• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4378 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ خرداد

مجازات «بي‌حجابي» در معابر اعلام شد

جانشين معاون حقوقي و امور مجلس ناجا گفت: در تبصره ماده ۶۳۸، قانون‌گذار به‌طور واضح عنوان كرده زناني كه بدون حجاب در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند به حبس از ۱۰روز تا ۲ ماه و يا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ريال جزاي نقدي محكوم مي‌شوند. به گزارش ايسنا سردار سليمان ملك‌زاده درخصوص انتشار خبري در رسانه‌ها با عنوان «قانون حجاب را كامل اجرا كنيد، اگر مي‌توانيد » اظهار كرد: در خبر منتشر شده به تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامي اشاره و نوشته شده كه «اين تبصره مربوط به حجاب شرعي است كه ربطي به داشتن و نداشتن روسري ندارد بر اساس آن بيرون بودن مو نيز اشكال دارد؛ براي دختران ۹ سال و بيشتر هم بايد اجرا شود اگر مي‌توانيد اجرا كنيد و اگر نمي‌توان اجرا كرد پس اصلاح كنيد...» اين در حالي است كه در تبصره ماده ۶۳۸، قانون‌گذار بطور واضح جرم انگاري و عنوان كرده زناني كه بدون حجاب در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند به حبس از ۱۰روز تا ۲ ماه و يا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ريال جزاي نقدي محكوم شوند.

جانشين معاون حقوقي و امور مجلس ناجا همچنين تصريح كرد: چنانچه فردي در ملاءعام قرار بگيرد و مرتكب رفتاري شود كه قانون گذار آن را جرم دانسته، نيروي انتظامي به عنوان ضابط دستگاه قضايي موظف است با جرم مشهود برخورد كند. ملك‌زاده با تاكيد بر اينكه ناجا به عنوان ضابط عام زماني كه مي‌خواهد كار قضايي انجام دهد قطعا با مقامات قضايي هماهنگ مي‌كند، گفت: پس از مراجعه افراد ما موظف به بررسي هستيم چراكه ممكن است فرد تعمدا چنين كاري نكرده باشد اما در برخي مواقع فرد متجري به اين موضوع است؛ اين امر در حال حاضر توسط پليس انجام و پيگيري مي‌شود و تعهدات لازم را از افراد مي‌گيرد و در صورت تكرار فرد براي تصميم‌گيري به مراجع قضايي معرفي مي‌شود.

وي ادامه داد: برخي افراد بعضا به قانون توجه نمي‌كنند و بدون حجاب در معابر و مكان‌هاي عمومي ظاهر مي‌شوند كه در ابتدا مورد تذكر قرار مي‌گيرند، ما نيز به عنوان آمر به معروف و ناهي از منكر و طبق قانون بايد آنها را پس از تذكر، راهنمايي و ارشاد كنيم چراكه برخي از نوجوانان از سر ناآگاهي مرتكب برخي رفتارها مي‌شوند.

ملك‌زاده گفت: در برخي مواقع افراد اظهار پشيماني مي‌كنند كه با يك بار تذكر و تعهد گرفتن مشكل نيز رفع مي‌شود اما اصرار بر جرم بي حجابي توسط افراد نشان‌دهنده اين است كه شخص بي اطلاع از موضوع نيست و عمدا رفتار مجرمانه خود را تكرار مي‌كند.

وي همچنين ادامه داد: اگر فرد پس از چند مرتبه ارسال پيامك به پليس امنيت اخلاقي مراجعه نكرد ما نيز با هماهنگي دستگاه قضايي اجازه داريم كه خودروي فرد را توقيف كنيم چراكه شيوع يك ناهنجاري در جامعه مي‌تواند قدرت تخريبي بسيار بالايي در ارزش‌هاي اجتماعي جامعه داشته باشد. جانشين معاون حقوقي و امور مجلس ناجا تاكيد كرد: يكي از استراتژي‌هاي بسيار جدي معاندان، شبكه‌هاي ماهواره‌اي، دشمنان داخلي و خارجي، گروهك‌هاي ضد انقلابي و... اين است كه اخلاق را از جامعه ديني بزدايند. ملك‌زاده گفت: امروز موضوع بدحجابي نه فقط يك رفتار شخصي بلكه يك رويكرد سياسي براي دشمنان است؛ نيروي انتظامي هم به سادگي نمي‌تواند اين موضوع را رها كند چراكه مطالبات مردمي، قانون، حاكميت و سيستم قضايي است و نيروي انتظامي به عنوان بازوي اجرايي دستگاه قضايي قوانين را اجرا مي‌كند و ناجا قطعا در چارچوب و با مجوز قانوني و اختيارات اخذ شده اقدام مي‌كند. بر اساس اعلام سايت پليس وي ادامه داد: گشت ارشاد هم در سطح جامعه با افرادي كه در معابر عمومي اقدام به جرم بي حجابي مي‌كنند قطعا برخورد مي‌كند؛ قاعدتا در راستاي حفظ نظم اجتماعي اين امكان وجود ندارد كه در خيابان هر خودرو را متوقف كرد از اين رو ضابطين شناخته شده و صلاحيت‌دار با دسترسي به سيستم و سامانه، تذكرات لازم را به افراد مي‌دهند.

جانشين معاون حقوقي و امور مجلس ناجا تاكيد كرد: با اجراي طرح ناظر و مقابله با افرادي كه در خودروها كشف حجاب مي‌كنند خوشبختانه اين موضوع كاهش چشمگيري داشته است و اميد داريم با همكاري و همراهي مردم بتوانيم توطئه‌هاي دشمن را نقش بر آب كنيم و به معدود افرادي هم كه مرتكب اينگونه جرايم مي‌شوند يا بر ارتكاب جرم اصرار دارند ضمن ارايه تذكر اقدامات قانوني لازم در جهت اصلاح آنها انجام ‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون