• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4806 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۳ آذر

ترامپ براي وكيل شخصي و سه فرزند ارشدش حكم عفو صادر مي‌ كند

عفو خانوادگي

محمدحسين لطف‌الهي

زماني كه مايكل فلين، مشاور امنيت ملي پيشين رييس‌جمهور كه تنها 24 روز در اين مقام باقي ماند و بعد با فشار تحقيقات قضايي از سوي رييس‌جمهور امريكا اخراج شد مورد عفو قرار گرفت، اين نگراني در ايالات متحده به وجود آمد كه دونالد ترامپ در روزهاي باقيمانده از دوران رياست‌جمهوري‌اش از امكان عفو براي تبرئه كردن خود و اعضاي خانواده‌اش استفاده كند. اكنون تنها يك هفته پس از ابراز نگراني در اين خصوص، رسانه‌ها گزارش داده‌اند كه او قصد دارد رودولف جولياني، وكيل شخصي و سه فرزند ارشدش را مورد عفو قرار دهد تا در آينده امكان پيگرد حقوقي اقدامات آنها وجود نداشته باشد. نيويورك‌تايمز به نقل از دو منبع آگاه نوشته است كه دونالد ترامپ طي هفته اخير گفت‌وگوهايي با مشاورانش داشته و از آنها درباره ملاحظات حقوقي پيرامون عفو رودي جولياني، سه فرزند بزرگ‌ترش و جرد كوشنر سوال كرده است. رييس‌جمهور امريكا به مشاورانش گفته كه نگران است وزارت دادگستري دولت جو بايدن با تحت پيگرد قرار دادن دونالد ترامپ جونيور، اريك ترامپ، ايوانكا ترامپ و جرد كوشنر به دنبال انتقام‌گيري از او باشد.  نگراني ترامپ چندان بي‌مورد نيز به نظر نمي‌رسد با اين تفاوت كه نمي‌توان نام انتقام‌گيري روي آن گذاشت. دونالد ترامپ جونيور، فرزند ارشد رييس‌جمهور امريكا از زمان آغاز تحقيقات بازرس مولر پيرامون دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري 2016 زير نظر قرار گرفت و از او سوالاتي درباره اطلاعاتي كه عليه كلينتون به روسيه ارايه كرده و ديدارهايي كه داشته، پرسيده مي‌شد. با اين حال او هيچ‌گاه در اين زمينه به عنوان متهم مورد بازپرسي قرار نگرفت و با فشار وزارت دادگستري توانست از اين ماجرا خلاصي يابد. جرد كوشنر، داماد دونالد ترامپ نيز به دليل اطلاعات غلطي كه پيرامون سفرهاي خارجي‌اش به اداره تحقيقات فدرال ارايه مي‌داد، احتمال داشت به عنوان متهم به دادگاه معرفي شود، اما در نهايت با كمك شخص رييس‌جمهور او نيز توانست از پاسخگويي به دستگاه قضايي امريكا فرار كند. در مورد اريك و ايوانكا ترامپ شرايط كمي متفاوت است؛ تاكنون از منظر سياسي هيچ اتهامي متوجه آنها نبوده اما گمانه‌زني‌هايي درباره فعاليت‌هاي اقتصادي اين دو فرزند رييس‌جمهور امريكا به ويژه در كسب و كار پدرشان مطرح است. بر اساس تحقيقات دادستان منهتن كه از يك سال قبل آغاز شده بود، كسب و كار ترامپ طي 15 سال گذشته تلاش كرده از فرار ماليات بگريزد و براي سال‌ها با حساب‌سازي توانسته از پرداخت ماليات معاف شود. در اين پرونده اطلاعاتي پيرامون عملكرد مالي ايوانكا ترامپ نيز به دست آمده كه ممكن است در آينده برايش دردسرساز شود. رودي جولياني هم هنوز درگير موضوع اوكراين است؛ دادستان نيويورك در حال تحقيق است كه وكيل شخصي رييس‌جمهور امريكا چه تجارتي را در اوكراين دنبال مي‌كند و او چه نقشي در بركناري سفير ايالات متحده در اين كشور داشته است. جولياني همچنين پيش‌تر از سوي رسانه‌ها متهم شده كه در قبال كمك اوكراين به فراهم كردن اطلاعاتي عليه جو بايدن، مقدمات كمك سياسي به اين كشور را فراهم كند.

ديدار با جولياني
وكيل شخصي رييس‌جمهور امريكا كه در يك ماه اخير نقش مهمي در پيگيري ادعاهاي ترامپ پيرامون تقلب در انتخابات داشته در روزهاي اخير نيز يك بار به كاخ سفيد رفته است. به گزارش اي‌بي‌سي نيوز، در ديدار رودولف جولياني و دونالد ترامپ او ابراز نگراني كرده است كه تلاش‌هايش براي اثبات تقلب گسترده در انتخابات سوم نوامبر باعث شود كه وزارت دادگستري در دولت بايدن، مورد پيگرد قانوني قرار گيرد. 
پيش‌تر مايكل كوهن، وكيل شخصي دونالد ترامپ در سال 2016 و كسي كه به سرپوش گذاشتن بر اقدامات رييس‌جمهور كنوني امريكا معروف بود به همين دليل مورد پيگرد قانوني قرار گرفت و با محكوميت او، رييس‌جمهور امريكا با مشكلات زيادي روبه‌رو شد. در آن زمان مايكل كوهن در راستاي همكاري با بازپرسان و دادستان‌هاي محلي حاضر شد عليه دونالد ترامپ اعتراف كند و به افشاگري عليه رييس‌جمهور امريكا پرداخت. اين موضوع باعث شد ترامپ نگران باشد همين سناريو در خصوص جولياني نيز اجرا شود.
رابرت كاستلو در پاسخ به محتواي گزارش نيويورك‌تايمز گفته است كه «آقاي جولياني هيچ نگراني خاصي پيرامون تحقيقاتي كه درباره او صورت مي‌گيرد ندارد، زيرا معتقد است كه اشتباهي مرتكب نشده تا بخواهد نگران عواقبش باشد». كارشناسان حقوقي معتقدند كه اگر رييس‌جمهور امريكا بخواهد به‌طور كامل از رودي جولياني در برابر اتهاماتي كه به واسطه اقداماتش براي ترامپ ممكن است مطرح شود حفاظت كند، متن اين فرمان عفو بايد حاوي جزييات بسيار دقيقي باشد و بعيد نيست كه ديدار جولياني با ترامپ دقيقا به همين منظور برگزار شده باشد. جولياني در گفت‌وگو با شبكه ان‌بي‌سي، با انكار اين موضوع، آن را «دروغ» خواند و گفت كه اين‌گونه گزارش‌ها «كاملا اشتباه» است.

رشوه براي عفو
همزمان با مسائلي كه پيرامون قصد ترامپ براي عفو نزديكانش منتشر شده، اسنادي از حالت محرمانه خارج شده كه نشان مي‌دهد برخي افراد كه با محكوميت‌هاي سنگين مواجه شده‌اند از طريق بعضي رابطين كاخ سفيد مي‌كوشند تا در ازاي پول از رييس‌جمهور حكم عفو يا كاهش مجازات دريافت كنند. رويترز نوشته است كه بريل هاول، قاضي ناحيه‌اي در امريكا در دستوري كه به دليل برخي ملاحظات نسخه ويرايش شده آن منتشر شده به توصيف آنچه او تحقيقات درباره «رشوه در ازاي عفو» خواند، پرداخته است. حدود نيمي از اين سند ۱۸ صفحه‌اي قلمگيري شده و نسخه‌اي كه به شكل علني در دسترس است جزييات كمي از اين طرح ادعايي ارايه مي‌دهد و نامي از هيچ يك از افرادي كه بالقوه در آن دخيل هستند، نبرده است. اين سند تصريح داشته كه دادستان‌هاي فدرال در واشنگتن گفتند، اسناد و مدارك يك طرح ارتشا را به دست آورده‌اند كه در آن شخصي «به پيشنهاد يك كمك سياسي چشمگير در ازاي دريافت عفو رياست‌جمهوري يا بخشودگي مجازات پرداخته است». اين دستور بيان داشته، دادستان‌ها همچنين مشغول تحقيقات درباره يك «طرح لابي‌گري محرمانه» هستند كه طي آن دو فرد ناشناس «به عنوان لابي‌گر مقام‌هاي ارشد كاخ سفيد بدون تبعيت از الزام به ثبت‌نام طبق قانون افشاي لابي‌گري عمل كرده‌اند». وزارت دادگستري مجبور شد كه براي دسترسي يافتن هاول به برخي ايميل‌ها كه ميان يك وكيل و موكلاني كه نام‌شان فاش نشده رد و بدل شده، درخواست بدهد. هاول در ماه آگوست با اين درخواست موافقت كرده و گفت كه در اين مورد امتياز وكيل-موكل اعمال نمي‌شود. دادستان‌ها گفتند، برنامه «روبه‌رو شدن» با سه فرد ناشناس با ارتباطات و پايان دادن به تحقيقات را دارند. طبق دستور هاول، بازرسان دولتي گفته‌اند، «بالغ بر پنجاه دستگاه رسانه‌اي ديجيتال، شامل آيفون‌ها، آيپدها، لپ‌تاپ‌ها، حافظه‌هاي فلش و هاردهاي داخلي و خارجي را توقيف كرده‌اند».  بر اساس گزارش شبكه خبري سي‌ان‌ان، تاكنون هيچ مقام مسوولي در كاخ سفيد حاضر به اظهارنظر رسمي پيرامون موضوع عفو و تحقيقاتي كه در خصوص پرداخت رشوه در اين باره مطرح مي‌شود، نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون