• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

دبير انجمن زمين‌شناسي ايران تشريح كرد

تاثير برگزاري نمايشگاه ساخت داخل در رفع خام‌فروشي مواد معدني

پيمان افضل

دبير انجمن زمين‌شناسي ايران با اشاره به اينكه برگزاري نمايشگاه‌هايي از اين دست مي‌تواند نقش موثري در توليد داشته باشد، گفت: برگزاري نمايشگاه ساخت داخل و رونق توليد مي‌تواند در رفع خام فروشي مواد معدني كمك‌كننده باشد. تاثير اين مهم در بخش‌هاي فرآوري، ذوب فلزات و صنايع پايين دستي بيش از پيش خواهد بود.

پيمان افضل درباره برگزاري نخستين نمايشگاه ساخت داخل و رونق توليد به خبرنگار اعتماد عنوان كرد: تكنولوژي‌هاي معدني مانند ساخت مته‌هاي حفاري يا دستگاه‌هاي حفاري تعداد زيادي عنصر و فلز به كار مي‌رود كه اين عناصر و فلزات در كشور كاربردي نيستند و به صورت خام به فروش مي‌رسند؛ اما توليد اين نوع از تكنولوژي‌ها خود بازار مصرف خوبي براي كشور و حتي معادن كشور ايجاد مي‌كند؛ در نتيجه ديگر براي معدن‌كاران خام فروشي به خارجي‌ها به صرفه نخواهد بود.

صنعت معدني كشور به موارد بسياري نيازمند است و مي‌توان گفت اين صنعت از تجهيزات حفاري، اكتشافي، ژئوفيزيك، دستگاه‌هاي آناليز شيميايي مواد معدني گرفته تا ساخت تجهيزات پيشرفته فرآوري به ويژه تجهيزاتي كه در مصرف آب و انرژي بهينه هستند نياز دارد.

عضو سازمان نظام مهندسي معدن ايران با بيان اينكه فعالان حوزه معدن نيازمند ماشين آلات معدني هستند، افزود: شركتي مانند «هپكو» با سابقه‌اي طولاني در توليد ماشين‌آلات، مي‌تواند يكي از مهم‌ترين توليدكنندگان كاميون‌ها و تراك‌هاي معدني باشد و بسياري از بولدوزر، لودرها و ماشين‌آلات فرآوري معدني را يك شركت انجام دهد.

او ادامه داد: در صورت تقويت يك شركت توليدكننده كه در حال ورشكستگي است مي‌توانيم بازار داخل را به دست بگيريم؛ اما نبايد اين موضوع را فراموش كنيم كه براي توليد چه محصولاتي اين كار را بايد مد نظر قرار دهيم.

به گفته افضل، مشكل هميشگي ما در كشور اين بوده است كه يك محصول خارجي را حتي بهترين محصول زمان خود ر‌ا كپي كرده‌ايم و پس از گذشت زمان هيچ تغييري در آن محصول نداده يا سعي نكرده‌ايم نمونه‌هاي ديگري كه پس از آن محصول وارد بازار جهاني شده است را مورد نظر قرار دهيم.

او با بيان اينكه بعضا محصولاتي را كه در كشور مورد نياز است وارد نكرده‌ايم، افزود: پيش از انقلاب اسلامي، كارخانه ايران خودرو با نام ايران ناسيونال، شروع به مونتاژ خودروي پيكان كرد؛ اين در حالي بود كه فرمان خودرو در كشور انگلستان سمت راست قرار مي‌گرفت و به همين دليل آنتن راديو نيز در سمت راست خودرو تعبيه شده بود اما انتقال آنتن راديو به سمت چپ را انجام ندادند.

اين فعال معدني تاكيد كرد: اگر در كشورمان بر اساس مونتاژ و كپي كاري يك محصول بدون آينده‌پژوهي آن اقدام كنيم، شايد در مدت زماني كوتاه نيازمان مرتفع شود، اما در بلندمدت اين نوع فعاليت خود يك معضل بزرگ خواهد بود. به عنوان مثال ما توليد پيكان را كنار گذاشتيم؛ اما جاي آن را پرايد و سمند گرفته‌اند كه خودرو‌هاي به روزي هم نيستند و در عمل تكنولوژي و ساختار آنها تحول خاصي نسبت به پيكان نداشته است. او موفقيت در ساخت داخل را همراه با نگاه جهاني شدن دانست و گفت: مشكل ديگر در توليدهاي داخلي اين است كه توليدكننده داخلي ما در بيشتر موارد به شهر، استان و حداكثر به كشور نگاه مي‌كند و ديد صادراتي و رقابتي در بازار جهاني ندارد. به همين جهت شاهد آن هستيم كه محصول توليدي بعد از مدتي قابليت رقابت در عرصه بين‌المللي را نخواهد داشت.

افضل با بيان اينكه نگاه صادراتي به توليد محصول از موارد مهمي است كه در كشور ما به آن توجهي نمي‌شود، افزود: توليدكنندگان ما بايد براي توليد محصولات خود با اين نگاه وارد بازار شوند كه پس از مدتي در ساخت آن محصول به يك برند منطقه‌اي و جهاني تبديل شويم.

او گفت: يكي از اصل‌هاي مهم در اين نمايشگاه و نمايشگاه‌هايي از اين دست مي‌تواند استفاده از ظرفيت بزرگ پيمان اكو باشد. اين پيمان با وجود اينكه از نظر كشورهاي در برگيرنده، مساحت و جمعيت و دارا بودن منابع معدني و هيدروكربني بسيار گسترده است؛ اما از عناوين اين پيمان در عمل هيچ استفاده‌اي نمي‌شود. ما مي‌توانيم اولين كشورهاي هدف صادراتي خود را كشورهاي عضو اكو قرار دهيم و سپس به كشورهاي ديگر از جمله كشورهاي خاورميانه، آسياي غربي، شمال آفريقا، اروپاي شرقي و ... و به اين ترتيب محصولات خود را به يك برند تبديل كنيم. در صورت پيگيري اين روند مي‌توانيم در توليد محصولات‌مان پويايي ايجاد كنيم و آن زمان است كه بسياري از توليدكنندگان ما به دنبال محصولات خارجي نخواهند رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون