• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4372 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۱ ارديبهشت

تجميع رشته‌هاي دكترا تا سال۱۴۰۰

محمدرضا آهنچيان، مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش عالي با اشاره به تجميع رشته‌هاي دكتري گفت: تنوع رشته‌اي در مقطع دكتري در هيچ جاي دنيا ديده نمي‌شود و با نظام‌هاي متعدد آموزش عالي جهاني مغايرت دارد، از طرفي هزينه‌هاي سربار براي كشور ايجاد مي‌كند. زماني كه دانشگاه‌ها مي‌توانند يك رشته را با ۸ تا ۱۰ دانشجو برگزار كنند، چه ضرورتي دارد هر كدام از اين دانشجوها به گروه‌هاي سه تا چهار نفره تقسيم شوند و در گرايش‌هاي مختلف قرار بگيرند.

او افزود: امروزه شاهد همگرايي علم در جهان هستيم و خيلي از دانشگاه‌ها در جهان شروع به ادغام رشته‌‎ها كردند تا دانشجويان به صورت تك ساحتي تحصيل يا در يك حوزه محدود رشد نكنند. در اين ميان بحث استخدام و اشتغال هم مطرح است، در صورت تنوع مدارك تحصيلي در يك رشته مانند شيمي بازار كار نسبت به گرايش‌هاي جديد واكنش مثبت نشان نمي‌دهد، چون ماهيت و دستاوردهاي آن را نمي‌شناسد و جامعه نسبت به آن تقاضايي را مطرح نمي‌كند، از اين رو بايد دانشگاه‌ها به فكر يكپارچه‌سازي در رشته‌هايشان باشند. اكنون اين اقدام توسط رييس دانشگاه تهران و معاونان آن شروع شده، ولي در وزارت علوم در دست مطالعه است. آهنچيان در پاسخ به اين سوال كه تجميع رشته‌هاي دكترا چه زماني اجرا خواهد شد، گفت: ما تا مهر ماه ۹۸ اين طرح را به شوراي گسترش و برنامه‌ريزي خواهيم برد و پس از تصويب براي اجرا ابلاغ خواهد شد و به نحوي برنامه‌ريزي مي‌شود كه تا سال تحصيلي ۱۴۰۰ بتوانيم با الگوي جديد دانشجو پذيرش كنيم. ضمن اينكه همين جا اعلام مي‌كنم اين طرح به هيچ‌ وجه تاثيري بر ظرفيت پذيرش دانشجوي دكترا ندارد. مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش عالي درباره نحوه برگزاري برخي از جلسات پايان‌نامه گفت: در موضوع قوانين و مقررات، دفتر برنامه‌ريزي آموزش عالي نقشي تعريف شده و جدي دارد، البته موضوع نحوه اجراي جلسات دفاع برعهده دانشگاه‌هاست. بديهي است كه جلسات دفاع بايد با حفظ شؤون دانشگاهي برگزار شود و تشريفاتي وجود نداشته باشد كه در اين صورت به نوعي به سخره گرفتن علم و‌ فضاي آكادميك است.

وي افزود: از برخي اخبار مربوط به جنبه تجارتي پيدا كردن پايان‌نامه‌ها متاسف هستيم، ولي در مجموع در فضاي دانشگاه‌هايي كه ما حضور و فعاليت داريم هم اساتيد دقت و توجه ويژه‌اي به كيفيت اجراي پايان‌نامه‌ها دارند و هم دانشجويان در اين زمينه تلاش مي‌كنند تا حرمت علم و اخلاق پژوهش زير سوال نرود. تنها عنصري كه مي‌تواند كنترل‌كننده اين جريان‌ پيچيده و دشوار باشد، اعضاي هيات علمي‌اند كه با دانشجويان در ارتباط مستقيم هستند. آهنچيان تاكيد كرد: اگر اعضاي هيات علمي وقت و تمركز كافي روي پايان‌نامه دانشجويان بگذارند و در همه جنبه‌هاي پايان‌نامه مراقبت داشته باشد، سلامت اخلاقي و كيفيت علم توليد شده تضمين مي‌شود. مقدار زيادي از اين مسائل با تمركز و صرف وقت بيشتر توسط اعضاي هيات علمي در نقش استاد راهنما و داور پايان‌نامه برطرف مي‌شود. او تصريح كرد: وقتي چنين جرياني ميان دانشجويان شايع شود يك نظام قوي نظارتي با ده‌ها مامور لازم است تا كارها را كنترل كنند و البته چنين چيزي عملا غيرممكن است و هزينه‌هاي زيادي را به آموزش عالي كشور تحميل مي‌كند. اين نوع كارها نتايج بسيار بدي خواهد داشت و باعث مي‌شود دانشجويي هم كه در اين ميان كارش را به خوبي انجام مي‌دهد، انگيزه‌اش را از دست بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون