• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4374 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ خرداد

بخش‌هايي از اظهارات ابراهيم رييسي، رييس قوه‌قضاييه در ديدار با اهالي و اصحاب رسانه

ما در دستگاه قضايي خود را موظف به حمايت از آزادي رسانه‌ها و مطبوعات مي‌دانيم و معتقديم كه اين آزادي به نفع مردم و كشور است.

ما رسانه‌ها را همكاران خود در اجراي عدالت مي‌بينيم؛ نه در مقابل خود. ما مجموعه رسانه‌اي كشور را همكاران اجراي عدالت مي‌بينيم و حتما لسان نقد شما هم مي‌تواند در جهت اجراي عدالت كمك كند. كسي با نقد هيچ مخالفتي ندارد؛ خصوصا زماني كه آن نقد، نقد منصفانه است. حتما نقد منصفانه مي‌تواند در جهت كمك به دستگاه‌ها، نظام اداري كشور و مجموعه دستگاه قضايي موثر باشد.

نقد منصفانه حتما مي‌تواند كمك كند و ما نيز حتما از آن استقبال مي‌كنيم. نقد منصفانه مي‌تواند در بهتر ديدن ما نسبت به مسائل و در جهت رفع مشكلات كمك كند.

يك وقت موضوع حق شخصي فرد است و يك وقت حق فرد ديگري است و يك وقت هم حق كل نظام است. شما ديگر سيره ما را ديده‌ايد كه در قضايا ما چگونه عمل كرديم. ما نسبت به حق شخصي راحت گذشت مي‌كنيم اما نسبت به حق نظام نمي‌توانيم گذشت كنيم. حق نظام و حق مربوط به نظام را نمي‌توان گذشت كرد.

نسبت به حق شخصي، عفو در قضايا بهتر است و حتما در اين قضيه كه يك شاكي خصوصي پيدا شده، تشويق مي‌كنيم اگر گذشت كند بهتر است و يكي از كار‌هاي دادگاه‌ها اين است كه تا مي‌توانند با صلح و سازش قضيه را حل كنند.

آنهايي كه نسبت به دستگاه قضايي حرفي زده‌اند و نسبت به ايشان احيانا كيفرخواستي صادر شده، از آنها هم گذشت مي‌كنيم اما مساله ما حق نظام و حقوق مربوط به اصل نظام و اجراي مقررات و قوانين است و حتما عزيزان با توجه به قانون مطبوعات به آن پايبند هستند و پايبند باشند تا كار به دادگستري و بخش‌هاي دادسراي ما كشيده نشود. ما مي‌گوييم به نحوي عمل شود كه آن خط قرمز‌هايي كه قانون براي حفظ آزادي قرار داده و حفظ رسانه و مطبوعات در گرو آن خطوط قرمز است، رعايت شود.

ما معتقديم رسانه‌ها هم بايد نگاه ما را در حاكميت براي مردم تبيين كنند و هم نگاه مردم را به ما منعكس كنند؛ بنابراين معتقديم بايد كار رسانه‌اي يك جاده دوطرفه باشد.

رسانه‌اي كه از حاكميت مجوز گرفته، مربوط به حاكميت است.

اقتضاي عدالت و اصول حقوقي اين است كه همه قوانين، مقررات و دستورالعمل‌ها ابلاغ شود. بر همين مبنا شوراي عالي امنيت ملي موظف است مصوبات مربوط به مطبوعات را به همه رسانه‌ها به نحو مقتضي ابلاغ كند و در مقابل، رسانه‌ها نيز به جهت حفظ امنيت كشور موظف به رعايت آنها هستند.

تنها خط قرمز ما، سخن بي‌دليل و غيرمستند است. در جايي كه يك ادعا مستند به ادله و براهين قطعي و محكمه‌پسند باشد، بدون آنكه تحت‌تاثير جريان يا نگاه خاصي باشيم به اين ادعا رسيدگي خواهيم كرد.

اينكه دستگاه‌هاي مختلف براي خود اقدام به تاسيس خبرگزاري مي‌كنند، براي آن است كه رويكرد و نگاه و خبرشان به جامعه منتقل شود. اگر همه رسانه‌ها اين موضوع را مورد توجه قرار دهند، طبعا همه آنها، رسانه حاكميت خواهند شد و رسانه حاكميت شدن يك افتخار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون