• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4372 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۱ ارديبهشت

ماركز همچنان مي‌تازد

پاريس زير چرخ‌هاي هوندا

سريه مرادي

 

 

مرحله پنجم مسابقات موتو جي‌پي فصل 2019 در شهر پاريس برگزار شد و مطابق انتظارات، مارك ماركز موفق شد عنوان قهرماني اين مسابقات را هم به كارنامه خود اضافه كند. او سال گذشته هم در همين پيست موفق شده بود به عنوان نفر اول از خط پايان عبور كند و به جرات مي‌توان گفت در حال تبديل شدن به اسطوره‌اي بي‌بديل در تاريخ مسابقات موتور اسپورت است. او همين حالا هم ركوردهاي بي‌نظيري را به دست آورده و باتوجه به اينكه تنها 26 سال سن دارد، در صورتي كه اتفاقي ناگهاني برايش رخ ندهد يا رقيب جدي در مسابقات ظهور نكند، مي‌تواند به يك افسانه تبديل شود و ما بايد قدردان باشيم كه در عصري زندگي مي‌كنيم كه مي‌توانيم مسابقات اين موتورسوار اسپانيايي را به‌صورت زنده تماشا كنيم. جالب است بدانيد كه اين موتورسوار اهل كاتالان، كار خودش را با حمايت‌هاي پدرش از سن 4 سالگي آغاز كرده است.

مارك ماركز در دور تعيين خط موفق شده بود با زماني 1: 40.952 جايگاه پول‌پوزيشن را به دست بياورد و به همين جهت مسابقه را از بهترين جايگاه ممكن در پيست لمانس بوگاتي پاريس آغاز كرد. موتورسوار اسپانيايي در ابتدا با دنيلو پتروچي و جك ميلر رقابت داشت. هنگام استارت، پتروچي ماركز را به چالش كشيد و هر دو موتورسوار در كنار يكديگر وارد پيچ يك شدند كه ماركز با پيشروي از داخل پيچ پيشتازي را به دست آورد. كمي بعد، جك ميلر از تيم پرامك دوكاتي موفق شد از ماركز سبقت بگيرد، اما ماركز دو دور بعد برتري را در شيكين دانلوپ از ميلر پس گرفت. از آن نقطه به بعد بود كه ماركز تا انتهاي مسابقه پيشتازي را در دست گرفت. آندره‌آ دويزيوسو از تيم كارخانه دوكاتي كه در زمان استارت به رده هفتم سقوط كرده بود، موفق شد تا رده سوم و پشت‌سر ميلر صعود كند و سپس در پيچ دست چپ لموزه از موتورسوار استراليايي سبقت گرفت. دويزيوسو كه با ماركز پيشتاز فاصله‌اي سه ثانيه‌اي داشت و نمي‌توانست به او نزديك شود از جانب هم‌تيمي خود، دنيلو پتروچي تهديد مي‌شد. پتروچي چندبار براي سبقت اقدام كرد اما هر بار، دويزيوسو بود كه نبرد بر سر رده دوم را به نفع خود تمام مي‌كرد. مسابقه با همين ترتيب در بين سه نفر برتر پايان يافت. در پايان مسابقه ماركز اسپانيايي با زمان
41: 53.647 بهترين زمان را در طي كردن 27 دور مسابقه از خودش به جا گذاشت. بعد از او دويزيوسوبا كمتر از دو ثانيه اختلاف جايگاه دوم را دشت كرد و پتروچي با 2.142 ثانيه اختلاف نسبت به نفر اول در جايگاه سوم قرار گرفت. تيم دوكاتي با كسب رتبه‌هاي دوم و سوم عملكرد خوبي در پاريس از خودش به جا گذاشت. در رده‌بندي كلي مسابقات بعد از پنج مرحله، ماركز با 95 امتياز جايگاه نخست را دراختيار دارد و بعد از او دويزيوسوبا 87 امتياز در تعقيب ماركز است. جايگاه سوم نيز با 75 امتياز دراختيار الكس رينز اسپانيايي از تيم سوزوكي است. والنتينو روسي، اسطوره پا به سن ‌گذاشته موتوجي‌پي نيز كه با ياماها در مسابقات حضور دارد با 72 امتياز در مكان چهارم قرار دارد.

نكته جالب اينجاست كه همكاري ماركز و هوندا چيزي شبيه به همكاري روزبرگ و مرسدس شده است؛ بهترين راننده در بهترين تيم. هر دو به يكديگر كمك مي‌كنند تا ركوردهاي جديد خلق كنند و حالا هر دو در حال تاريخ‌سازي هستند. قهرمان شدن ماركز در مسابقات لمانس بوگاتي پاريس سيصدمين قهرماني تيم هوندا در تاريخ مسابقات موتو جي‌پي بود و اين كمپاني جايگاه خود را در بين توليد‌كنندگان موتوسيكلت حرفه‌اي، هر روز ارتقا مي‌بخشد.

همان‌طور كه گفته شد ماركز از خانواده‌اي كاملا ورزشي و موتوسيكلت دوست مي‌آيد و برادرش الكس نيز در مسابقات موتو 2 كه يك سطح پايين‌تر از مسابقات موتو جي‌پي است شركت مي‌كند. چند ساعت پيش از اينكه مارك ماركز موفق به قهرماني در رده موتو جي‌پي بشود، برادرش الكس ماركز موفق شد عنوان قهرماني مسابقات موتو 2 را به دست بياورد تا يك روز كاملا ماركزي را در موتو جي‌پي شاهد باشيم.

در چهار مسابقه پيشين كه در اين فصل برگزار شده بود مارك ماركز دو بار به عنوان قهرماني رسيده بود و الكس رينس از سوزوكي و آندره‌آ دويسيوزو از دوكاتي هر كدام به يك عنوان قهرماني رسيده بودند. دور بعدي اين مسابقات در كشور ايتاليا برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون