• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4534 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ آذر

شب اول هفته آخر ليگ قهرمانان اروپا غيرمنتظره بود

خداحافظي تلخ شگفتي‌سازها

علي كربلايي

 

 

سه‌شنبه شب آخرين ديدارهاي گروه‌هاي پنج تا هشت ليگ قهرمانان اروپا برگزار و سرنوشت اين چهار گروه مشخص شد. اتفاقات عجيبي در برخي گروه‌ها رخ داد و بعضا تيم‌هاي صدرنشين كه صعودشان به مرحله حذفي قطعي به نظر مي‌رسيد، از سوم شدن در گروه هم بازماندند و حتي موفق به صعود به ليگ اروپا هم نشدند. صدرنشيني تيم‌هايي مثل لايپزيگ و حذف اينتر و آژاكس از اتفاقات خاص اين شب بودند. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به اتفاقاتي كه سه‌شنبه شب در 8 استاديوم اروپا رخ داد.

 

خداحافظي با آقاي گل جوان

ارلينگ هالند، بازيكن جوان تيم ردبول سالزبورگ اتريش از فرصتي كه براي خودنمايي در ليگ قهرمانان داشت نهايت بهره را برد و با 8 گل در دور گروهي اين تورنمنت، خودش را به عنوان يك مهاجم بزرگ به دنياي فوتبال معرفي كرد و حالا در رادار تيم‌هايي مثل بارسلونا و رئال مادريد قرار دارد. سالزبورگ در گروهي قرار گرفته بود كه تيم‌هاي بزرگي مثل ليورپول، مدافع عنوان قهرماني و ناپولي حضور داشتند، اما تا روز پاياني مسابقات روي كاغذ شانس صعود داشتند و اين امكان وجود داشت كه با شكست ليورپول اين تيم را از دور مسابقات حذف كنند. در آخرين بازي‌هاي اين گروه، ناپولي به مصاف خنك رفت و به جوان‌ترين دروازه‌بان تاريخ ليگ قهرمانان چهار گل زد. ناپولي نياز به پيروزي در اين مسابقه داشت تا شانس صعود را از دست ندهد. آركاديوژ ميليك موفق شد در 37 دقيقه ابتدايي بازي اولين هت‌تريكش در ليگ قهرمانان اروپا را ثبت كند. دريس مرتنز در دقيقه 74 از روي نقطه پنالتي گل چهارم ناپولي را زد تا آخرين بازي اين تيم زيرنظر كارلو آنچلوتي، يك پيروزي شيرين و پرگل باشد. ناپولي با اين پيروزي 12 امتيازي شد. ليورپول در ديدار همزمان مقابل سالزبورگ قرار گرفت و اين تيم موفق شد بيشترين شوت تحميل شده به سرخ‌هاي مرسي سايد در آنفيلد را در
30 دقيقه ابتدايي اين بازي ثبت كند، اما درخشش آليسون بكر و ويرجيل فن‌دايك كه به خوبي از پس مهار هالند بر آمده بود، مانع از باز شدن دروازه ليورپول شد. سرانجام در دقيقه 57 اين نبي كيتا بود كه قفل دروازه سالزبورگ را باز كرد و يك دقيقه بعد محمد صلاح دومين گل را به ثمر رساند تا ليورپول به عنوان صدرنشين از گروه صعود كند. هالند در پايان دور گروهي در جدول گلزنان ليگ قهرمانان پس از لواندوفسكي در رده دوم قرار دارد و جزو معدود بازيكنان تاريخ فوتبال شده كه موفق شده‌اند در دور گروهي 8بار دروازه حريفان را باز كنند. گروه پنجم مسابقات در پايان با صدرنشيني ليورپول، دومي ناپولي، سومي سالزبورگ و قعرنشيني خنك بلژيك به پايان رسيد.

 

اينتر حريف تيم ب بارسا نشد

گروه مرگ اين مسابقات از همان روز اول شرايط خاصي داشت و اين شرايط ويژه تا آخرين روز مسابقات بر جدول اين گروه حاكم بود. بارسلونا موفق شد در هفته پنجم صدرنشيني‌اش بر اين گروه را تثبيت كند و در بازي آخر، با تركيبي از بازيكنان جوانش به مصاف اينترميلان رفت. باشگاه دورتموند به دليل اين اقدام بارسا بيانيه‌اي صادر كرد و به بلوگرانا بابت استراحت دادن به مسي، پيكه و ترشتگن تاخت. اما اتفاقاتي كه در زمين رقم خورد با تصورات زنبورها بسيار متفاوت بود. بارسلونا با تركيبي از بازيكنان كمتر
شناخته شده در سن‌سيرو به ميدان رفت و موفق شد با ارايه يك بازي مالكانه اينتر را شكست دهد. با وجود اينكه مالكيت توپ دراختيار بارسا بود، اينتر موقعيت‌هاي بيشتري خلق مي‌كرد كه با بي‌دقتي لوكاكو و ديگر مهاجم‌هاي اينتر و البته درخشش نتو، دروازه‌بان بارسا مانع گلزني اينتري‌ها شد. در ديدار همزمان، دورتموند به مصاف اسلاويا پراگ رفته بود و بايد پيروز مي‌شد تا در صورت شكست يا تساوي اينتر، به عنوان تيم دوم صعود كند. در سن‌سيرو در دقيقه 23 كارلس پرز مهاجم جوان بارسا گل اول اين تيم را به ثمر رساند و در سيگنال ايدونا پارك، در دقيقه 10 جيدون سانچو دورتموند را پيش انداخت. با اين نتايج اينتر بايد به ليگ اروپا مي‌رفت، اما دقيقه 44 هر دو مسابقه، كار به تساوي كشيده شد. لوكاكو دروازه بارسا را باز كرد و اسلاويا پراگ كار را به تساوي كشاند، به اين ترتيب اينترميلان به دور حذفي صعود مي‌كرد. اما در دقيقه 61 برانت دورتموند را پيش انداخت و در دقيقه 87 هم آنسو فاتي موفق شد دروازه هندانويچ را باز كند تا با اين نتايج اينتر به ليگ اروپا برود و دورتموند راهي مرحله حذفي ليگ قهرمانان شود. شب خوب رومن بوركي، دروازه‌بان دورتموند مانع از شكست سنگين اين تيم شد.

 

حذف سردار و صدرنشيني لايپزيگ

يكي از نزديك‌ترين گروه‌هاي اين فصل ليگ قهرمانان گروه هفتم بود. در شب آخر، تمام تيم‌ها شانس صدرنشيني، صعود، تبعيد به ليگ اروپا و قعرنشيني داشتند. زنيت با سردار آزمون مهمان بنفيكا بود و در صورت كسب يك تساوي از تيم پرتغالي، باتوجه به نتيجه ديدار همزمان، مي‌توانست به عنوان تيم دوم صعود كند. اما سه بر صفر از بنفيكا در ليسبون شكست خورد تا باتوجه به تساوي دو گله ليون و لايپزيگ، در قعر جدول جا بگيرد. سردار آزمون 90 دقيقه در تركيب زنيت حضور داشت و گل سوم بنفيكا را او به ثمر رساند. بنفيكا با اين پيروزي و باتوجه به اينكه لايپزيك دو-صفر از حريف پيش بود، همراه تيم آلماني به مرحله بعد صعود مي‌كرد، اما ليون در دقايق 50 و 82 توسط آنوآر و ممفيس دپاي دو گل زد كه كار را به تساوي كشاند و با اين مساوي به همراه لايپزيگ به مرحله بعد صعود كرد. بنفيكا راهي ليگ اروپا شد و بازيكنان زنيت ادامه مسابقات اروپايي اين فصل را از خانه تماشا خواهند كرد.

 

حذف تلخ دوست‌داشتني‌هاي آمستردام

آژاكس سال گذشته مهمان ناخوانده مرحله نيمه‌نهايي بود و با حذف رئال‌مادريد و يوونتوس، غول‌كش بزرگ مسابقات نام گرفت. بازيكنان مهم اين تيم از جمله دي‌ليخت و دي‌يانگ به ديگر تيم‌ها رفتند، اما اريك تن‌هاگ همچنان با ارايه يك بازي برتر و جذاب، حريفان را ميخكوب مي‌كرد. سه‌شنبه شب آژاكس در خانه‌اش مقابل والنسيا شكست خورد و در حالي كه پيش از اين مسابقه صدرنشين بود، به ليگ اروپا تبعيد شد. چلسي با گل‌هاي تامي آبراهام و سزا آسپيليكوئتا در مقابل تك گل لويك رمي دو بر يك موفق به شكست ليل قعر جدولي شد. آژاكس با 10 امتياز و تفاضل گل مثبت 6، در تمام فاكتورها از ديگر تيم‌هاي گروه بهتر بود. آنها بهترين خط حمله و بهترين خط دفاع گروه را داشتند، اما درنهايت موفق به صعود از گروه نشدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون