• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4372 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۱ ارديبهشت

حواس‌مان به ملتهب كردن فضاي هواداري باشد

حق با كيست؟ سازمان ليگ يا باشگاه سپاهان؟

علي ولي‌اللهي

 

 

آخرين درگيري بزرگ فوتبال ايران بين هواداران در ورزشگاه آزادي اتفاق افتاد؛ در ديدار تيم‌هاي پرسپوليس و سپاهان. بعد از آن بازي برخي بازيكنان سپاهان به هواداران پرسپوليس در مورد آمدن به ورزشگاه نقش جهان در مسابقه نيمه‌نهايي جام حذفي هشدار دادند، البته آن بازيكنان بعدا حرف‌هاي‌شان را پس گرفتند و مديران دو تيم نيز سعي كردند شرايط را عادي نشان دهند، حتي مديريت باشگاه سپاهان با وجود همه اعتراضاتي كه به داوري‌هاي امسال ليگ داشت، قهرماني پرسپوليس در ليگ برتر را به اين تيم و هوادارانش به شكل رسمي تبريك گفت تا جو به وجود آمده بين دو تيمي كه تا لحظه آخر ليگ براي قهرماني مبارزه مي‌كردند، تلطيف شود. اما همه مي‌دانند كه نيمه‌نهايي جام حذفي بين دو تيم در نقش‌جهان مي‌تواند آبستن حوادثي غيرقابل پيش‌بيني باشد.

درحالي كه فضاي مجازي هواداري بين دو تيم كمي ملتهب است، روزهاي گذشته خبري از سازمان ليگ منتشر شد مبني بر اينكه در بازي نيمه‌نهايي جام حذفي قانون 50-50 در ورزشگاه رعايت خواهد شد، يعني سكوهاي استاديوم به‌طور مساوي بين هواداران قرمز و زرد تقسيم مي‌شود. اين خبر موج سنگيني در فضاي مجازي به راه انداخت و مديران عامل دو تيم را نيز به واكنش واداشت. نيازي به توضيح ندارد كه سپاهاني‌ها كاملا به اين تصميم معترض شده‌اند و پرسپوليسي‌ها گرچه خودشان را خونسرد جلوه مي‌دهند اما حتما از درون شادمانند.

سازمان ليگ در دفاع از نظرش مديران سپاهان را به قانون ارجاع داد. محمدرضا كشوري دبير سازمان ليگ در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «سازمان ليگ عين قانون را مي‌گويد؛ مسابقات جام حذفي تك بازي است و به همين دليل در تمام ورزشگاه‌ها قانون 50-50 براي تماشاگران اعمال مي‌شود. اين قانون براي اين فصل نيست و سال‌هاي قبل نيز وجود داشته است. اين قانون در صورت‌جلسه آمده و همه موارد ذكر شده است. خود سپاهاني‌ها نيز در جريان اين مساله هستند.» همچنين سعيد فتاحي رييس كميته مسابقات سازمان ليگ نيز گفت: «از وقتي جام حذفي
به صورت تك‌بازي انجام مي‌شود، اين آيين‌نامه نوشته شده است، حتي آيين‌نامه سال ۹۶ يكسري اصلاحات داشته و به باشگاه‌ها ابلاغ شده است. براي اولين‌بار نيست كه چنين اتفاقي مي‌افتد و در دو سال اخير اين آيين‌نامه در حال اجراست.» اما رضا فتاحي سرپرست سپاهان با رد اظهارات مسوولان سازمان ليگ گفت: «آيين‌نامه‌ها و قوانين زماني قابليت اجرايي پيدا مي‌كنند كه به تصويب اعضاي هيات‌رييسه سازمان ليگ و فدراسيون رسيده باشند. سازمان ليگ بر قانوني بودن حضور 50-50 هواداران تاكيد مي‌كند ولي اين موضوع موردقبول باشگاه سپاهان نيست و از آنها مي‌خواهيم كه اين آيين‌نامه و ابلاغش را به باشگاه‌ها منتشر كنند تا ابهامات برطرف شود.»

از طرف ديگر تابش مديرعامل باشگاه سپاهان در مصاحبه‌اي تلويزيوني با شبكه اصفهان با اعتراض شديد به ابلاغيه سازمان ليگ گفت: «هم باشگاه و هم مسوولان ذي‌ربط در استان، با تقسيم ۵۰درصدي سكوهاي ورزشگاه نقش جهان در نيمه‌نهايي جام‌حذفي مخالف هستند. اگر تصميم قطعي بر انجام بازي نيمه نهايي جام حذفي ازسوي سازمان ليگ به اين شيوه گرفته شود، از جام‌حذفي كنار مي‌كشيم.» اين در حالي است كه پيش از اين نيز تيم داماش گيلان فدراسيون را به عدم حضور در فينال جام حذفي تهديد كرده بود.

در اين بين برخي از هواداران پرسپوليس با جست‌وجو در آرشيو اخبار جام حذفي مواردي را پيدا كرده‌اند كه نشان مي‌دهد تقسيم ورزشگاه بين ميزبان و مهمان در اين جام، از سال‌ها پيش انجام مي‌شده است. به عنوان مثال در سال 92، مهدي تاج رييس سازمان ليگ وقت به خبرگزاري ايرنا گفته بود: در بازي دو تيم تراكتور و مس كرمان 50درصد ورزشگاه امام علي كرمان دراختيار تراكتوري‌ها قرار خواهد گرفت. همچنين مصاحبه‌اي از مديرعامل وقت سپاهان در سال 92 پيش از بازي پرسپوليس و سپاهان در جام حذفي با خبرگزاري فارس موجود است كه گفته بود: «50درصد ورزشگاه دراختيار سپاهان قرار گرفته است و ما هر قدر بتوانيم تماشاگر مي‌آوريم و اگر نتوانستيم سهميه‌مان را پر كنيم، باقي سكوها به هواداران پرسپوليس مي‌رسد.»

اما با وجود تمام آرشيوها و مصاحبه‌ها هنوز اصل قانون ياد شده در هاله‌اي از ابهام است؛ چراكه در سال‌هاي گذشته از طرف سازمان ليگ جدي گرفته نشده يا مصلحت‌هايي براي آن درنظر گرفته شده است. از طرف ديگر باشگاه سپاهان درحالي پشت مسائلي نظير تامين امنيت ورزشگاه سنگر گرفته كه برقراري امنيت وظيفه نهادهاي امنيتي و شوراي تامين استان است و تاكنون شوراي تامين اصفهان در اين‌باره اظهارنظر مشخصي نكرده است. گرچه نگاهي به اتفاقات ورزشگاه آزادي در جريان ديدار برگشت دو تيم در ليگ نشان داد كه قطعا بايد تمهيدات ويژه‌اي براي اين بازي درنظر گرفته شود. يكي از تمهيداتي كه بايد انديشيده شود آرام كردن فضاي ملتهب هواداري تا پيش از شروع بازي است. اگر قرار باشد مديران باشگاه سپاهان و پرسپوليس نسبت به وقايع احتمالي در بازي، جانبداري احتمالي سازمان ليگ، كناره‌گيري و چيزهايي از اين دست موضع‌گيري راديكال داشته باشند و مدام مصاحبه كنند، قطعا اين التهاب به هواداران نيز سرايت خواهد كرد و اگر چنين شود، در نيمه‌نهايي جام حذفي در نقش جهان چه قانون 50-50 و چه قانون نود - ده اجرا شود، اوضاع بسيار سخت خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون