• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4492 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۸ مهر

پيدا و پنهان

ايران در صدر پرداخت يارانه انرژي دنيا

مطابق آمارهاي موجود ايران با پرداخت نزديك به ۷۰ ميليارد دلار يارانه در بخش انرژي در صدر فهرست پرداخت يارانه انرژي در جهان قرار گرفته است. رقم پرداختي به يارانه انرژي در ايران تنها با كشور عربستان سعودي قابل مقايسه است كه در اين كشور اين عدد به حدود 45 ميليارد دلار مي‌رسد. مطابق آمارها، ميزان پرداخت يارانه انرژي در كشورهايي مانند ونزوئلا نيز بسيار پايين‌تر از رقم پرداختي در ايران است. در ونزوئلا، اكوادور، آرژانتين و حتي كلمبيا به ترتيب 5/20، 4/3، 4/6 و 8/0 ميليارد دلار يارانه به بخش انرژي تعلق مي‌گيرد.

خاموشي بزرگ‌ترين كارخانه توليد لامپ رشته‌اي ايران

احمد محسني، دبير انجمن توليدكنندگان لامپ و روشنايي گفت در فضاي اقتصادي كشور بعد از افزايش قيمت ارز بيشتر فشارها روي توليد‌كننده است. امروز كارخانه‌هاي ما با يك سوم ظرفيت كار مي‌كنند و مجموعه بزرگي مانند مهتاب خراسان كه بزرگ‌ترين توليدكننده لامپ رشته‌اي بود به خاطر ركود و نداشتن پول براي حقوق كارگر تعطيل شده است. او افزود: هنوز در اين كشور مصوبه يا بخشنامه‌هايي صادر مي‌شود كه با قبلي يا بخشنامه سازمان ديگر در تناقض است. هنوز نمي‌توانند دور يك ميز جمع شوند و يك تصميم مشخص بگيرند. به‌طور مثال در ثبت سفارش سيم رشته‌اي، وزارت صنعت قيمت را ۳۰ سنت زده، اما گمرك قبول نمي‌كند و مي‌گويد زياد است و شما مي‌خواهيد ارز از كشور خارج كنيد. مگر در اين كشور وزارت صمت متولي و كارشناس تخصصي نيست؟ چرا بايد دوباره به وزارتخانه مراجعه كرد و جلسه گذاشت تا يك نفر راضي شود؟

ايدئولوژي‌هاي سليقه‌اي تار و پود اقتصاد را گسسته‌اند

به گفته عليرضا حيدري، نايب‌رييس اتحاديه پيشكسوتان جامعه كارگري تا به امروز در هيچ يك از جلسات مزد شوراي عالي كار، مطرح‌ نشده يك كارگر با درآمدي كه در خوش‌بينانه‌ترين حالت در ماه به 2 ميليون و 100 هزار تومان مي‌‍‌رسد، با كدام شعبده‌بازي مي‌تواند هزينه بيش از سه ميليون توماني زندگي خود را تأمين كند؟ به گفته او، برخي ايدئولوژي‌هاي سليقه‌اي كه هيچ اصالت اقتصادي هم ندارند تار و پود اقتصاد را از هم گسسته‌اند. او با انتقاد از شعارهاي انتخاباتي اضافه كرده: «زماني كه احمدي‌نژاد در دولت‌هاي نهم و دهم 700 ميليارد دلار نفت فروخت قدمي براي بهبود وضعيت زندگي كارگران برداشته شد؟ خير. اما در عوض درهاي كشور به روي واردات باز شد.»

آغاز دوباره گرانفروشي بليت پروازهاي داخلي

در آستانه تعطيلات چند روزه آخر هفته و تعطيلات هفته آينده، برخي سايت‌ها بليت پرواز شركت‌هاي هواپيمايي داخلي را بالاتر از جدول نرخ پروازهاي داخلي به فروش مي‌رسانند. يك وب‌سايت عرضه‌كننده بليت هواپيما، بليت پرواز كيش- تهران براي هفته آينده را 914 هزار و 800 تومان مي‌فروشد. كف و سقف قيمت اين مسير پروازي در جدول تاييد شده توسط سازمان هواپيمايي كشوري به ترتيب 252 هزار و 700 تومان و 905 هزار و 800 تومان است. در نمونه‌اي ديگر در حالي بايد حداكثر قيمت بليت تهران - مشهد 701 هزار و 300 تومان باشد كه اين سايت بليت مذكور را با قيمت 709 هزار تومان به فروش مي‌رساند. اين پرواز متعلق به هواپيمايي تابان است.

 

تمديد معافيت عراق از تحريم‌ها براي واردات گاز و برق ايران

امريكا بار ديگر معافيت عراق براي واردات برق و گاز از ايران را به مدت چهار ماه تمديد كرد. اين پنجمين معافيتي است كه امريكا از نوامبر پارسال - يك سال پيش - تاكنون براي ادامه خريد گاز و برق ايران به عراق داده است. پايگاه خبري «عراق اويل رپورت» با استناد به منابع عراقي مذاكره‌كننده با امريكا گزارش داد كه معافيت قبلي در ماه ژوئن به عراق داده شده بود و مجوز معافيت جديد، درست يك روز مانده به پايان معافيت قبلي، از امريكا گرفته شده است.

علت كاهش شاخص بورس از ديدگاه يك نماينده مجلس

معصومه آقاپور عليشاهي، عضو كميسيون اقتصادي مجلس، كاهش شاخص بورس در چند روز گذشته را ناشي از مناسبت‌هاي سياسي بين‌المللي و مسائل داخلي دانست و گفت: حجم نقدينگي در كشور روزانه افزايش پيدا مي‌كند و اين رشد بر اساس توليد داخلي نيست؛ در واقع اين نقدينگي همانند بهمني است كه روزانه بر قطر آن افزوده خواهد شد در نتيجه با ورود به هر بازاري آن را ويران مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون