• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3228 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت

نيم نگاه بازار سرمايه به سود بانكي

گروه اقتصادي |بورس تهران در هفته‌اي كه گذشت به عقب‌نشيني خود ادامه داد و تا ميانه‌هاي كانال 66 هزار واحدي پايين آمد. در آخرين روز معاملاتي هفته گذشته بانكي‌ها و خودرويي‌ها دو گروهي بودند كه توانستند رونق بگيرند ولي شدت عرضه در گروه‌هاي نفتي، پالايشي و پتروشيمي به حدي بود كه اين دو گروه نتوانستند تغييري در روند نزولي بازار ايجاد كنند. در چنين شرايطي برخي فعالان بازار پيش‌بيني مي‌كنند كه بازار بعد از استراحت دو هفته‌اي و اصلاح قيمتي در روزهاي آينده دوباره بر مي‌گردد و روي ريل صعود آرام قرار مي‌گيرد. در هفته گذشته مهم‌ترين اخبار تاثيرگذار در بازار سرمايه به نرخ سود بانكي محدود بود. در شرايطي كه مسوولان و كارشناسان كاهش نرخ سود بانكي را موجب رونق بازار سهام و افزايش سودآوري نمادهاي بانكي مي‌دانند، برخي كارشناسان اين اتفاق را عامل باز شدن قفل بازار سرمايه عنوان مي‌كنند.
 اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد تغيير نرخ سود سپرده‌هاي بانكي نيز نتواند دارويي پايدار و دايمي براي بازگرداندن رونق به بازار باشد. در چنين شرايطي سناريويي كه شايد بهتر از ساير سناريوها ديده مي‌شود منوط به برداشته شدن تحريم‌ها، باز شدن راه صادرات و واردات و آزاد شدن اموال توقيف شده ايران است كه شايد بتواند از نقدينگي هدايت شده از سمت بانك‌ها به سمت بازار سهام حداكثر استفاده را بكند. در واقع اغلب كارشناسان بازار سرمايه معتقد هستند كه كاهش نرخ سود بانكي مي‌تواند پول‌ها را به سمت بازار سرمايه بكشاند و حتي اعلام خبر آن براي بازار سرمايه خوشايند بود، اما برخي ديگر هم به اين موضوع با ديده ترديد مي‌نگرند.
اما رييس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است كه كاهش نرخ سود بانكي باعث رونق بورس مي‌شود و با تاكيد بر اينكه نرخ سود بانكي در وضعيت فعلي بازار سرمايه را تحت تاثير منفي قرار مي‌دهد، بنابراين بايد تلاش جدي در خصوص رفع اين مشكل صورت گيرد. به گفته فطانت، مسوولان اقتصادي و تصميم‌گيران درباره كاهش نرخ بهره بانكي متفق‌القول هستند و در اين برهه زماني تلاش مي‌كنيم كه كاهش نرخ سود سپرده بانكي سريع‌تر با مصوبات مطابقت داده شود. به هر حال همه در انتظار اين هستند كه با تعيين تكليف نرخ سود بانكي در شوراي پول و اعتبار، اين معماي بزرگ هرچه زودتر براي بازار سرمايه حل شود. گرچه نرخ سود بانكي تنها دليل وضعيت فعلي بازار سرمايه نيست.
برخي كارشناسان بازار سهام معتقدند كه نرخ سود بانكي در بازار سرمايه تاثيرگذار است، نرخ بازار پول نرخ پايه است و همه بازارها بايد خود را با آن تطبيق دهند، يعني وقتي P/ B بازار پول افزايش مي‌يابد، به تبع آن P/B در بازارهاي سهام، ملك و اجاره خانه هم تاثيرگذار است. اين نرخ به عنوان نرخ پايه در تمامي بخش‌هاي اقتصادي تاثير مي‌گذارد. اين گروه از كارشناسان اقتصادي مي‌گويند اين نرخ بايد زودتر و با شدت بيشتري كاهش مي‌يافت، اما در همين حد هم قابل قبول است و مطمئنا بانك‌ها پس از اين با مشتريان خود تماس خواهند گرفت كه حساب‌هاي كوتاه‌مدت آنها را به بلندمدت و يك ساله تبديل كنند. در اين شرايط اگر كسي بخواهد پول خود را يك سال در بانك‌ها بخواباند بهتر است يا اينكه وارد بازار سهام كند. آنها مي‌گويند: اگر بازار پول بتواند خود را با شرايط جديد نرخ سود بانكي تنظيم كند و مديران ارشد طوري برنامه‌ريزي صحيحي كنند كه مردم را وارد اين بازار شوند و براي آن جذابيت ورود ايجاد كنند، اين بازار حتما جاي حركت خواهد داشت و P/B بازار مطمئنا افزايش خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون