• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

فرصت‌هاي ساخت داخل و چگونگي رونق توليد

رضا پديدار

در دنياي پر هياهو و توسعه يافته جهاني، فرصت يك جريان مطلوب است و مي‌تواند در هدايت فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي اثر‌گذار بوده و با خود يك پويش يا نهضت فرآيندي را براي توليد و اقتصاد كشور فراهم‌سازي نمايد. در فرهنگ اقتصادي همه كشورها توليد پايگاه است و رونق آن رشد و بالندگي است. شايد به گزاف نگوييم كه مناسب‌ترين آوردگاه ملي كشور براي ايجاد تعامل سازنده در درون و برون خود پايگاه توليد و نمودار آن در تمامي عرصه‌هاي فعاليتي است. وقتي صحبت از نمايشگاه مي‌شود مي‌توان گفت كه اراده ملي بر هم افزايي است.

فراخوان حضور در نخستين نمايشگاه «فرصت‌هاي ساخت داخل و رونق توليد» با هدف داخلي‌سازي نيازهاي صنايع كشور، گامي نو و حركتي پويا براي گردهمايي صنعتگران و توليد‌كنندگان صنايع كشور در بر‌‌هه‌اي از زمان كه نياز به اتحاد و همبستگي ملي بيشتر از گذشته احساس مي‌شود اثرگذار و مغتنم است. اگرچه اين فراخوان با همت وزارت صنعت،معدن و تجارت و با همياري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران رقم خورده است ولي بايد گفت كه ريشه آن در نهادهاي تشكلي و انجمني و به ويژه سمن‌هاي تخصصي در حوزه‌هاي توليد مي‌تواند نمايانگر رشد و پويايي اين اتحاد ملي باشد.

اقدامات و رويكردهاي سازنده اين نمايشگاه مي‌بايد شرايطي را حاصل آورد تا مذاكرات دو يا چند‌جانبه ميان طرفين تقاضا در گروه‌هاي تخصصي توليدي به ويژه در عرصه‌هاي مورد نياز كشور نظير صنايع خودرو و قطعات آنها، صنايع معدني فلزي و غير‌فلزي دريايي، لوازم خانگي، مخابرات و از همه مهم‌تر صنايع پيوسته نفت و گاز و پتروشيمي و پالايش به عنوان سنگ زير بناي اقتصاد ملي كشور مورد حمايت جدي از سوي مسوولان و مديران ذي‌ربط در هر يك از حوزه‌هاي تخصصي فوق باشد.

علاوه بر آن، اين نمايشگاه مي‌تواند با ايجاد تعامل سازنده با دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي، شركت‌هاي دانش بنيان، سرمايه‌گذاران، كارآفرينان و صندوق‌ها و نيز ساختارهاي حمايتي مختلف مالي و از طريق واسطه‌هاي مستقيم فناوري و صنعتي به درك متقابل يكديگر دست يابند.

اين امكان در كشورهاي مختلف جهان مورد توجه جدي قرار گرفته و طي سه دهه گذشته موفق شده است در كشورهايي نظير «تركيه، مالزي، سنگاپور، ويتنام، سريلانكا و حتي اندونزي» به عنوان يـــك بستر جديد گروه‌هاي صنعتي بزرگ كشــورهاي متبوعــه را به جلب همكاري دعوت نموده و حضور موثر آنـــان را براي رونق بخشيدن به توليد مستمـــر و پايدار نمايد.

امروز كشور عزيزمان ايران كه در تهاجم غيرمنصفانه تحريم قرار گرفته است، مي‌تواند با دعوت از گروه‌هاي صنعتي بزرگ براي حضور در اين نمايشگاه ارزشمند آنان را تشويق به اجراي «مشاركت ملي توليد» براي تامين نيازهاي خود و ساير توليدات كشوري به ويژه براي تامين انواع قطعات و ماشين‌آلات در اين نمايشگاه نموده و جريان رشد وبلوغ توليد را در هر يك از آنها نهادينه نمايد.

علاوه بر آن، اين نمايشگاه فرصت مناسبي براي متخصصان و فناوران كشور براي شناسايي چالش‌ها و نيازهاي صنعتي بوده كه در تعامل مستقيم با يكديگر مي‌تواند به تفاهم‌نامه همكاري براي داخلي‌سازي نيازهاي خود باشد.

به‌خوبي مي‌دانيم كه ايران با دارا بودن بالاترين سرمايه‌هاي انساني در رده‌هاي فني و مهندسي كه براساس اعلام مجله اكونوميست‌ در بين 10 كشور اول توسعه منابع انساني جهان رتبه سوم را بين كشورهاي روسيه، امريكا، ژاپن، كره‌جنوبي، اندونزي، اوكراين، مكزيك، فرانسه و ويتنام دارا بوده كه مي‌تواند بسيار ارزشمند و اثر‌گذار باشد.

بر اساس اعلام نشريه فوق اين 10 كشور توانسته‌اند طي يك دهه اخير به رشد و توسعه خود ادامه داده و از ميزان وابستگي‌هاي فني و مهندسي به ساير كشورهاي جهان رهايي يابند. لازم به توضيح است كه كشورهاي هند و چين سالانه صدها هزار مهندس و تكنيسين را تربيت نموده و وارد جامعه كاري مي‌نمايند، اما قابليت عملياتي و اجرايي 10كشور فوق را دارا نبوده و ضريب تخصصي و حرفه‌اي آنها به مراتب پايين‌تر از 10 كشور ياد شده است.

با اين شرايط فعالان توسعه اقتصادي ايران مي‌توانند با حضور و انسجام بيشتر در نمايشگاه «فرصت‌هاي ساخت داخل و رونق توليد» به يك پويش ملي نهضت ساخت داخل با هدف والا و ارزشمند «رونق توليد» يا بهتر بگويم داخلي‌سازي نيازهاي صنايع اقدام نموده و شرايط حضور شركت‌هاي فعال به ويژه در بخش خصوصي را در برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور فراهم‌سازي نمايند.

در شرايطي كه بيش از 3300 شركت در بخش‌هاي سازندگان، پيمانكاران، مشاوران، مهندسي و ساخت و نيرو در كشور حضور دارند كه به‌دليل عدم انسجام ملي در هم‌افزايي همكاري و توليد فقط از ظرفيت 30 درصدي آنها استفاده مي‌شود .

اميد است با حضور و مشاركت آنان در اين نمايشگاه، فرصت‌هاي مورد اشاره به جريان پوياي وحدت توليد و رونق اقتصاد ملي تبديل شده و كشور را از وابستگي‌هاي سنتي به غرب يا شرق رهايي بخشد. ان‌شاءالله .

رييس كميسيون انرژي
و محيط زيست اتاق تهران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون