• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4413 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير

آيا مركل تا دو سال ديگر دوام مي‌آورد؟

نگراني نسبت به سلامت صدر اعظم

شهاب شهسواري

بعد از 14 سال حكومت در آلمان و دو سال مانده به موعدي كه آنگلا مركل وعده داده است تا براي هميشه از مقام صدراعظمي اين قدرت اروپايي خداحافظي كند، مساله سلامتي اين سياستمدار آلماني به سوژه اصلي رسانه‌هاي اين كشور تبديل شده است؛ مساله‌اي كه ممكن است زودتر از موعد به كار قدرتمندترين زن دنيا پايان دهد. هرچند مركل و اطرافيانش به رسانه‌ها اطمينان داده‌اند كه وضعيت جسمي او براي ادامه كار مساعد است، اما بعد از آنكه چهارشنبه هفته گذشته، صدراعظم آلمان براي سومين بار در برابر دوربين‌هاي تلويزيون به رعشه افتاد، نگراني‌ها در مورد وضعيت جسمي او و توانايي‌اش براي ادامه كار در آلمان افزايش پيدا كرده است. سوال اين است كه بعد از تكرار اين رعشه‌هاي واضح، آيا آنگلا مركل همچنان توانايي رهبري بزرگ‌ترين اقتصاد اروپا را دارد يا نه؟ آنگلا مركل تاكنون سه بار حين مراسم عمومي در حالي كه ايستاده بود به لرزه افتاده است، هرچند كه او در هر سه رويداد، با وجود لرزش بدنش تلاش كرد تا پايان مراسم خود را كنترل كند و در برابر خبرنگاران تاكيد كرد كه مشكل خاصي ندارد. تازه‌ترين نمونه از اين لرزش‌ها چهارشنبه هفته پيش و در مراسم استقبال رسمي از رييس‌جمهور فنلاند اتفاق افتاد و يك روز بعد مركل تصميم گرفت براي جلوگيري از تكرار اين اتفاق در برابر رسانه‌ها براي مراسم استقبال رسمي از نخست‌وزير جديد دانمارك، بر خلاف پروتكل‌هاي تشريفاتي به صورت نشسته به سرود ملي اداي احترام كند. هنوز هيچ گزارش رسمي از دليل لرزش‌هاي جسمي صدراعظم آلمان منتشر نشده و مشخص نيست كه او گرفتار بيماري حادي شده است يا نه. اما انتشار تصاوير او در حال لرزيدن در رسانه‌هاي آلمان باعث گمانه‌زني‌هايي در مورد وضعيت رهبري اين كشور، دوسال مانده به انتخابات شده است. به نوشته رسانه‌هاي انگليسي، گروه از اعضاي اتحاديه دموكرات مسيحي، حزب حاكم در آلمان، در حال گمانه‌زني در مورد جانشيني رهبر جديد حزب، آنگرت كرمپ-كارنبائر، به جاي او قبل از برگزاري انتخابات هستند. اما مركل همچنان تاكيد دارد كه سالم است و مشكلي در انجام وظايفش ندارد.

 

سلامتي مركل به خودش مربوط است

يك نظرسنجي جديد در ميان شهروندان آلماني نشان مي‌دهد كه اكثريت شهروندان اين كشور همچنان نسبت به بيماري و لرزش‌هاي پياپي صدراعظم اين كشور در مراسم رسمي، نگراني ندارند. بر اساس گزارشي كه آوگسبورگ آلگماينه منتشر كرده است 59 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجي اين روزنامه تاكيد كرده‌اند كه ضرورتي به انتشار اطلاعات شخصي در مورد سلامتي آنگلا مركل وجود ندارد. در برابر 34 درصد از شهروندان معتقدند كه دولت بايد در مورد وضعيت سلامتي آنگلا مركل گزارش بدهد. به نوشته اين روزنامه، در ميان افرادي كه به حزب راست‌گراي افراطي آلترناتيو براي آلمان راي داده‌اند، تعداد افرادي كه خواهان اطلاعات بيشتر از وضعيت سلامتي مركل هستند به شكل چشمگيري بيشتر است و 65 درصد از راي‌دهندگان به اين حزب افراطي خواهان اطلاع دقيق از وضعيت جسمي صدراعظم شده‌اند.

 

وضعيت صدراعظم را سانسور نكنيد

اما بيلد، پرتيراژترين روزنامه آلمان به‌شدت نسبت به بي‌عملي حزب حاكم در مورد وضعيت سلامتي صدراعظم اعتراض كرده است. بيلد روز جمعه در گزارشي نوشت كه حزب حاكم، وضعيت سلامتي آنگلا مركل را «سانسور» كرده است. در گزارشي كه در پايگاه اينترنتي بيلد منتشر شده است، روزنامه بيلد مي‌نويسد: «خيلي تعجب‌آور است كه اتحاديه دموكرات مسيحي جوري رفتار مي‌كند كه انگار سه حمله لرزه براي آنگلا مركل هيچ‌گاه اتفاق نيفتاده‌اند.» بيلد نوشته است كه مساله سلامتي صدراعظم آلمان به يك «تابو» در حزب حاكم تبديل شده است و هيچ‌كس جرات نمي‌كند در مورد آن صحبت كند. به نوشته اين رسانه آلماني، در هيچ‌يك از بولتن‌هاي خبري كه به صورت روزانه در اختيار رهبران حزب قرار مي‌گيرد كوچك‌ترين اشاره‌اي به اين حملات نشده است و هيچ‌يك از بازخوردهاي آن در بولتن داخلي حزب بازنشر نمي‌شود. بيلد مي‌نويسد: «هرچند اين بحران رمزآميز لرزه‌ها، اصلي‌ترين موضوع بحث رسانه‌هاي آلمان است، اما مقام‌هاي حزب حاكم آن را به صورت پيوسته در گزارش به رهبران سانسور مي‌كنند.»

بيلد در يادداشتي ديگر كه در نسخه چاپي روز جمعه اين روزنامه منتشر شده است، نسبت به سفرهاي متعدد آنگلا مركل اظهار نگراني كرده است و مي‌گويد: «صدراعظم نشسته، وقتي تو را نشسته در مراسم استقبال از نخست‌وزير دانمارك ديدم دلم شكست.» فرانتز جوزف واگنر در اين يادداشت مي‌نويسد: «ما شاهد فردي هستيم كه اراده دارد قدرتمندانه بايستد، اما مي‌لرزد و مي‌لرزد.» نويسنده روزنامه بيلد همچنين اشاره مي‌كند كه آنگلا مركل در آستانه 65 سالگي از ابتداي سال 2019 تاكنون به 21 سفر خارجي رفته است، تعداد سفرهايي كه از همه همتايان اروپايي جوان‌ترش بيشتر است. اين نويسنده اشاره مي‌كند كه امانوئل ماكرون 41 ساله در طول هفت ماه گذشته فقط 17 سفر خارجي انجام داده است و ترزا مي ‌62ساله، نخست‌وزير بريتانيا فقط 16 سفر خارجي در سال جاري ميلادي داشته است.

 

احتمال كناره‌گيري زودهنگام

همزمان گزارش‌هايي در مورد كناره‌گيري زودهنگام آنگلا مركل از مقام خود منتشر شده است. روزنامه ديلي‌ميل انگليس در گزارشي به نقل از يك عضو كميته اجرايي اتحاديه دموكرات مسيحي مي‌نويسد از هم‌اكنون بحث در مورد انتقال قدرت زودهنگام در آلمان آغاز شده است. بر اساس اين گزارش اعضاي حزب در مورد احتمال جانشيني زودهنگام آنگرت كرمپ-كارنبائر به جاي مركل در مقام رهبري حزب رايزني كرده‌اند. كرمپ-كارنبائر از زمستان پارسال به عنوان جانشين مركل در رهبري اتحاديه دموكرات مسيحي انتخاب شد و قرار است بعد از پايان دوره صدراعظمي آنگلا مركل در سال 2021، نامزد حزب براي صدراعظمي شود. اما نشانه‌هاي اخير از بيماري احتمالي صدراعظم، باعث شده است كه گروهي از اعضاي حزب گزينه جانشيني زودهنگام او را پيشنهاد دهند.

آنگلا مركل، بعد از سومين حمله لرزه در برابر دوربين‌هاي تلويزيوني به رسانه‌هاي آلمان گفته است كه نسبت به شرايط خود كاملا آگاه است و اجازه نمي‌دهد كه مساله‌اي جلوي انجام مسووليت‌هايش را بگيرد. مركل روز پنجشنبه بعد از ديدارش با مته فردريكسن، نخست‌وزير جديد دانمارك كه بر خلاف پروتكل‌هاي تشريفاتي، مراسم احترام به سرود ملي آن به صورت نشسته برگزار شد به رسانه‌ها گفت: «به شما اطمينان مي‌دهم كه نخست از مسووليت‌هايي كه در اين مقام بر عهده من است با خبرم و تاجايي كه به سلامتم مربوط مي‌شود از پس آنها بر مي‌آيم. دومين مساله اين است كه به عنوان يك آدم ترجيح مي‌دهم كه سالم باشم و در نتيجه قطعا حواسم به سلامتي خود هست.»

سانجاي گوپتا، خبرنگار ارشد سرويس سلامت شبكه خبري سي‌ان‌ان مي‌نويسد: «نه مركل و نه پزشكانش ممكن است كه حتي از دليل اصلي لرزه‌هاي اخير او بي‌خبر باشند. امكان دارد كه مركل خودش به تازگي با اين نشانه‌ها مواجه شده‌باشد و در حال مشورت با پزشكان براي تشخيص بيماري و احتمالا استفاده از داروهاي مختلف براي حل آن باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون