• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4629 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۴ ارديبهشت

اشغالگري، خشن‌تر از ويروس كرونا

محمود فاضلي

در سالگرد روز «اسير» در سرزمين اشغالي فلسطين و همزماني آن با شيوع ويروس كرونا در زندان‌هاي رژيم اسراييل، يك‌بار ديگر حضور صدها زنداني فلسطيني در شرايط دشوار بهداشتي و انساني مورد توجه بعضي از محافل عربي و فلسطيني قرار گرفته است. طبق آمار باشگاه «الاسير» ويژه رسيدگي به امور اسراي فلسطيني، از سال 1967 ميلادي تاكنون حدود يك ميليون نفر فلسطيني بازداشت شده و هزاران نفر نيز مدت زنداني خود را تحمل مي‌كنند. آمارها نشان مي‌دهد هم‌اكنون 5 هزار فلسطيني در زندان‌هاي اسراييل زنداني هستند كه 130 نفر نوجوان بوده و به سن قانوني نرسيده‌اند. در ميان اين قبيل زندانيان، 51 نفر بيش از 20 سال است كه در زندان هستند. در ميان آنها «نائل البرغوثي» بيش از 40 سال و «كريم و ماهر يونس» 38 سال است كه در زندان به سر برده و 541 نفر فلسطيني به يك يا چند بار حبس ابد محكوم شده‌اند.
از سال 1967 ميلادي 222 نفر فلسطيني در زندان‌ها به شهادت رسيده‌اند كه 73 نفر به علت شكنجه و 67 نفر به دليل «اهمال پزشكي»، 75 نفر «قتل عمد» و 7 نفر به دليل سركوب و شليك مستقيم نگهبانان صهيونيستي بوده است. در سال 2019 پنج اسير فلسطيني به دليل سياست‌هاي سازمان‌يافته اين رژيم و در مقدمه آنها اهمال پزشكي و شكنجه به شهادت رسيده‌اند كه تنها پيكر يكي از آنها به خانواده‌اش تحويل داده شده است. در همين مدت 16 هزار زن فلسطيني بازداشت و هم‌اكنون نيز تعداد آنها در زندان‌هاي اسراييل 41 نفر است. نكته قابل تامل اين روزهاي زندان‌هاي اسراييل اينكه رسانه‌هاي صهيونيستي از قول فرمانده نظامي كرانه باختري اعلام كرده‌اند اخيرا قانوني امضا شده است كه از ابتداي ماه مِه حقوق اسراي فلسطيني و اموال بلوكه شده و بانك‌ها اجازه دارند حقوق اسراي فلسطيني را مصادره كنند! اين اقدام درحالي عملي خواهد شد كه مدير اسبق دادستاني نظامي رژيم صهيونيستي در كرانه باختري هشدار داده است در صورت پرداخت حقوق اسرا، ضمن اينكه اين بانك‌ها و كارمندان آنها متخلف محسوب مي‌شوند، بايد خسارت مالي نيز بپردازند.
از ديگر نگراني روزهاي اخير مردم فلسطيني گسترش ويروس كرونا در سرزمين‌هاي اشغالي و تاثيرگذاري آن بر مردم فلسطين است. برخي نهادهاي اسراي فلسطيني اعلام كردند نيروهاي رژيم صهيونيستي از آغاز شيوع كرونا 357 فلسطيني از جمله 48 كودك و چهار زن را بازداشت كرده‌اند. تداوم سياست‌ها و اقدامات رژيم اسراييل در تخريب، آوارگي، بازداشت و حمله به مراكز بهداشتي در سراسر اراضي اشغالي فلسطين تنها موجب تضعيف تلاش‌هاي تشكيلات خودگردان فلسطين در مقابله با ويروس كرونا مي‌شود. حدود 700 اسير فلسطيني بيمار هستند كه 300 نفراز آنها بيماري‌هاي مزمن داشته و نياز به معالجه مستمر دارند.  در روزهاي اخير هجده سازمان رسانه‌اي با فرستادن پيامي براي خانم «ميشل باشليه» كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادي روزنامه‌نگاران فلسطيني بازداشت شده در زندان‌هاي اسراييل شدند. اين سازمان‌ها در نامه خود به مناسبت روز اسير فلسطيني از شيوع كرونا در فلسطين اشغالي و ترس از انتقال آن به هزاران اسير فلسطيني به ‌شدت ابراز نگراني كردند. به اعتقاد اين سازمان‌ها، رژيم صهيونيستي به قانون بين‌المللي درباره تعامل با اسرا پايبند نيست و كميسارياي عالي و ديگر نهادها بايد براي آزادي روزنامه‌نگاران وارد عمل شوند. پس از افزايش نگراني نسبت به شيوع ويروس كرونا در منطقه مرزي ميان اسراييل و نوار غزه و انتشار بيماري كرونا ميان اسيران فلسطيني و متقاعد شدن اسراييلي‌ها مبني بر اينكه بحران كرونا مي‌تواند فرصتي براي آرامش اوضاع در اسراييل باشد، مساله تبادل زندانيان ميان اسراييل و حماس بار ديگر مطرح شده است. سازمان بهداشت جهاني و صليب سرخ نيز از اسراييل خواسته‌اند تدابير بهداشتي لازم را در تمام زندان‌ها اعمال كند و مبتلايان به ويروس كرونا را در قرنطينه قرار دهند. اتحاديه عرب نيز در بيانيه‌ خود نسبت به خطرناك بودن اوضاع اقتصادي، اجتماعي و انساني در اراضي اشغالي فلسطين و تشديد اين وضعيت در نتيجه اقدامات رژيم اشغالگر در شرايط دشوار ناشي از شيوع كرونا هشدار و از جامعه بين‌الملل و سازمان ملل خواست، مقامات رژيم صهيونيستي را تحت فشار بگذارند تا فعاليت‌هايي را كه منجر به وخيم شدن اوضاع دشوار مي‌شود، هر چه سريع‌تر متوقف كنند. مقامات رژيم اشغالگر به سياست سهل‌انگاري در فراهم كردن تجهيزات لازم ادامه مي‌دهند و از اقدامات طرف‌هاي فلسطيني در قدس و حومه آن در مقابله با كرونا جلوگيري مي‌كنند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون