• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

ثبت دماي ۵۱ درجه در 8 شهر خوزستان

گروه اجتماعي| محمد سبزه‌زاري سرپرست اداره كل هواشناسي از ثبت دماي ۵۱ درجه در 9 ايستگاه هواشناسي استان خوزستان در روز گذشته خبر داد.

با اوج گرفتن دما در روزهاي گرم سال، روز سه‌شنبه، ايستگاه‌هاي هواشناسي ركورد دماي 51 درجه‌اي را براي 8 شهر خوزستان ثبت كردند.

محمد سبزه‌زاري، سرپرست اداره كل هواشناسي خوزستان در گفت‌وگو با ايسنا با اعلام خبر ثبت اين ركورد در برخي از شهرهاي اهواز گفت: روز سه‌شنبه ۹ ايستگاه در 8 شهر خوزستان دماي ۵۱ درجه سانتيگراد را ثبت كردند. به گفته او شهرهاي اميديه، بستان، اهواز، ايستگاه كشاورزي اهواز، رامهرمز، شوش، شوشتر، گتوند و هنديجان دماي ۵۱ درجه سانتيگراد را گذراندند ضمن آنكه دماي هوا در همين روز در آبادان، آغاجاري، شادگان و دزفول نيز به ۵۰ درجه سانتيگراد رسيده بوده است.

سبزه‌زاري تصريح كرد: از اوايل هفته آينده نيز روند افزايش دما و انتظار دماي بالاي ۴۹ درجه را در اكثر شهرها و دماي بالاي ۵۰ درجه را در برخي از مناطق استان خوزستان خواهيم داشت.

اما گذشته از خوزستان كه هميشه به گرمايش شهرت داشته است، به نظر مي‌رسد موج افزايش گرما در تمامي كشور آغاز شده باشد. احد وظيفه، معاون پيش‌بيني سازمان هواشناسي كشور با تاييد اين موضوع به «اعتماد» گفت: اين يك روال طبيعي است و هرساله بين نيمه دوم تيرماه تا پايان نيمه اول مردادماه، شاهد افزايش دماي كشور هستيم كه امسال هم همين پديده رخ داده است.

او با ذكر اينكه البته اين افزايش دماي هوا طبيعي است، گفت: هنوز درهيچ كدام از شهرهاي كشور دمايي ثبت نشده كه بخواهيم بگوييم «ركورد» بوده است.

وظيفه با اشاره به افزايش جهاني دما گفت: براساس گزارش‌هاي ناسا، نرم دماي جهان افزايش پيدا كرده است به طوري كه در جولاي گذشته دماي كلي جهان بيش از 1 درجه افزايش را داشته است. در ايران نيز همين شرايط حاكم است. يعني متوسط دما يك تا دو درجه بيشتر از حد نرمال است ولي هنوز به حد ركوردزني نرسيده است . به بياني اين شرايط مختص ايران نيست بلكه شرايطي است كه در تمام جهان حكمفرماست و ما هم جزيي از آن هستيم.

 

ابرهاي بي‌تناسب!

در چند روز گذشته، شهروندان تهراني و برخي از شهرهاي ديگر شاهد تشكيل ابرهايي از عصر تا صبح روز بعد هستند. ابرهايي كه با وجود بزرگي و عظمتي كه دارند، باراني را به دنبال ندارند. وظيفه تشكيل اين ابرها را نتيجه سرمايش هوا در شب‌ها مي‌داند و مي‌گويد: اين ابرها باعث باران نمي‌شوند بلكه مثل پتويي عمل مي‌كنند و جلوي بالا رفتن هواي گرم را مي‌گيرند و خودش باعث افزايش دما مي‌شود.

 

تهران روي دست اهواز

اما نكته جالب، آماري است كه او از افزايش دماي تهران مي‌دهد. به گفته او، ديروز صبح كمينه- كمترين- دماي هواي پايتخت بيشتر از كمينه دماي اهواز بوده است: كمينه دماي هواي تهران چهارشنبه صبح 06/33 درجه سانتيگراد بوده درحالي كه كمينه‌ هواي اهواز در همين ساعت و همين روز كمي بيش از 30 درجه بوده است. به اين ‌ترتيب مي‌توان گفت گرماي هواي تهران روي دست دماي اهواز زده است!

 

گرما تا كي؟

سوال بعدي به ماندگاري هواي گرم در ايران برمي‌گردد؛ سوالي كه مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي در پاسخ به آن مي‌گويد: بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه موج افزايش دماي تهران و برخي از شهرهاي ديگر تا نيمه هفته آينده ادامه خواهد داشت ولي بعد از آن كمي از شدت گرما كاسته مي‌شود. گرچه موج گرما حداقل تا نيمه مردادماه ادامه خواهد داشت و اگر هم كاهش دمايي باشد، به بعد از آن برمي‌گردد.

او همچنين در مورد ارتباط موج گرمايي با خشكسالي احتمالي كشور نيز مي‌گويد: اين دو فاكتور اصلا به هم ارتباطي ندارند. همان ‌طور كه گفتم اين موج گرما طبيعي است و چيز عجيبي نيست. ولي به هر حال پيش‌بيني‌هاي ما حكايت از آن دارد كه امسال كشور پديده عجيب و غريب خاصي را تجربه نخواهد كرد و همه‌چيز تقريبا نرمال است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون