• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4372 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۱ ارديبهشت

ثبت بيش از 549 هزار ازدواج و 174 هزار طلاق در سال 97

گروه اجتماعي| گزارش وقايع حياتي سال 97 منتشر شد. بنا بر جزييات اين گزارش، طي سال 97، 549 هزار و 861 مورد ازدواج، 174 هزار و 698 مورد طلاق، يك ميليون و ۳۶۶ هزار و ۵۱۹ ولادت (۷۰۴ هزار و ۶۰۷ نوزاد پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۲ نوزاد دختر با نسبت جنسيت 100 دختر به ازاي ۱۰۶.۳ پسر) و ۳۷۷ هزار و ۲۴۵ فوت (۲۱۱ هزار و ۵۱۸ مورد مرد و ۱۶۵ هزار و ۶۷۵ مورد زن با نسبت جنسيت 100 زن به ازاي ۱۲۷ مرد) توسط سازمان ثبت احوال ثبت شده است. سيف‌الله ابوترابي؛ سخنگوي سازمان ثبت احوال، ديروز با اعلام اين آمار خبر داد كه ميانگين سن مردان در اولين ازدواج در سال گذشته 27 و نيم سال و ميانگين سن ازدواج زنان در اولين ازدواج در سال گذشته 23.4 سال بوده در حالي كه ميانگين سن مردان در طلاق‌هاي ثبت شده در سال گذشته 36.9 سال و ميانگين سن زنان در طلاق‌هاي ثبت شده در سال گذشته 32.1 سال بوده است.

به گفته ابوترابي ميزان عمومي (ناخالص) ازدواج در سال گذشته هفت مورد به ازاي هر هزار نفر ثبت شده در حالي كه ميزان عمومي طلاق در همين مدت زماني، 2.2 به ازاي هر هزار نفر است. ابوترابي، پنج استان داراي بالاترين ميزان عمومي ازدواج در سال گذشته را خراسان شمالي، اردبيل، كردستان، لرستان و خوزستان برشمرد در حالي كه به گفته او، استان‌هاي سمنان، البرز، تهران، بوشهر و اصفهان پايين‌ترين ميزان عمومي ازدواج را در سال 97 ثبت كردند.

سخنگوي سازمان ثبت احوال همچنين، استان‌هاي خراسان رضوي، تهران، كردستان، قم، گيلان و اردبيل را به عنوان استان‌هاي داراي بالاترين ميزان عمومي طلاق در سال 97 معرفي كرد و اشاره داشت كه استان‌هاي سيستان و بلوچستان، چهارمحال و بختياري، ايلام، خراسان جنوبي، هرمزگان و بوشهر، در سال 97 پايين‌ترين ميزان عمومي طلاق را گزارش كرده‌اند. ابوترابي ضمن تاكيد بر اينكه سازمان ثبت احوال، كودك همسري را ثبت نمي‌كند و برابر با قانون، فقط ازدواج دختران ۱۳ سال تمام و پسران ۱۵ سال تمام ثبت مي‌شود، گفت: «اگر افرادي پايين‌تر از اين سن باشند و گواهي رشد و حكم رشد را گرفته باشند و قاضي حكم داده باشد، آمار آنها در ازدواج‌ها ثبت مي‌شود و ازدواج كمتر از اين رده سني ثبت نمي‌شود.» كنيم، بلكه با حكم رشد و بلوغ شرعي ازدواج اين افراد ثبت مي‌شود. ابوترابي گفت: «در سال گذشته ۷۶ هزار و ۲۵۵ تقاضاي تغيير نام داشتيم كه با اين تغييرات موافقت شد. همچنين در اين مدت، چهار ميليون و ۴۶۸ هزار و ۲۸۳ مورد شناسنامه صادر و تعويض شد كه ۲ ميليون و ۵۷۵ هزار و ۶۴۰ مورد براي افراد بالاي ۱۵ سال و يك ميليون و ۴۰۰ هزار و ۱۳۰ مورد هم براي افراد زير ۱۵ سال بود. علاوه بر اين، هر كس در ايران و همچنين در خارج از ايران در نمايندگي‌هاي خارج از كشور اعلام كند كه ايراني است و مدعي ايراني بودن باشد، ادعاي او بررسي و در صورتي كه كسي را شاهد نداشته باشد، با تشكيل پرونده در فرمانداري‌ها و تكميل فرم به اداره اطلاعات و نيروي انتظامي شهرستان مربوطه معرفي و احراز هويت مي‌شود و سپس پرونده او به عنوان فرد فاقد شناسنامه به شوراي تامين ارايه شده و در صورت تاييد شوراي تامين، شناسنامه ايراني براي فرد صادر مي‌شود. چنانكه سال گذشته 2 هزار و ۶۹ نفر كه بالاي ۱۸ سال سن داشتند و ادعاي ايراني بودن داشتند اما فاقد شناسنامه بودند، براي آنها شناسنامه صادر شد. همچنين براي هزار و ۴۱۷ نفر از فرزندان آنها كه زير ۱۸ سال و فاقد شناسنامه بودند نيز شناسنامه صادر شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون