• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3244 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ ارديبهشت

معاون نعمت‌زاده خبر داد

تعقيب قضايي براي مديران يك كارخانه صنعتي- معدني

گروه اقتصادي | تخلفات در زمينه پروژه‌هاي صنعتي و معدني بسيار زياد است و طي سال‌هاي گذشته بارها در اين باره گزارش‌هايي ارايه شده است. حتي سال گذشته به يكباره خبر واگذاري معدن به يكي از مديران صنعتي قبلي موجب شد تا موج جديدي در خصوص تخلفات دولتي در حوزه معادن و صنايع معدني بر سر زبان‌ها بچرخد البته در اين باره مديران مربوطه وزارت صنعت با تاكيد بر اينكه با اين امر مبارزه مي‌كنند سعي كردند اين روال را تحت كنترل خود بگيرند. تازه‌ترين خبرها از تخلفات صنعتي و معدني نشان مي‌دهد كه تعدادي از اعضاي هيات‌مديره قبلي آلومينيوم جاجرم به دليل تخلفات زياد تحت تعقيب قضايي قرار گرفته‌اند. مهدي كرباسيان معاون وزير صنعت و معدن تجارت و رييس ايميدرو در اين باره گفته است: «هيات‌مديره اين مجتمع شش ماه قبل بركنار شده‌اند، اما مديرعامل همچنان بر سر كار خود بود، البته حجم تخلفات زياد بوده است و تعدادي از هيات‌مديره قبلي تحت تعقيب قرار گرفته‌اند.»كرباسيان همچنين از بازگشت شركت آلومينيوم جاجرم به ايميدرو خبر داده و تصريح كرده است: «اين شركت مدت دو سال در اختيار صندوق بازنشستگي فولاد بود و فعاليتش متوقف شده بود كه دوباره به ايميدرو بازگردانده شد.»به گزارش خبرگزاري‌ها، مهدي كرباسيان در نشست روز گذشته خود گفته است: «سال گذشته ۱۶۳۴ ميليارد تومان سرمايه در بخش معدن و صنايع معدني جذب شده است و بر اين اساس مي‌توان نويد داد كه هيچ يك از پروژه‌هاي ايميدرو متوقف نيست، اين در حالي است كه سال گذشته، سه پروژه مهم با سرمايه ۴۱۲ ميليون‌دلاري به نتيجه رسيده است. در سال جاري برنامه‌ريزي شده تا 10 پروژه با اعتبار ۳۷۲ ميليون دلار به بهره‌برداري رسد يا افتتاح شود، ضمن اينكه سه پروژه آهن اسفنجي كه از سال قبل فعال شده، در حال اجراست كه اميدواريم در سال جاري علاوه بر اين پروژه‌ها، عمليات اكتشافي نيز به نتيجه برسد و بتوانيم ذخاير جديدي را كشف كنيم.»

كشف ذخاير جديد معدني
وي ادامه داده است: «تا به امروز ارزش ذخاير معدني ايران ۷۰۰ ميليارد دلار برآورده شده است كه اميد مي‌رود تا پايان سال ۹۴، خبرهاي خوبي در حوزه اكتشافات جديد داشته باشيم، اين در حالي است كه پيش‌بيني مي‌شود ۴۰ تا ۵۰ درصد به ظرفيت اكتشافي كشور اضافه شود. در اين ميان، پيش‌بيني‌ها حكايت از اين دارد كه ۵۷ ميليارد تن ذخيره معدني فعلي به ۸۰ ميليارد تن برسد. سال قبل با اكتشافات جديد انجام‌شده، ۲۵۰ ميليون تن ذخيره جديد سنگ‌آهن، ۲۰۰ ميليون تن ذخيره جديد ذغال سنگ و ۳۰ تن ذخيره جديد طلا به كشور اضافه شده است، ضمن اينكه امسال ۲۰۵ هزار كيلومتر مربع، اكتشاف صورت خواهيم داد. از سوي ديگر، در برنامه ششم توسعه پيش‌بيني مي‌شود كه ظرفيت فولاد كشور از ۲۲ ميليون تن فعلي به ۴۰ ميليون تن برسد.»وي افزوده است: «ظرفيت مس كاتد به ۴۰ هزار تن و ظرفيت آلومنيوم به ۷۰۰ هزار تن مي‌رسد، اين در حالي است كه پيش‌بيني مي‌شود با همتي كه صورت مي‌گيرد و حمايت بخش‌خصوصي و دولتي، و در آستانه برنامه ششم توسعه، بتوانيم ظرفيت معدني كشور را گسترش دهيم.»

گشايش ۱۴ ميليون يورو فاينانس چيني
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در‌خصوص آخرين وضعيت هفت طرح فولادي مي‌گويد: «كل فاينانس چين براي هفت طرح فولادي، ۸۰۰ ميليون يورو است كه ال‌سي‌هاي مربوط به آن گشايش شده و در نخستين دوره پرداختي ظرف دو هفته گذشته نيز، ۱۴ ميليون يورو تامين اعتبار شده است. امسال حداقل بخش آهن اسفنجي سه طرح فولادي، به بهره‌برداري خواهد رسيد، ضمن اينكه آهن اسفنجي چهار طرح ديگر در سال ۹۵ به بهره‌برداري خواهد رسيد. البته چيني‌ها از پول خود ايران كه در اين كشور است، تامين مالي پروژه‌هاي فولاد را انجام مي‌دهند؛ اما تجهيزات و ماشين‌آلات اين طرح‌ها اروپايي است و برخي هم اروپايي- چيني است كه از كيفيت خوبي برخوردار هستند. اخيرا ظرف ۲۰ روز گذشته، نخستين پرداخت چين انجام شده و اميد مي‌رود كه شركت ملي فولاد نيز با مشاركان خود، بخش فولاد اين طرح‌ها را حداكثر ظرف سه سال به بهره‌برداري برساند.»

تزريق ۱۲۰ ميليارد تومان به پروژه سنگان
وي در ادامه در خصوص واگذاري معادن نيز گفته است: «در رابطه با توسعه كار معادن، دو راه بيشتر وجود ندارد، اول اينكه ايميدرو خود به صورت مستقيم سرمايه‌گذاري كند يا اينكه مشارك براي اين پروژه‌ها بگيرد، بر اين اساس يكي از پروژه‌هايي كه مشارك گرفته‌ايم، پروژه عظيم سنگان بوده است كه يك كنسرسيوم با شش شركت، اين پروژه را در اختيار گرفته‌اند و ظرف اسفندماه سال گذشته و فروردين امسال، ۱۲۰ ميليارد تومان به آن تزريق كرده‌اند. معدن ذغال سنگ خمرود ظرف دو هفته آينده عمليات اجرايي خود را شروع خواهد كرد، ضمن اينكه تمامي واگذاري‌هاي معادن بر طبق اعلام عمومي بوده است، در همين حال، فولاد مباركه به تازگي سهام فولاد هرمزگان را در بورس عرضه كرده است تا بتواند در ساير پروژه‌هاي خود سرمايه‌گذاري كند.»وي اظهار داشت: «بخش ديگري از طرح‌هاي ايميدرو، آنهايي هستند كه عمليات آنها شروع شده ولي هنوز سرمايه‌گذار خصوصي ندارند، بنابراين پيش بيني مي‌شود تا با مشاركت بخش خصوصي، در برخي از فلزات، ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري گسترش يابد، همان‌طور كه برآوردها حكايت از آن دارد كه در عرصه آلومنيوم با توجه به ذخاير عظيم گازي، ظرفيت به دو ميليون تن هم برسد. در حوزه عناصر نادر خاكي، فلزات گرانبها و كمياب، حوزه‌هايي وجود دارد كه مي‌توان سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده‌اي در آنها داشت و بنابراين با مشاركت بخش خصوصي بايد عقب‌ماندگي سال‌هاي قبل را جبران كرد.»

معادن كوچك و متوسط زير چتر حمايتي دولت
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرده است: «در حوزه معادن كوچك، به تازگي اقدام موثري انجام شده و توانستيم صندوق بيمه معدني را از فهرست واگذاري خارج كنيم، اين در حالي است كه تلاش داريم تا معادن كوچك در دريافت وام با استفاده از وثايق اين صندوق، مورد حمايت قرار گيرند. سرمايه اين صندوق اكنون به ۶۸ ميليارد تومان افزايش يافته كه تاكنون ۲۵ ميليارد تومان آن را پرداخت كرده‌ايم، اين درحالي است كه با بانك صنعت و معدن هم هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفت تا ۷۰ ميليارد تومان بودجه جديد براي حمايت از پروژه‌هاي حوزه معدن اختصاص يابد.»
كرباسيان همچنين در خصوص معدن انگوران گفت: «در انگوران عمليات اكتشافي جديدي را شروع كرده‌ايم و سرمايه‌گذار ايراني- خارجي عمليات را شروع كرده است كه اميد مي‌رود به قول خود عمل كنند و ۲۰ ميليون دلار تا پايان خرداد منابع مالي و ماشين‌آلات وارد پروژه شود. در حوزه سنگ آهن انتظار داريم كه وزارت صنعت حقوق دولتي را بازنگري كرده و اين حقوق كاهش يابد، ضمن اينكه در مورد حق انتفاع تلاش داريم به معادن بزرگ كمك كنيم. تعرفه كنسانتره نيز پيشنهاد ما صفر است، چراكه امسال كنسانتره ميزان مصرف داخلي، كافي است و توليد بيشتر از مصرف است.»به گفته كرباسيان، قرار است ظرف 10 روز آتي جلسه‌اي با انجمن فولاد برگزار شود، اما به نظر مي‌رسد كه فولادي‌ها را بايد در شرايط فعلي كمك كرد. اما به هرحال، وزير صنعت، موافقت خود را با كليات موضوع بازنگري حقوق دولتي معادن سنگ آهن و كاهش آن اعلام كرد. همچنين در مورد حق انتفاع معادن بزرگ اعلام آمادگي شد كه به اين بخش كمك شود. در مورد تعرفه كنسانتره سنگ آهن هم اعمال تعرفه صفر پيشنهاد شد تا ميزان مصرف كنسانتره سنگ آهن متعادل شود.

 ظرفيت منطقه ويژه خليج فارس دو برابر مي‌شود
كرباسيان همچنين از دو برابر شدن ظرفيت صادرات و واردات مواد معدني از منطقه ويژه خليج فارس طي دو ماه آينده خبر داد و گفت: اين ظرفيت به 12 ميليون تن خواهد رسيد. وي از بهره‌برداري از 10 طرح معدني و صنايع معدني طي سال جاري در كشور خبر داد و گفت: براي اجراي اين طرح‌ها 372 ميليون دلار اعتبار تعيين شده است. وي در پايان از برگزاري اجلاس معدن و صنايع معدني ايران در روزهاي 10 و 11 خرداد ماه در تهران خبر داد و گفت: تاكنون 821 نفر از داخل و خارج و 284 شركت ايراني و خارجي براي حضور در اين اجلاس و نمايشگاه جانبي آن نام‌نويسي كرده‌اند. به گفته رييس سازمان توسعه معادن، سال گذشته هزار و 634 ميليارد تومان سرمايه در طرح‌هاي مختلف معدني و صنايع معدني هزينه شده و در حال حاضر اجراي هيچ طرحي در ايميدرو متوقف نيست.
وي با اشاره به سهم 16 درصدي بخش معدن در اقتصاد كشورهاي در حال توسعه، افزود: اين رقم در ايران حدود يك درصد است كه بايد افزايش يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون