• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4374 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ خرداد

قاضي صلواتي خطاب به همدست بابك زنجاني:

۶۰ ميليون دلار بابت ذخيره نفت‌ها به جيب زده‌ايد

ديروز چهارمين جلسه رسيدگي به اتهامات عليرضا زيبا حالت منفرد معروف به جعبه سياه پرونده بابك زنجاني در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامي به رياست قاضي صلواتي به صورت علني برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه، قاضي صلواتي از وكلاي شركت نفتي HK خواست در جايگاه حاضر شوند.

شكاري يكي از وكلاي شركت نفتي HK در جايگاه حاضر شد و گفت: بنده و آقاي صادقي‌قهاره به وكالت از شركت ملي نفت ايران و HK شكايت خود را از عليرضا زيبا حالت منفرد اعلام مي‌كنيم، ادله شكايت نيز در كيفرخواست به خوبي بيان شده و اگر لازم شد، توضيحات را ارايه مي‌دهيم.

در ادامه قاضي صلواتي از متهم زيبا حالت منفرد با حضور در جايگاه خواست، ادامه دفاعيات خود را ارايه كند. وي گفت: در كيفرخواست بيش از نيمي از ۵۸ صفحه مربوط به اقدامات مجرمانه بابك زنجاني و شركاي وي است و فقط چند بار از بنده نام برده شده است. متاسفانه عدم حضور من در ايران بنا به توصيه آقاي شمس بود تا زمينه را براي انداختن كلي يا بخشي از تقصير عليه بنده فراهم كنند. شمس طي تماس تلفني به من گفت: «زور گربه بيرون قفس از شير داخل قفس بيشتر است، آقايان فكر نمي‌كردند كه بنده توسط پليس اينترپل به كشور بازگردم.»

متهم زيبا حالت منفرد گفت: حدود ۴ هزار حواله به نام شركت‌هاي بابك زنجاني انجام دادم و به ازاي هر حواله ۵۰ دلار مي‌گرفتم، حوالجات ارسالي از بانك FIIB بوده است اما بازپرس نتيجه‌گيري ناصوابي كرده مبني بر اينكه اين درآمدها از شركت آي‌بن است.

وي افزود: ادعاهاي آقاي شمس در بيانات خود دروغ‌هاي فاحشي است كه من به آن اعتراض دارم. بازپرس وانمود مي‌كند من در تاسيس شركت ايزو نقش موثري داشتم. اين شركت براي به كارگيري در ارسال حواله‌ها ثبت شده بود و آن زمان چه ربطي به نفت داشت.

زيبا حالت منفرد گفت: آقاي قاضي شما حكم زنجاني، شمس و فلاح‌هروي را انشا كرده‌ايد. شما مي‌توانيد كذب گفتارهاي من با مهدي شمس را درك كنيد. او در اقارير خود بيش از ١٠ مرتبه از شخصي بدون نام به عنوان نماينده سنگاپوري شركت ايزو ياد كرده كه نماينده خود اظهاراتي داشته و اجازه بدهيد در خصوص نام نماينده سنگاپوري اطلاعات بدهم. نماينده ايزو آقاي بجنوردي معروف به كاپيتان بجنوردي كارمند اخراجي شركت نفتكش بوده و بعد از دستگيري زنجاني به خانم يو طي تماس تلفني قبول هرگونه پيشنهادي را مي‌دهند كه صداي اين نفت را در نياوريد و در يك اقدام بي‌شرمانه به من گفتند پول آن را ٥٠-٥٠ با هم تقسيم خواهيم كرد.

قاضي صلواتي خطاب به متهم تذكر داد و گفت: شما اجازه نداريد در دفاعيات خود به بازپرس توهين كنيد.

وي درباره اتهام خريد ٥ فروند كشتي با پرچم دومينيكا گفت: اين موضوع بدون هيچ ادله‌اي فقط بر اساس شنيده‌ها مطرح شده است.

قاضي مجددا گفت: دفاعيات خود را بهتر بخوانيد كه مشخص است متعلق به شما نيست.

متهم منفرد گفت: من به خط خودم آن را نوشتم.

وي خطاب به قاضي صلواتي گفت: سوابق شما نشان مي‌دهد، شخص با تجربه‌اي هستيد. آيا كيفرخواست با اين ميزان تناقض ديده‌ايد؟ من از ايران مهاجرت كردم اما همواره قلبم براي ايران مي‌تپيد.

اين متهم گفت: داشتن پاسپورت ديپلماتيك براي من ارزش داشت اما ايراني بودن ارزش بيشتري برايم داشت. زيبا حالت منفرد گفت: چون بابك زنجاني مسلط به زبان انگليسي نبود به من معرفينامه دادند تا مراحل خريد بانك را تمام كنم.

قاضي صلواتي از متهم سوال كرد: بابت ذخيره نفت‌ها چقدر سود بردي كه وي پاسخ داد: يك ميليون و ۲۰۰ هزار دلار بود. قاضي صلواتي گفت: شما ۶۰ ميليون دلار بابت ذخيره نفت‌ها به جيب زده‌ايد، به هيچ عنوان خودت را به تحريم وصل نكن، حتي وقتي در مالزي بودي از دانشجويان مقيم مالزي كلاهبرداري مي‌كردي و در اظهارات شمس و بابك زنجاني به اين مورد اشاره شده است. متهم پاسخ داد: يك ميليون و ۲۰۰ هزار دلار سود بردم، در اين زمينه اگر اسناد و مداركي وجود دارد حتما مي‌پذيرم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون