با علم به موضوع براي ثبت‌نام اقدام كنند. همچنين در همه مدارس غيردولتي بايد پوسترهايي كه حاوي شهريه مدارس غيردولتي است نصب شود تا خانواده‌ها از اطلاعاتي كه در اين پوسترها مبني بر شهريه قيد شده، استفاده كنند.» وزير آموزش و پرورش به شرايط اقتصادي دشوار كنوني اشاره كرده و از مديران و مسوولان مدارس تقاضاي همراهي كرده است:«موسسان و مديران مدارس غيردولتي با شرايط فعلي مردم همراهي كنند و بايد از اخذ وجوه اقتصادي جلو‌گيري به عمل بيايد. اصلا قابل پذيرش نيست مدرسه‌اي حتي با دلايل موجه هزينه اضافي از والدين دريافت كند. يكي از موضوعاتي كه توسط تيم‌هايي كه بدون اطلاع به مدارس سر مي‌زنند، رسيدگي به همين موضوع است تا شهريه اضافه اخذ نشود. مردم نبايد ناراضي باشند و احساس كنند حقي از آنها دريغ شده است.»

مجتبي زيني‌وند، رييس سازمان مدارس و مراكز غيردولتي و مشاركت‌هاي مردمي آموزش و پرورش در اين مراسم از استقرار تيم‌هاي نظارتي ويژه بر ثبت‌نام مدارس غيردولتي در مناطق يك تا ۶ تهران خبر داد و در مورد نحوه فعاليت سامانه ثبت شكايات گفت:«سامانه الكترونيكي رسيدگي به شكايات و سامانه هوشمند ۴۳۱۷ براي رسيدگي به شكايات وجود دارد و بر همين اساس بايد بررسي‌ها سرعت يابند تا تقويت و شفاف‌سازي برنامه مدارس غيردولتي را شاهد باشيم؛ از 4 طريق پرداخت شهريه‌ها در پرتال خدمات الكترونيكي مدارس قابل رويت است.» به گفته زيني‌وند اپليكيشن استعلام ميزان شهريه هم وجود دارد و براساس پوسترهايي كه در مدارس نصب خواهد شد، خانواده‌ها از ميزان شهريه‌ها مطلع مي‌شوند:«همزمان قرارداد دو برگي با باركد به همراه اطلاعات دانش‌آموز در مدرسه وجود دارد كه يك برگ در خدمت اوليا و يك برگ آن در اختيار مدرسه قرار مي‌گيرد؛ همچنين به صورت پيامكي تاييديه ثبت‌نام و مبلغ شهريه به اطلاع اولياي دانش‌آموز خواهد رسيد.» او همچنين اعلام كرد كه براي اطمينان از نصب پوسترهاي شهريه در مدارس، روزانه 5 تيم از تمام مدارس غيردولتي بازديد خواهند كرد و در استان‌ها نيز فردي از وزارتخانه در كنار ناظرين حضور خواهد يافت.

ميرحمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش مجلس هم كه در اين مراسم حضور داشت از وضعيت نگران‌كننده مدرسه‌هاي غيردولتي گفت:«روز شنبه از مدارس غيردولتي بازديد شد و وضعيت نگران كننده‌اي را شاهد هستيم و نگرانيم كه حوادث زاهدان و تاكستان در اينجا تكرار شود و نياز به جلسه فوق‌العاده با وزير آموزش و پرورش در اين خصوص وجود دارد. متاسفانه هنوز از سال ۹۳ پرونده شكايت در شوراي نظارت باز است و شوراي نظارت استان فرصت رسيدگي به آنها را ندارد و نمي‌شود از سال ۹۳ فرد تخلف كرده باشد و در استان رأي داده باشند اما شوراي نظارت مركزي به آن رسيدگي نكرده باشد و حكمي صادر نشده باشد.

اين وضعيت مطلوبي نيست.» او تاكيد كرد كه مهم جديت در رسيدگي به شكايت‌هاي ثبت‌ شده است: «راه‌اندازي اين سامانه‌ها خوب است و بايد باشد اما مهم رسيدگي به شكايت‌هاست. امروز شاهد هستيم افرادي آشكارا و در روز روشن تخلف مي‌كنند. وزير براي مبارزه با تخلفات محكم وارد شده است اما شرايط به گونه‌اي شد كه اوضاع آنچنان كه انتظارش بود پيش نرفت. شهريه‌اي كه برخلاف مصوبه گرفته مي‌شود و اسم مدارس مشخص است. نياز هم به سامانه نيست تا اين موارد پيگيري شود. مثلا مديركل شهر تهران دقيقا مي‌داند كدام مدارس تخلف مي‌كنند و شهريه آنها چقدر است.» وزير آموزش و پرورش در واكنش به انتقادات ميرزاده گفت:«از شوراي نظارت مي‌خواهم كه جدول زمان‌بندي تهيه شود و ظرف دو تا سه ماه آينده پرونده‌هاي باقي مانده از سال‌هاي قبل تعيين تكليف شود و امكانات و اختيارات و منابع هم مشخص شود تا پرونده‌هاي قبلي به صفر برسد.» بنا به گفته زيني‌وند: «۱۵۰۰ پرونده باقي مانده است كه اين پرونده‌ها براي زماني بوده كه قانون خلأهايي داشته و تاكنون بخش اعظم رسيدگي شده است و تا پايان خرداد ماه كل پرونده‌ها صفر مي‌شود.»

 


وزير آموزش و پرورش: از شوراي نظارت مي‌خواهم كه جدول زمان‌بندي تهيه شود و ظرف دو تا سه ماه آينده پرونده‌هاي باقي مانده از سال‌هاي قبل تعيين تكليف شود و امكانات و اختيارات و منابع هم مشخص شود تا پرونده‌هاي قبلي به صفر برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون