• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3237 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت

نوشته‌هاي 150 ساله «مارك تواين» كشف شد


  بهار سرلك /  محققان دانشگاه كاليفرنيا بركلي مجموعه‌اي از داستان‌هاي «مارك تواين»، نويسنده امريكايي، را كشف كردند. «تواين» اين داستان‌ها را هنگامي كه
 29 ساله و روزنامه‌نگار «سان‌فرانسيسكو» بود، نوشت.
به گزارش گاردين، اكثر داستان‌ها بيش از 150 سال قدمت دارند. «تواين» برخي از اين نامه‌ها و داستان‌ها را زماني‌كه در روزنامه «سان‌فرانسيسكو كرونيكل» كار مي‌كرد و به نام «سان‌فرانسيسكو دراماتيك كرونيكل» معروف بود، نوشت. تواين هر روز گزارشي 2000 كلمه‌اي مي‌نوشت و با كالسكه براي روزنامه «تريتوريال اينترپرايز» در شهر ويرجينياي ايالت نوادا مي‌فرستاد.
او روي موضوعات مختلف كار مي‌كرد؛ از پليس سان‌فرانسيسكو گرفته - كه تواين فرمانده پليس را به سگي تشبيه كرده بود كه براي جلب‌توجه صاحبش دور خود مي‌چرخد تا دم خود را بگيرد و به خاطر اين مقايسه پليس سعي كرده بود او را دستگير كند اما موفق نشده بود - تا حوادث معدن.
«باب هرست»، ويراستار دانشگاه كاليفرنيا بركلي روي پروژه «مارك تواين» كار مي‌كند. او با بررسي دقيق آرشيو و مجموعه روزنامه‌هاي غربي توانست اين مقاله‌ها را كشف كند. ويژگي‌هاي سبك نويسندگي تواين، سنديت چند نامه‌امضا نشده را تصديق ‌كرد.
هرست به گزارشگر گاردين گفت: «تجربه ديجيتالي كردن آرشيو روزنامه‌ها مانند گشودن جعبه بزرگ شكلات بود و ديجيتالي شدن روزنامه به ما اين امكان را داد كه مقاله‌هاي تواين را با كيفيتي بهتر دنبال كنيم؛ امكاني كه ميكروفيلم در اختيار ما نمي‌گذارد. »
هرست در ادامه افزود: ‌«تواين اين مقاله‌ها را زماني كه در راهش دچار ترديد شده بود، نوشت. وقتي كه تلاش مي‌كرد تصميم بگيرد كدام حرفه را براي ادامه زندگي‌اش برگزيند. اين مساله يك بحران بزرگ براي او بود. نوامبر 1865 او30‌ساله شد و براي كسي كه به آن سن‌وسال رسيده انتخاب نكردن يك حرفه مشخص غيرعادي و نامعقول است.»
براساس گفته‌هاي او، تواين از پرداختن به فكاهي اجتناب مي‌كرد به اين دليل كه در آن زمان بذله‌گويي و فكاهي يكي از ضعيف‌ترين گونه‌هاي نگارش بود. او بدهي داشت و در مصرف الكل زياده‌روي مي‌كرد و حتي براي برادرش نوشت كه مي‌خواهد خودكشي كند: «اگر تا سه ماه ديگر از شر بدهي‌هايم خلاص نشده باشم، لوله تفنگ يا سم شر من را كم مي‌كند.»
در هر حال مقاله‌هاي تواين نمونه‌هاي شفاف و مشهودي از سبك بي‌مثال او است.
هرست در ادامه گفت: «او شهر را مي‌شناخت، به شيوه خود نامتعارف بود و به وقايعي كه جريان داشت، علاقه‌مند بود. او به سادگي و مهارت اين وقايع را به‌يكديگر پيوند مي‌داد و در آخر به طنزي شگرف مي‌رسيد كه تصورش هم براي‌تان ناممكن است.»
«ساموئل لانگ‌هورن كلمنز»، اسم مستعار مارك تواين، نويسنده امريكايي بود. «ماجراهاي تام ساير» (1876) و «ماجراهاي هاكلبري فين» (1885) را نوشت كه از اين دو با عنوان بزرگ‌ترين رمان‌هاي امريكا ياد مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون