• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

دبيركل خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان ايران:

نمايشگاه ساخت داخل و رونق توليد فرصتي دوسويه است

شهرام شريعتي

دبيركل خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان ايران درباره برگزاري نخستين نمايشگاه ساخت داخل و رونق توليد به خبرنگار اعتماد گفت: وجود فكر خلاق در توسعه مديريت‌هاي صنعتي هميشه گامي پيشرو محسوب شده و برگزاري نمايشگاه ساخت داخل و رونق توليد نيز بر اساس توانمند كردن بخشي از بدنه كشور است كه نيت آن وزن دادن به جنبه اجرايي و صنعتي كشور است.

شهرام شريعتي با بيان اينكه عدم توسعه آموزش‌هاي كاربردي در مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد تا خلاقيت جامعه علمي كشور در بُعد اجرايي كاهش يابد، افزود: در اين راستا، با وجود تعداد بالاي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي، سهم متخصصين فني و حرفه‌اي و علمي و كاربردي در كشور حايز مقايسه نيست.

او ادامه داد: اين موضوع باعث مي‌شود كه واردات علم در كشور توسعه يافته و عملا صنعت كشور به يك مصرف‌كننده علمي و صنعتي تبديل شود. عدم وجود كارگران خلاق و حرفه‌اي و حذف تكنسين در سيستم آموزشي به اين خلأ قوت بخشيده و مشكلاتي براي صنايع ايجاد كرد. با همه اين وجود تجربه نشان داده است وجود فكر خلاق در توسعه مديريت‌هاي صنعتي هميشه گامي پيشرو محسوب مي‌شده و برگزاري نمايشگاه ساخت داخل نيز بر اساس توانمند كردن آن بخشي از بدنه كشور است كه نيت آن وزن دادن به جنبه اجرايي و صنعتي كشور است.

اين فعال حوزه معدن با اشاره به اينكه مشكلات ياد‌شده در بخش معدن و صنايع معدني ايران نيز به نحو گسترده‌اي ديده مي‌شود، عنوان كرد: از آنجا كه صنعت معدني كشور هيچگاه صنعت «هاي تك» محسوب نمي‌شود؛ بنابراين فرصت برگزاري اين نمايشگاه فرصتي دوسويه براي اين بخش از صنايع كشور محسوب مي‌شود تا اولا نسبت به بازسازي بدنه لجستيك معادن بر اساس ماشين‌آلات موجود اقدام شود و دوما راهكارهاي ويژه‌اي براي افزايش راندمان ماشين آلات موجود بر اساس تكنولوژي روز دنيا تبيين شود.

به گفته او، عمدتا معادن كشور به صورت سنتي اداره مي‌شوند و حتي مي‌توان مدعي شد كه چندين دهه از دانش معدني دنيا عقب ترند و همچنين عدم نگاه به زنجيره محصول و چشم‌پوشي از سود آن باعث مي‌شود معدنكاري هميشه به عنوان پيشگام صنايع خام فروشي مطرح و متهم شود. هر چند در سال‌هاي اخير اندكي از اين تنش كاسته شده است اما پتانسيل بالاي اين صنعت مي‌تواند راه‌هاي بهتري را در اين خصوص تجربه كند.

شريعتي تاكيد دارد: وقتي به شهرك‌هاي صنعتي كشور سفر مي‌كنيم متوجه كارگاه‌هاي پرشماري مي‌شويم كه دانش و توان ساخت ماشين آلات در آنها به خوبي مشهود است و متخصصيني در آنها وجود دارند كه هر كدام به راحتي توان هدايت مديريت لجستيكي يك كارخانه صنايع معدني يا يك معدن را دارند اما عدم مراجعه به تخصص آنها باعث شده به صورت آزاردهنده‌اي كارگاه‌هايي را مشاهده كنيم كه بي‌رونق يا كم رونق رها شده‌اند. او تشريح كرد: ساخت سنگ شكن‌ها و نوار نقاله‌ها و كوره‌ها در كنار انواع سيستم‌هاي خردايش سال‌هاست در ايران در حال انجام است و واردات آن تقريبا به صفر رسيده است؛ اما نياز به تكنولوژي‌هاي روز در ساير بخش‌ها به ويژه صنايع پايين دستي راهي طولاني را طلب مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون