• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4517 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ آذر

معاون دانشگاه تهران از احتمال آزادي دانشجويان خبر داد

اميد به آزادي دانشجويان بازداشتي

گروه سياسي

«آماري در دست نيست.» اين جمله‌اي است كه پس از گذشت درست يك هفته از اعتراض‌ها به افزايش قيمت بنزين، درباره بازداشتي‌هاي اين حوادث گفته مي‌شود؛ بازداشتي‌هايي كه اقشار مختلفي از معترضان را دربرمي‌گيرد و از آنجا كه در چنين بزنگاه‌هايي همواره دانشگاه و دانشجويان به عنوان كنشگري فعال نقشي قابل‌توجه بازي مي‌كنند، اين روزها شاهد بازداشت تعدادي از دانشجويان نيز بوده‌ايم و متعاقبا ابهاماتي درباره وضعيت دانشجويان بازداشتي مطرح شده و اظهارنظرهاي مختلفي به گوش مي‌رسد.

آمار دقيقي به ما داده نمي‌شود؛ پيگيريم

اسماعيل سليماني، رييس حراست دانشگاه تهران يكي از افرادي است كه از وضعيت دانشجويان بازداشتي صحبت كرده، هر چند عملا جزييات دقيقي به دست نداده است. او كه با ايلنا گفت‌وگو كرده، با بيان اينكه هنوز آمار كاملي وجود ندارد، علت اين بي‌خبري را اين‌چنين توضيح داده است: «بعضا افرادي مراجعه مي‌كنند و اعلام مي‌كنند كه آشنايان‌شان دستگير شده‌اند؛ بعد از بررسي متوجه مي‌شويم اين اسامي كه مي‌گويند جزو بازداشتي‌ها نيستند و در خوابگاه بوده‌اند.» البته به گفته او تعدادي از دانشجويان هم آزاد شده‌اند اما به دست آوردن تعداد و آمار دقيق آنها زمان مي‌برد.

رييس حراست دانشگاه تهران درباره شايعات دستگيري تعداد بسيار زيادي از دانشجويان هم مي‌گويد: «امروز هم قرار بود تعدادي از آنها آزاد شوند و ما به همراه خانواده‌هاي آنها پيگير كارشان هستيم.» او مي‌گويد روز پنجشنبه حدود 9-8 نفر از دانشجويان آزاد شده‌اند و ما به ‌شدت پيگير هستيم؛ احتمال مي‌دهم در هفته آينده خيلي از آنها تعيين‌تكليف شوند و البته پيگيري‌هاي ما فقط مربوط به دانشجويان دانشگاه تهران است و در مورد دانشجويان ديگر دانشگاه‌ها اطلاعات دقيق را حراست و معاونت حقوقي وزارت علوم دارند.» آن‌ طور كه رييس حراست دانشگاه تهران خبر مي‌دهد اين بي‌اطلاعي آنها تنها متوجه تعداد بازداشتي‌ها نيست؛ چنان‌كه مي‌گويد «ما حتي نمي‌دانيم ضابط دانشجو چه كسي بوده و كجا دستگير شده‌اند؛ ممكن است خيلي از آنها كه دستگير شده‌اند، همچنان بازداشت باشند و هنوز به مرحله بازپرسي و دادسرا نرسيده باشند.» هر چند سليماني از تعداد بازداشتي‌هاي دانشجويان ابراز بي‌اطلاعي مي‌كند اما معتقد است در اين دوره تعداد دانشجويان دستگير شده اندك بوده است، چرا كه به‌گفته او تنها چند دانشگاه درگير اعتراض‌ها بوده‌اند. او مدعي مي‌شود در دانشگاه‌هاي شهرستان‌ها دانشجويي بازداشت نشده و دستگيري‌ها تنها مربوط به دانشگاه تهران و علامه طباطبايي بوده و در اين موارد نيز نسبت به ارقام دستگيري‌ها بزرگ‌نمايي شده است، ضمن اينكه بسياري از بازداشت‌شدگان نيز در آستانه آزادي هستند.

ماجراي بازداشت آمبولانسي!

«آمبولانس وارد دانشگاه مي‌شود و ماموران امنيتي از آن پياده مي‌شوند و تعدادي از دانشجويان معترض را سوار ماشين مي‌كنند و با خود مي‌برند» اين ماجرايي بود كه در روزهاي قطع ارتباطات اينترنتي و خبررساني‌هاي مجازي، دهان به دهان نقل شد و حالا سعيد حبيبا، معاون دانشجويي دانشگاه تهران دراين‌باره توضيحاتي ارايه كرده است. اين مقام مسوول در دانشگاه تهران گفته است كه: «چنين چيزي صحت ندارد و ما به ‌شدت اين موضوع را تكذيب مي‌كنيم. اتفاق پيش‌آمده به اين صورت بوده كه يكي از نگهبانان دانشگاه پايش سُر خورده و سرش به كنار جدول اصابت مي‎كند و در واقع آمبولانس براي اين حادثه وارد دانشگاه مي‌شود. اينكه به دانشگاه ما بريزند و دانشجويان را بگيرند، چنين چيزي اتفاق نيفتاده است، زيرا هيچ نيرويي حتي نيروهاي نظامي و امنيتي نمي‎توانند بدون مجوز وارد دانشگاه شوند.»

20 دانشجوي بازداشتي

معاون دانشجويي دانشگاه تهران درباره آخرين اقدامات براي پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشتي نيز به ايلنا مي‌گويد: «اقدامات خوبي انجام شده و اكثر دانشجوياني كه بازداشت شده بودند، اكنون آزاده شده‌اند، به‌جز چهار، ‌پنج نفر كه همچنان در بازداشت هستند.» آن ‌طور كه سعيد حبيبا مي‌گويد علت عدم آزادي اين چهار، پنج نفري كه هنوز در بازداشت به‌سر مي‌برند، سابقه سياسي آنها بوده است؛ سوابقي كه به ‌گفته معاون دانشجويي دانشگاه تهران از گذشته در پرونده اين دانشجويان بوده است. معاون دانشجويي دانشگاه تهران درباره تعداد دقيق بازداشت‌شدگان مي‌گويد: «تعداد دقيق را نمي‌توان مطرح كرد. البته حدودا ۲۰ نفر عنوان شده بود، اما باز دقيق نمي‌توان گفت تعداد چقدر است، زيرا وسعت دانشگاه تهران و پراكندگي آن، دسترسي به اين آمار را دشوار كرده است. اين آماري هم كه وجود دارد، توسط دوستان خود دانشجويان بازداشت ‌شده عنوان شده است.»

چه‌ كسي دانشجويان را بازداشت كرد؟

فقط گفته مي‌شود تعدادي از دانشجويان بازداشت شده‌اند اما نه تعداد بازداشتي‌ها مشخص است و نه كسي مي‌داند كه كدام نهاد مسوول اين بازداشت‌ها بوده است. پاسخ معاون دانشجويي دانشگاه تهران به اين پرسش نيز از اين قرار است: «دستگاه‌هاي امنيتي اقدام به اين كار كرده‌اند. برخي از دانشجويان بازداشتي از پيش فعاليت‌ داشته و حتي در محاكم پرونده‌هايي داشته‌اند. تقريبا مي‌توان گفت آنها كه آزاد نشده‌اند، اكثرا در محاكم قضايي پرونده دارند. ما با قوه قضاييه در ارتباط هستيم و تلاش‌مان را براي رفع اين مشكلات مي‌كنيم. حتي دانشجوياني كه پيش از اين جريانات بازداشت شده بودند، توسط عفو رهبري آزاد شدند.» او مي‌گويد: «برخي از اين افراد بازداشت‌شده در جريانات ارديبهشت‌ماه دستگير شدند و درنهايت احكامي هم براي آنها صادر شده بود اما اجرا نشد، لذا اكثر آنها مشمول عفو رهبري شدند اما آنها كه حكم‌شان مشمول عفو نشده در اعتراضات اخير نيز فعاليت داشته‌اند.»

مجيد سرسنگي، معاون فرهنگي دانشگاه تهران نيز درباره نهاد بازداشت‌‌كننده دانشجويان با بيان اينكه «ضابطان مختلف هستند»، گفته: «قوه قضاييه ضابطان مختلفي دارد ما هم الان نمي‌دانيم كدام‌ يك از ضابطان كدام ‌يك از دانشجويان را بازداشت كرده و اين مساله اصلا موضوعيت هم ندارد، چون نهايتا هر ضابطي هم اينها را دستگير كرده باشد افراد به قوه قضاييه تحويل داده مي‌شوند.»

اميد آزادي تا يكشنبه

با اين همه اما صحبت‌هاي مجيد سرسنگي، معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه تهران اميدواركننده‌تر از ديگران بود؛ چرا كه او در گفت‌وگويي كه با ايلنا داشت با اشاره به آزادي تعدادي از دانشجويان، درباره تعداد آزادشدگان مي‌گويد: «تا چهارشنبه شب بخش عمده‌اي از دانشجويان آزاد شدند و تعدادي هم قرار بود آزاد شوند اما چون بنابر توديع وثيقه بود زمان كافي براي انجام اين كار وجود نداشت، اما كارهاي آنها هم انجام خواهد شد و روز شنبه آزاد مي‌شوند، يعني مشكلي ندارند.» او مي‌گويد: «اميدوارم تا شنبه ظهر بخش عمده‌اي از بچه‌ها آزاد شده باشند. باز هم مي‌گويم الان آمار دقيقي ندارم و اين آمار را روز شنبه مي‌توانم ارايه دهم، ولي بر اساس ارتباطي كه با دوستان نهادهاي امنيتي، قوه قضاييه و نيروي انتظامي برقرار كرديم با ديد مثبتي اين موضوع در حال بررسي است و در حال حاضر مشكل خاصي نداريم.» سرسنگي مي‌گويد: «اگر ثابت شود فقط بحث اعتراض مدني بوده و موضوع ديگري نبوده، آزاد مي‌شوند. تا جايي هم كه ما مي‌دانيم تعداد قابل‌توجهي از دانشجويان هم همين وضعيت را دارند، از روز اول هم كه اين اتفاق افتاد، دانشگاه با دوستان قوه قضاييه و نهادهاي مختلف در تماس بود و همه هم مثل جريان سال ۹۶ نظرشان درباره آزادي اين عزيزان مثبت بود.» او در پاسخ به اين پرسش كه آيا اسامي بازداشت‌شدگان، تعداد آنها و محل بازداشت آنها مشخص است، گفته است: «شايعات متاسفانه زياد است؛ خواهشم اين است كه به شايعات توجه نشود. اين طور نيست كه معلوم نباشد فردي كجاست، مگر اينكه خودش اين تصميم را گرفته باشد. مثلا در سال ۹۶ هم اين تجربه را داشتيم كه در مورد فردي، دوستان آمدند و گفتند ايشان مفقود شده، بعد متوجه شديم او يكي، دو روز به منزل يكي از دوستانش رفته تا شرايط قدري آرام‌تر شود و براي همين به خوابگاه مراجعه نكرده، اين طور نيست كه فكر كنيم تعدادي مفقود شدند. اينها بحث‌هايي است كه متاسفانه مطرح مي‌شود.» سرسنگي مي‌گويد: «همه افراد بازداشت‌شده مشخص هستند، حراست دانشگاه ليست كاملي از اين دانشجويان را تهيه كرده است و با نهادهاي مختلف در ارتباط است با قوه قضاييه رايزني مي‌شود تا دوستان در اسرع وقت به زندگي عادي خود بازگردند و به درس و تحصيل خود هم ادامه دهند تا الان هم مسير خيلي خوب پيش رفته و بسيار در اين راه همكاري شده است. اميدواريم تا شنبه هم بخش عمده‌اي از بچه‌ها بتوانند به دانشگاه بازگردند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون