• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3244 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ ارديبهشت

زير ذره بين اقتصاد

واردات قند و شكر روي مرز توقف|در نخستين ماه سال جاري، كمي بيش از هزار تن قند و شكر و شيريني وارد كشور شد و اين در حالي است كه در مدت مشابه سال گذشته، واردات اين محصول معادل 175 هزار تن بوده است. گمرك اعلام كرد: ارزش واردات قند و شكر در فروردين ماه، معادل يك ميليون دلار بوده و اين درحالي است كه ارزش واردات اين كالا در فروردين ماه سال گذشته نزديك به 81 ميليون دلار بود. در نخستين ماه سال قبل نزديك به 176 هزار تن قند و شكر و شيريني به ارزش 205ميليون تومان وارد كشور شد.

كاهش تورم توليد‌كننده/ صنعت در صدر كمترين‌ها|در فروردين ماه امسال تورم توليد‌كننده با تغييرات هر چند اندك نسبت به سال گذشته با كاهش همراه بود. شاخص بهاي توليد‌كننده در فروردين‌ماه امسال به 209 رسيده كه بيانگر تورم ماهانه 2/0 درصدي است. بانك مركزي اعلام كرد كه تورم 12 ماهانه اين شاخص در نخستين ماه سال جاري 1/14 درصد ثبت شده است كه حدود 7/0 درصد نسبت به متوسط سال گذشته كاهش دارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد صنعت كمترين تورم نقطه به نقطه و آموزش كمترين تورم ماهانه را در بين گروه‌هاي اصلي به خود اختصاص داده‌اند.

خروج ۱۲شركت نفتي از ليست واگذاري‌ها|با مصوبه دولت، نام ۱۲ شركت بزرگ نفت و گازي از ليست خصوصي‌سازي در قالب اجراي سياست‌هاي اصل ۴۴ قانوني اساسي خارج شد. به گزارش مهر، با گذشت حدود يك ماه از انحلال شركت پشتيباني ساخت و تهيه كالاي نفت تهران، با مصوبه دولت تدبير و اميد نام ۱۲ شركت بزرگ نفت و گازي كشور هم از ليست خصوصي‌سازي در قالب اجراي سياست‌هاي اصل ۴۴ قانوني اساسي خارج شد. بر اين اساس مطابق ابلاغ مصوبه هيات وزيران توسط معاون اول رييس‌جمهور، اين ۱۲ شركت نفت و گازي مطابق با آيين‌نامه اجرايي تشخيص، انطباق و طبقه‌بندي فعاليت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي در ليست شركت‌هاي دولتي قرار گرفت.

صكوك مضاربه نهايي مي‌شود| رييس مركز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مراحل تنظيم مقررات اوراق صكوك مضاربه در حال انجام است و بزودي نهايي مي‌شود. محمدرضا عربي در خصوص اوراق صكوك مضاربه گفت: اوراق مضاربه قراردادي ميان يك صاحب سرمايه و عامل است كه از اين طريق صاحب سرمايه، نقدينگي لازم را براي مديريت به عامل ارايه مي‌كند. وي گفت: در قرارداد مضاربه، هر كدام از طرفين مي‌توانند قرارداد را فسخ كنند اما در صورت بروز هر يك از عوامل زير فسخ يك قرارداد ممكن نخواهد بود.

دولت يازدهم كليد 480 هزار مسكن مهر را تحويل داد|قائم مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسكن مهر گفت: در دولت يازدهم 480 هزار مسكن مهر به مالكان تحويل داده شده و بيش از 260 هزار واحد مسكوني داريم كه ساخت آن تمام شده اما به خاطر تامين نشدن زيرساخت‌ها امكان تحويل آنها وجود ندارد. احمد اصغري مهرآبادي در مراسم افتتاح نمادين واحدهاي مسكن مهر در استان سمنان گفت: تا پايان خرداد امسال 80 هزار واحد مسكن مهر در كشور به مالكان تحويل داده مي‌شود. وي اظهار داشت: با همكاري بانك مركزي افزايش تسهيلات مسكن مهر از 25 ميليون به 30 ميليون تومان اجرايي شده و اميدواريم با تلاش بانك مسكن اين افزايش در تسهيلات ارايه شده در همه استان‌ها اعمال شود.

توسعه نيروگاه‌هاي برقابي متوقف نمي‌شود|  قائم‌مقام وزير نيرو گفت: شرايط آبي كشور منجر به توقف توسعه نيروگاه‌هاي برقابي نمي‌شود، بلكه ما در نظر داريم تا حداكثر استفاده را از منابع آب‌هاي سطحي كشور كنيم. ستار محمودي به تسنيم گفت: درست است كه تاكنون با احداث سدهاي متعدد و مهار آبهاي سطحي در بخش گسترده‌اي از كشور توانستيم در استفاده از منابع آب‌هاي سطحي در كشاورزي، صنعت، شرب و توليد برق موفق عمل كنيم اما اين راه هنوز به خط پايان نرسيده است.

ارزش واردات قاچاق از فروش نفت‌ خام سبقت گرفت|نايب‌رييس كميسيون حمايت از توليد در مجلس شوراي اسلامي گفت: سالانه بين 20 تا 25 ميليارد تومان كالاي قاچاق وارد كشور مي‌شود؛  اگر اين ميزان به ريال تبديل شود ارزش آن از ميزان فروش نفت خام فراتر مي‌رود و اين امر آثار زيان‌باري در اقتصاد كشور دارد. محمدرضا پورابراهيمي گفت: ماده 27 و 7 اين قانون هم بر لزوم مبارزه با قاچاق و فراهم كردن شرايطي براي رهگيري كالاهاي موجود در بازار تاكيد دارد اما همچنان اجرا نمي‌شود. وي تاكيد كرد: علاوه بر كالاي وارداتي قاچاق از مبادي رسمي كالاهايي كه ضرورتي براي ورود ندارند، اجازه ترخيص داده مي‌شود كه شامل اسباب‌بازي تا خودروهاي لوكس خارجي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون