لباس فرم مدارس به سازمان دانشآموزي واگذار شده است
معاون فرهنگي و پرورشي آموزش و پرورش گفت: امسال وزير آموزشوپرورش لباس فرم مدارس را در يك نامه به سازمان دانشآموزي واگذار كرده است بنابراين بايد سياستها را براي اجراي اين موضوع تعيين كنيم.
در جلسه ساماندهي مد و لباس كه با حضور معاونين پرورشي و فرهنگي و آموزش ابتدايي و برخي مديران ستادي وزارت آموزشوپرورش تشكيل شد بر تعيين چارچوبهاي حداقلي و با رويكرد مدرسه محوري براي تعيين نوع، مد و رنگ لباس فرم دانشآموزان تأكيد شد. علي رمضاني مديركل فرهنگي، هنري، اردوها و فضاي پرورشي، در اين جلسه گفت: در بهمن سال ۹۵ قانوني تحت عنوان قانون ساماندهي مد و لباس وزارت ارشاد را مصمم كرد كه آييننامه اجرايي براي اين موضوع داشته باشد. در اين كارگروه كه مسووليت آن بر عهده معاونت هنري وزارت ارشاد و نمايندگاني از چند وزارتخانه است، معاونت پرورشي و فرهنگي به عنوان نماينده تامالاختيار در اين كارگروه حضور دارد. شرح وظايفي براي وزارتخانههاي عضو كارگروه ازجمله وزارت آموزشوپرورش نيز تعيين شده است. عليرضا كاظمي، معاون پرورشي و فرهنگي نيز در اين جلسه بيان كرد: قانون ساماندهي مد و لباس مصوب مجلس شوراي اسلامي است و آييننامه آن از طريق هيات وزيران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ابلاغ شده است. در اين كارگروه براي هر يك از دستگاهها شرح وظايفي تهيه شده است و آموزشوپرورش ۷ وظيفه دارد، از ما خواستند عملكرد خود را در اين بخشها ابلاغ كنيم. معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزشوپرورش افزود: از اين ۷ برنامه و شرح وظيفه ۵ وظيفه جنبه تبليغي، ترويجي و معرفتي و ۲ برنامه جنبه اجرايي دارد. در جنبههاي بحث حجاب كه يكي از دغدغههاي مهم حوزه اجتماعي كشور است نيز بسته كاملي را براي توسعه فرهنگ اين موضوع آماده خواهيم كرد. وي گفت: امسال وزير آموزشوپرورش لباس فرم مدارس را در يك نامه به سازمان دانشآموزي واگذار كرده است بنابراين بايد سياستها را براي اجراي اين موضوع تعيين كنيم. سرويس مدارس هم به سازمان دانشآموزي واگذار و در قالب تفاهمنامهاي سازمان مكلف به نظارت بر اين موضوع شده است. معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزشوپرورش در ادامه به دستور جلسه يعني مد و لباس فرم دانشآموزان اشاره كرد و افزود: بنا داريم به اين موضوع ورود حداقلي بر مبناي سياستگذاري با چارچوب نگاه كلي داشته باشيم. قطعا بايد رنگ، نوع و مد را به سليقه دانشآموزان واگذار كنيم تا بر اساس اقتضائات كلي، چارچوبها و رويكرد مدرسهمحوري باشد. كاظمي گفت: بايد بحث لباس فرم مدارس را با حضور نمايندگان معاونتها آسيبشناسي كنيم و بر مبناي آن و كارهاي پژوهشي ورود حداقلي، بيان چارچوب كلي، مشاركت دانشآموزان و اوليا، منطبق با آييننامه اجرايي مدارس داشته باشيم. لازم است مدرسان ويژه خانم را در بحث عفاف و حجاب داشته باشيم بنابراين شبكه اين مدرسان را در سطح كشور تربيت خواهيم كرد. نورعلي عباسپور، مديركل انجمن اوليا و مربيان در ادامه گفت: لباس فرم مدارس در اولويت سياستهاي كلان كشور است. آموزشوپرورش بايد ورود حداقلي به اين موضوع داشته باشد، كلياتي براي آن تعيين شود و بخش تصميمگيري آن به مدرسه برود. به نظر بنده لازم است يك چارچوب كلي به مدارس ابلاغ شود تا مدرسه براي اين موضوع تصميمگيري كند و بحث اجراي اين موضوع به دانشآموزان و خانوادهها واگذار شود. رضوان حكيمزاده، معاون ابتدايي آموزشوپرورش نيز در ادامه اين جلسه به برخي از وظايف آموزشوپرورش در قانون ساماندهي مد و لباس و سياستگذاري موضوع عفاف و حجاب اشاره كرد و گفت: بايد ۴۰ سال بعد از انقلاب بنشينيم و از تجربههاي گذشته درس بگيريم در حقيقت يك واكاوي براي فعاليتها داشته باشيم. لازم است به بحثهاي رشد و روانشناسي توجه كنيم. هر جا به سمت اشباعزدگي در بحث فرهنگ و ارزشها برويم، نتيجه عكس ميگيريم.