• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3244 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ ارديبهشت

فساد از بازار مسكن مي‌رود

مصطفي قلي خسروي٭

 طرح پيش‌فروش اماني مسكن، طرح بسيار خوبي است و مهم‌ترين مساله‌اي كه اين طرح حل مي‌كند جلوگيري از فساد و كلاهبرداري است اما تاثير مهمي بر بازار مسكن نخواهد گذاشت.
طرح اخير وزير راه و مسكن از اين جهت حايز اهميت است كه براساس آن خريدار و متقاضي مسكن براي پيش خريد و فروش مسكن، ابتدا بايد حسابي اماني در بانك مسكن باز كنند و تا زماني‌كه واحد آماده شود مبلغ مذكور در حساب باقي مي‌ماند، در نهايت و حين سند زدن خانه، مبلغ تمام شده مسكن، از شماره حساب خريدار به حساب فروشنده واريز مي‌شود. بالطبع اين طرح از كلاهبرداري‌هاي متعددي كه در سال‌هاي اخير در زمينه واحدهاي مسكوني پيش‌فروش انجام شده جلوگيري مي‌كند، مردم مي‌توانند با فراغ بال و خيال راحت‌تر به پيش خريد واحدهاي مسكوني اقدام كنند.
اما اين طرح با تمام محاسني كه دارد؛ نمي‌تواند تحرك خاصي در بازار مسكن ايجاد كند. امروز ثبات سياسي كشور در گروي ثبات اقتصادي است. در اين طرح اگر قرار باشد كه قيمت مسكن افزايش زيادي داشته باشد، باز هم دست متقاضي را خانه‌دار شدن دور نگه مي‌دارد در نتيجه مساله ثبات بازار حايز اهميت است. اما مشكل اصلي بازار مسكن در شرايط فعلي ركود است. ركود مهم‌ترين عامل بي‌تحركي در عرضه و تقاضا است. به همين خاطر اگر مي‌خواهيم اين مشكل رفع شود بايد تقاضا در بازار تحريك شود. اخيرا آقاي آخوندي اعلام كردند كه قرار است براي وام مسكن تا 70 درصد قيمت واحد مسكوني تعلق بگيرد. اين طرح در صورت اجرايي شدن مي‌تواند تا حدود زيادي به حل بحران ركودي در بازار مسكن كمك كند. تحريك بازار مسكن در حقيقت يعني اينكه وقتي از طرحي مانند مسكن اجتماعي صحبت مي‌شود، كلنگ آن هم به زمين خورده و روال اجرايي به خود گيرد. گو‌اينكه با شعار بازار تحريك نمي‌شود، اين عمل مشخص است كه مي‌تواند بازار را وارد دوره جديد كند.
٭كارشناس مسكن

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون