• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

فضايي براي تعامل سازندگان و توليدكنندگان

حبيب‌الله انصاري

«تعميق ساخت قطعات» يكي از مباحثي است كه همواره موردنظر صنعتگران و توليد‌كنندگان داخلي بوده و هست. اما حال كه در تحريم به‌سر مي‌بريم و شرايط براي ورود قطعات خارجي بسيار سخت شده است، مطرح كردن ايده «نهضت ساخت داخل و رونق توليد» از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت مي‌تواند به كمك صنعتگران بيايد و بخشي از مشكلات آنها را براي تامين قطعات موردنياز براي توليد محصول رفع كند. اگر بخواهم در اين زمينه مثالي بياورم، شايد همين صنعت لوازم خانگي نمونه خوبي باشد؛ چراكه توليدكنندگان اين عرصه در اين سال‌ها براي ورود قطعات موردنيازشان، بارها با مشكلات عديده‌اي از قبيل «ممنوعيت‌هاي وارداتي، مسائل تامين ارز و عدم همكاري شركت‌هاي خارجي» مواجه بوده‌اند. از اين منظر، تدوين يك استراتژي مناسب براي توسعه ساخت داخل مي‌تواند هم به رشد كمي و هم كيفي توليدات داخلي كمك كند.

از طرفي، نياز داخل از طريق واردات كاهش يافته، توليدكنندگان هم مي‌توانند قطعات موردنياز خود را به جاي اينكه از خارج وارد كنند، از طريق سازندگان داخلي تامين كنند. بر همين اساس، برگزاري نمايشگاه «فرصت‌هاي ساخت داخل و رونق توليد» را مي‌توان يك فرصت مناسب براي نمايش گذاشتن توانمندي واحدهاي صنعتي در عرصه ساخت قطعات از سوي شركت‌هاي سازنده داخلي عنوان كرد.

در مقابل توليدكنندگان داخلي نيز مي‌توانند براي تامين قطعات موردنياز محصولات‌شان به اين نمايشگاه بيايند و از نزديك در تعامل با سازندگان از چند و چون كيفي قطعات داخلي و شركت سازنده قرار بگيرند. اما ذكر اين نكته ضروري است كه متقاضيان داخلي بايد از كيفيت ساخت قطعات داخلي، اطمينان داشته باشند؛ چراكه اگر يك محصولي به خاطر وجود يك قطعه بي‌كيفيت، دچار مشكل شود، ديگر اين قطعه‌ساز نيست كه زير سوال مي‌رود، بلكه انگشت اتهام به سوي آن نشان تجاري و توليدكننده نهايي محصول گرفته مي‌شود. بر همين اساس، برگزاري اين نوع نمايشگاه‌ها فرصت مناسبي است تا نگاه توليدكنندگان داخلي به سمت ساخت داخل جلب شود و حتي آنها مي‌توانند پاسخ برخي ابهامات خود را در مورد استفاده از قطعات داخلي و كيفيت آن، از طريق گفت‌وگو و تعامل دريافت كنند. در مقابل، قطعه‌سازان داخلي هم مي‌توانند در اين فضاي مشاركتي و هم‌افزايي، با توقعات، سلايق و خواسته‌هاي توليدكنندگان آشنا شده و زمينه براي توليد با كيفيت‌تر فراهم شود. از طرفي، اين اطمينان را هم به توليدكنندگان بدهند كه با تامين قطعات موردنيازش از داخل با چالش يا مشكلي مواجه نخواهد شد.

البته ناگفته نماند، ايده تعميق ساخت داخل هم صرفه ارزي خواهد داشت و هم هزينه‌هاي حمل‌ونقل را كاهش مي‌دهد. البته ما يك توصيه‌اي هم به دست‌اندركاران برگزاري اين نوع نمايشگاه‌ها داريم و آن اينكه جنبه انتفاعي و تجاري نداشته باشد. همچنين اطلاع‌رساني از رسانه ملي به صورت داوطلبانه و بدون دريافت هزينه تبليغاتي باشد تا عموم مردم با توان داخلي آشنا شوند.

دبيركل و رييس ستاد برنامه‌ريزي و اجرايي انجمن صنايع لوازم خانگي ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون