• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4692 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۴ تير

انفجار دركاخ شيشه‌اي

آتش‌سوزي در عرشه كشتي جنگي امريكايي «يو اس اس بونهام ريچارد» تا لحظه چاپ روزنامه همچنان درحال افزايش بود

گروه بين‌الملل|آتش‌سوزي در ناو جنگي يو‌اس‌اس بونهم ريچارد نيروي دريايي امريكا تا لحظه تنظيم اين گزارش همچنان ادامه يافته است. آتشي كه به دلايل نامعلوم از روز يكشنبه شعله‌ور شد و تا دوشنبه شب به وقت تهران همچنان ادامه داشت. دست‌كم 57 ملوان و آتش‌نشان امريكايي در عمليات مهار اين آتش‌سوزي كه هيچ دليلي در مورد دلايل آغاز آن اعلام نشده است، مجروح شده‌اند. بر اساس آمار رسمي نيروي دريايي 34 نظامي امريكايي و 23 آتش‌نشان غيرنظامي به گفته اين منابع «به دلايل جراحت‌هاي سطحي از جمله سوختگي و تنفس دود» مورد درمان قرار گرفته‌اند. به گزارش رسانه‌هاي امريكايي هيچ برآوردي از زمان لازم براي كنترل اين آتش‌سوزي گسترده در اين ناو امريكايي اعلام نشده است. هيچ يك از مقام‌هاي ارتش، وزارت دفاع و نيروي دريايي امريكا حاضر به اظهارنظر در مورد دلايل وقوع اين آتش‌سوزي وسيع نشده‌اند و گمانه‌زني‌هاي مختلفي در شبكه‌هاي اجتماعي در مورد نقص فني يا خرابكاري در وقوع اين آتش‌سوزي گسترده مطرح شده است. يواس‌اس بونهم يك ناو تهاجمي آبي-خاكي با قابليت فرود چندين هليكوپتر روي عرشه است كه به گفته كارشناسان به دليل آتش‌سوزي يا انفجار در يكي از مخازن زير عرشه آن دچار حادثه شده است. به نوشته منابع امريكايي و به نقل از منابع آگاه در نيروي دريايي اين كشور، دست‌كم يك ميليون گالن سوخت در مخازن اين كشتي قرار دارد كه مي‌تواند فرآيند مهار آتش‌سوزي را به ‌شدت خطرناك كند. دو ناوچه يو‌اس‌اس فيتزجرالد و يو‌اس‌اس راسل كه در نزديكي اين ناو تهاجمي قرار داشتند، پس از آغاز آتش‌سوزي به دستور نيروي دريايي از اين ناو دور شدند تا در صورت گسترش شعله‌ها يا انفجار مهيب آسيبي به آنها وارد نشود. 
آتش‌سوزي از ساعت 8:30 صبح روز يكشنبه به وقت محلي سن‌ديه‌گو آغاز شد و تا 8:30 صبح به وقت محلي (دوشنبه شب تهران) همچنان ادامه داشت. ناو يو‌اس‌اس بونهم ريچارد از سال 1998 در خدمت نيروي دريايي قرار گرفته است و در حين عمليات 1000 ملوان روي آن خدمت مي‌كنند. اين ناو علاوه بر حمل هليكوپتر، توانايي حمل و فرود و برخاستن هواپيماهاي بال ثابت هم دارد.
واكنش ايران به حريق در ناو امريكايي
روز گذشته سخنگوي وزارت خارجه ايران در پاسخ به سوالي در ارتباط با آتش‌سوزي ايجاد شده در يكي از ناوهاي امريكايي در كاليفرنيا گفت: اين موضوع ارتباطي به ما ندارد و ما موضعي در مورد آن نداريم ولي جالب است كه ناوهاي امريكايي چه زود آتش مي‌گيرند. وي در ادامه با طعنه گفت: در منابع خبري جست‌وجوي كنيد و ببينيد «يوزپلنگان امريكايي» مسووليت آن را بر عهده نگرفته‌اند!

خرابكاري عامدانه يا عمليات تلافي‌جويانه؟
پايگاه خبري نورنيوز در گزارشي در مورد دلايل احتمالي وقوع اين حرق گسترده در ناو امريكايي، چهار گمانه را در مورد دلايل وقوع آن مطرح مي‌كند. به نوشته پايگاه خبري نورنيوز احتمال نخست اين است كه به دليل دخالت ارتش در سركوب خشونت‌بار و كم‌سابقه تظاهرات اعتراضي ضدنژادپرستي اخير در امريكا و با توجه به شكاف‌هاي عميق اجتماعي در اين كشور، برخي عناصر معترض در داخل ارتش امريكا دست به اين اقدام ‌زده‌اند. البته با توجه به تداوم سياست سركوب در امريكا اين‌گونه اقدامات مي‌تواند به صورت خودجوش در موضوعات ديگر نيز ادامه داشته باشد و به ساير حوزه‌ها نيز سرايت كند.
نورنيوز مي‌نويسد: گمانه دوم به اين صورت است كه چون رقابت‌هاي حزبي در اين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري امريكا به دليل شرايط خاص اين كشور و رفتارهاي متناقض و هزينه‌ساز ترامپ بسيار بالا گرفته و پيش‌بيني نتيجه انتخابات را بسيار دشوار كرده، وقوع رخدادهايي از اين دست مي‌تواند سرنوشت انتخابات را دستخوش تغيير جدي كند، لذا احتمال برنامه‌ريزي و اجراي اين اقدام در چارچوب رقابت‌هاي حزبي نيز متصور است، چه موارد مشابهي نيز در ادوار قبلي انتخابات وجود داشته كه اين فرضيه را تقويت مي‌كند. احتمال سوم اينكه رخدادها و حوادث اخير در امريكا به ويژه تظاهرات اعتراضي گسترده و همچنين موج مخالفت‌ها و اعتراضات به دولت ترامپ به دليل ناكارآمدي در مهار شيوع بيماري كرونا وضعيت بسيار سخت و شكننده‌اي را براي ترامپ رقم زده و احتمال موفقيت او را در انتخابات به‌ شدت كاهش داده است. آخرين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه «جو بايدن» رقيب دموكرات او با اختلاف ۷ درصد پيشي گرفته است. بر اين اساس؛ انفجار ناو امريكايي مي‌تواند اقدامي از سوي دولت ترامپ براي امنيتي كردن فضا و امكان حمله بيشتر به مخالفان و سركوب شديدتر اعتراضات باشد، به ويژه آنكه ترامپ در چهارسال گذشته نشان داده براي حفظ جايگاه و موقعيت خود از هيچ اقدامي فروگذار نخواهد كرد.
نورنيوز در پايان احتمال مشاركت يك منبع خارجي در اين رويداد را گمانه‌زني مي‌كند و مي‌نويسد: «احتمال چهارم اينكه؛ انفجار و آتش‌سوزي در ناو امريكايي مي‌تواند بر اثر انجام يك عمليات سايبري با منشا بيروني يا انجام عمليات ويژه باشد، چراكه دولت امريكا با انجام اقدامات مشابه عليه كشورهاي ديگر به صورت طبيعي بايد انتظار داشته باشد كه در معرض عمليات انتقامي و تلافي‌جويانه قرار بگيرد، از اين‌رو مي‌توان انتظار داشت كه منشا انفجار و آتش‌سوزي در ناو امريكايي، عمليات سايبري يا عمليات ويژه با منشا خاكستري باشد.»

160 نظامي روي عرشه
به گزارش ايرنا و به نقل از شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان، ۱۶۰ نفر زماني كه اين ناو در اسكله سن‌ديه‌گو پهلو گرفته بود و دچار آتش‌سوزي و انفجار شد، داخل كشتي بودند. همه خدمه از كشتي تخليه شدند و ماموران آتش‌نشان از ۹ صبح روز يكشنبه براي اطفاي حريق به محل حادثه اعزام شدند. ماموران آتش‌نشان براي محاصره آتش، فضاهاي مختلف كشتي را پاكسازي كردند. مشخص نيست كه چه چيزي باعث آغاز آتش‌سوزي شده است. زماني كه اولين گزارش‌ها از وقوع آتش‌سوزي در صبح روز يكشنبه منتشر شد، گفته شد كه آتش در محل ذخيره پاييني كشتي روي داده است، فضايي باز و وسيع كه مقادير زيادي تجهيزات دريايي و وسايل ديگر در آن ذخيره مي‌شود. مارك اسپر وزير دفاع امريكا در جريان اوضاع جاري در ناو حادثه ديده قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون