• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4674 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير

ادامه فعاليت جمعيت امام علي (ع) در ابهام است

پلمب و دستگيري

گروه اجتماعي

پس از هر بار سيل و زلزله و هر سال در شب‌هاي قدر معمولا نام جمعيت امام علي در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي مختلف بسيار تكرار شده است؛ با خبرهايي در مورد امدادرساني غذايي و آموزشي و رواني براي خانواده‌هاي نيازمند و حاشيه‌نشين و بر محور كودكان. اين نام اما يكشنبه شب شايد بيشتر از هر زمان ديگري در خبرها چرخيد؛ در خبرهاي مربوط به پلمب دفتر اين سازمان مردم‌نهاد و بازداشت شبانه موسس و دو عضو ديگر جمعيت.

شارمين ميمندي‌نژاد، موسس، مرتضي كي‌منش، مسوول ارتباط با رسانه و كتايون افرازه بازرس علي‌البدل جمعيت امام علي 3 نفري بودند كه در همان شب پلمب دفتر سازمان‌شان دستگير شدند و البته نزديكان آنها و اعضاي ديگر جمعيت مي‌گويند با اتفاقاتي كه در روزهاي گذشته رقم خورده بود و برخي جريان‌هاي رسانه‌اي كه در يك سال گذشته عليه جمعيت و اعضايش شكل گرفته بود، مي‌شد پايان كار را حدس زد. «لحظاتي پيش يعني دقيقا در ساعت 3:20 بامداد روز سه‌شنبه سيزدهم خرداد ۹۹ متوجه شدم اكانت فيس‌بوكم را هك كرده و پسورد آن را نيز تغيير داده‌اند.» اين توييت كتايون افراز بود و همان زمان مرتضي كي‌منش هم رخداد مشابهي را در توييترش گزارش كرد:«براي ورود به تلگرام من هم ديشب تلاش نافرجامي صورت گرفت. اميدوارم كماكان «نافرجام» بمونه؛ چه درباره تلگرام، چه درباره باقي شبكه‌هاي اجتماعي، چه خودم، چه باقي دوستان.»
پس از انتشار وسيع خبر اين بازداشت‌ها و گمانه‌زني كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در مورد دلايل آن، روز گذشته خبر رسمي دلايل بازداشت از سوي خبرگزاري‌هاي اصولگرا منتشر شد. خبرگزاري تسنيم به نقل از «يك منبع آگاه» نوشت:«فردي به نام ش. م در سال‌هاي اخير با تشكيل موسسه‌اي خيريه و در پوشش اقدامات عام‌المنفعه اقدام به شبكه‌سازي براي نفوذ در سطوح مختلف افكار عمومي كرده است. وي و عوامل مرتبط با او با سوء‌استفاده از عناوين مقدس در سايه اجراي برنامه‌هاي شبه فرهنگي- اجتماعي به ترويج فرهنگ التقاطي پرداخته‌اند. اين فرد همراه با عوامل خود در طول سال‌هاي فعاليت موسسه مذكور علاوه بر همراهي با مراكز ضد ‌ايراني به طرح ادعاهايي مانند مبارزه با تبعيض همچنين مباحث حقوق ‌بشري و مبارزه با فقر و معضلات اجتماعي پرداخته و با هدف تحت فشار قرار دادن كشور و ملت ايران، اقدامات گسترده‌اي را عليه جامعه ايراني رقم زده است. همچنين عناصر اصلي اين موسسه علاوه بر توهين به مقدسات و ترويج تفكرات انحرافي ضد ديني با رسانه‌هاي معاند و بيگانه همكاري داشته و به ‌ترويج ابتذال درون‌گروهي پرداخته‌اند.» اين خبرگزاري كه پيش از اين ‌بارها در مورد فعاليت‌هاي جمعيت امام علي گزارش و عكس منتشر كرده بود در پايان خبر خود اضافه كرده:«گفتني است كه فعاليت‌هاي اين افراد هيچ ارتباطي با برنامه‌هاي جاري و خيرخواهانه موسسه مذكور نداشته است.» خبرگزاري فارس هم با اشاره به بازداشت شارمين ميمندي‌نژاد نوشته است:«مشخص شده است كه اين فرد در پوشش اقدامات عام‌المنفعه با مراكز ضد ايراني همكاري داشته است.» به جز اين خبرها كه با طرح ادعاي ارتباط با «مراكز ضدايراني» و «اقدام به شبكه‌سازي» منتشر شدند هنوز هيچ مقام قضايي رسمي در مورد دلايل پلمب دفتر جمعيت و بازداشت موسس و دو عضو جمعيت اظهارنظري نكرده‌اند. 
تير ماه سال 96 بود كه به دنبال چاپ مطلبي عليه جمعيت امام علي در روزنامه كيهان با عنوان «مسوولان خواب‌زده و دشمنان بيدار» مجموعه‌اي از پاسخ‌هاي متقابل ميان جمعيت و اين روزنامه شكل گرفت. روزنامه كيهان در آن مطلب با طرح ادعاهايي نسبت به سوابق پدر شارمين ميمندي‌نژاد در دوره پهلوي، او را هم ادامه‌دهنده راه او خوانده بود:«گفتني است تشكيلات موسوم به جمعيت امام علي(ع) از طرف ديگر به بازويي براي اعمال قدرت سازمان‌هاي به اصطلاح جهاني نظير سازمان ملل و يونسكو در داخل ايران تبديل شده است تا آنجا كه از طرف شوراي امور اقتصادي-اجتماعي  سازمان ملل به اين تشكيلات مقام مشاوره‌اي اعطا مي‌شود. تنها به عنوان مثالي كوچك از اين اتفاق قابل ذكر است كه مدت‌ها پيش از مطرح شدن و پذيرش برنامه آموزشي ٢٠٣٠ توسط دولت؛ اين جمعيت اقدام به برگزاري كلاس‌هاي آموزش جنسي منطبق بر همان آموزه‌هاي طرح 2030 در ميان كودكان و نوجوانان مناطق جنوب تهران به بهانه كمك به كودكان آسيب‌پذير مي‌كرد.» در مطلب اين روزنامه ارتباط جمعيت با سازمان‌هاي بين‌المللي به عنوان بخشي از نشانه‌هاي «تفكر التقاطي» گردانندگان آن آمده بود. اين يادداشت به بهانه برگزاري برنامه جمعيت در سالن همايش‌هاي برج ميلاد نوشته شده بود و ميمندي‌نژاد همان زمان با انتشار يادداشتي در روزنامه شرق به آن پاسخ داد:«نويسنده مقاله چه واسلاما و پيراهن يقه‌بسته دريدني به راه انداخته است كه چرا جلوي فلان برنامه را نگرفته‌ايد؟ نه برنامه‌هاي مرسومي مثل كنسرت كه همواره مانعش مي‌شوند بلكه اين ‌بار پيگير لغو برنامه‌اي براي توزيع ٩ هزار كيسه آذوقه ميان محرومان هستند. چرا مرگ رويا؟ چرا لغو يك برنامه سرگرم‌كننده يا امدادرسان به فقرا؟ اين دو پرسش را اگر كنار هم بگذاريم، خواهيم فهميد كه ما را به چه چيز سرگرم كرده‌اند و پاسخي مهيب و زشت، نه مثل دُمِ خروس بلكه چون زنگِ افعي بيرون مي‌زند.» بعد هم جوابيه‌اي از سوي انجمن براي روزنامه فرستاده شد كه كيهان مجددا در پاسخ به همان جوابيه هم جوابيه خودش را منتشر كرد. 
جمعيت امام علي از كجا شروع شد؟
سال‌هاي اول فعاليت جمعيت امام علي، دانشجويان بودند كه كم‌كم با اين نام آشنا شدند، جمعيتي كه از سال 1378 كار خود را آغاز كرده بود از سال 79 اولين دفتر رسمي‌اش را در دانشگاه صنعتي شريف تاسيس كرد. آن زمان مشهورترين برنامه انجمن «كوچه‌گردان عاشق» بود كه قرار بود به ياد توزيع غذاي شبانه امام اول شيعيان همزمان با شب‌هاي قدر و با كمك دانشجويان داوطلب به محلات كم‌برخوردار بروند و بسته‌هاي غذايي را ميان خانواده‌هاي نيازمند تقسيم كنند. جمعيت حالا نزديك به 10 هزار عضو در سراسر كشور دارد و فعاليت‌هايش در شاخه‌هاي مختلفي ادامه پيدا كرده اما رسم كوچه‌گردان عاشق هر ساله برقرار است. 
خانه‌هاي ايراني يكي از مهم‌ترين و موثرترين فعاليت‌هاي اين جمعيت بوده است. 33 خانه ايراني در نقاط محروم با هدف ارايه فعاليت‌هاي آموزشي، مراقبتي، مهارت‌آموزي و مددكاري تاسيس شده است و كودكان(به‌خصوص كودكان كار) و زنان سرپرست خانوار مخاطب اصلي آنها به شمار مي‌روند. در چند سال گذشته راه‌اندازي مسابقات كشوري «ليگ پرشين» هم از جمله دستاوردهاي جمعيت بود كه از قضا تمامي رسانه‌ها از اصلاح‌طلب تا اصولگرا به انتشار اخبار و عكس‌هاي آن پرداختند. اين مسابقات بر پايه تشكيل تيم‌هاي مختلف ورزشي در محلات حاشيه و كم‌برخوردار شهرهاي مختلف شكل گرفته است. دختران و پسران در سنين مختلف در رشته‌هاي مختلف فوتبال، دووميداني، واليبال، هنرهاي رزمي و... آموزش مي‌بينند و هر ساله در تهران دور هم جمع مي‌شوند تا در ليگ كشوري با هم به رقابت بپردازند. اغلب اين كودكان، كودكان كار و خيابان هستند و برگزاركنندگان اين مسابقات بارها تاكيد كرده‌اند كه با اشتغال به ورزش اين بچه‌ها مي‌توانند، مفري براي رهايي از اعتياد و گاه خانه‌هاي پرخشونت داشته باشند. 
حالا «امتداد» به نقل از يكي از اعضاي جمعيت نوشته است كه موسس اين جمعيت با اتهاماتي نظير توهين به رهبر انقلاب و دو عضو ديگر با اتهاماتي چون اقدام عليه امنيت ملي مواجه شده‌اند. در بخشي از خبر اختصاصي امتداد و به نقل از اين منبع خبري آمده است:«با اينكه به همسر آقاي ميمندي‌نژاد گفته شده امروز صبح(دوشنبه) با سند به دادسراي اوين مراجعه كند تا پس از تفهيم اتهام همسرش بتواند او را آزاد كند ولي هيچ‌كس در اين دادسرا پاسخگو نبود و او ناچارا از ساعت 8 الي 14 در آنجا نشسته بود. همسر آقاي ميمندي‌نژاد در حالي امروز را در انتظار خبر آزادي همسرش سپري كرد كه جمعيت امام علي(ع) تاكنون هيچ گونه ورودي به مسائل سياسي نداشته و به نظر نمي‌رسد چنين اتهاماتي بتواند افكار عمومي را نسبت به دستگيري اين افراد قانع كند. تاكنون قراري براي آقاي ميمندي‌نژاد تعيين نشده و وكيلي هم كه براي رسيدگي به پرونده او معرفي شده مورد قبول دادگاه قرار نگرفته است. تاكيد شده كه حتما بايد وكيل پرونده طبق ماده 47 تعيين شود و متهمان حق گرفتن هر وكيلي ندارند و هيچ‌گونه پاسخ روشني درباره وضعيت اين افراد داده نمي‌شود. جمعيت امام علي(ع) خواستار آزادي بي‌قيد و شرط اين افراد است و هيچ‌گونه پرونده‌سازي و تهمتي را در اين راستا نخواهد پذيرفت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون