• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3253 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد

اما و اگرهاي يك طرح تازه

سيد علي آذين٭

اين روزها جوانان ايراني به دلايل مختلفي ازدواج و تشكيل خانواده را بـه تعــويق مي‌اندازند؛ معضلات اقــتــصـادي،  معضلات اجتماعي، بيكاري و تفاوت فرهنگ و نگرش جوانان نسبت به ازدواج، تمام اين دلايل را به وجود مي‌آورند. ازدواج سخت شده است و حالا در اين ميان وزارت ورزش و جوانان با برنامه‌اي به نام «همسان‌گزيني» قصد دارد كه قسمتي از اين مشكلات را از روي دوش جوانان بردارد و به آنهايي كه توانايي پيدا كردن همسر مناسب ندارند كمك كند. اتفاق و ايده‌اي چندان نامناسب به نظر نمي‌رسد و درباره آن قشري از جوانان كه هنوز در خانواده‌هاي سنتي زندگي مي‌كنند و بايد با روش‌هاي سنتي همسر مناسب آينده خود را پيدا كنند، مي‌تواند كارآمد باشد.
«همسان‌گزيني» و پيدا كردن همسر از طريق يك سايت رسمي، شبيه ايده‌اي است كه سال‌هاي سال است در كشورهاي غربي به شكل ديگري و فارغ از مرزهاي فرهنگي و اخلاقي ما اجرا مي‌شود و در نوع خودموفق هم بوده. اين پروژه ارتباط ميان جوانان در سن ازدواج را كه بنا به دلايلي همسر مناسب خود را پيدا نكرده‌اند تسهيل مي‌كند و اگر درست اجرا شود، مي‌تواند قسمتي از مشكلات مربوط به ازدواج
در جوانان را حل كند. اما همان‌طور كه گفتم، اگر درست اجرا شود؛ چون اين ايده بيشتر از اينكه به تبليغ و رسانه‌اي شدن نيازمند باشد، به اجرايي درست و قوي نيازمند است. مراحل قبلي از جمله پيش نيازهاي پژوهشي و علمي آن بايد دقيق و درست و كارشناسي شده باشد، فرايند اجرا بايد تحت نظر كارشناسان باشد و يك نظام پايش و ارزشيابي هم وجود داشته باشد تا بعد از مدتي، نتيجه كار را بررسي و با ارزيابي مراحل مختلف، ميزان موفقيت‌ها و خطاهاي اين برنامه و همچنين پيامدها ناشناخته احتمالي را رصد كند.در غير اين‌صورت اگرچه اصل موضوع قابل دفاع است ولي اجراي غيركارشناسانه آن و عدم فرهنگ‌سازي مناسب مي‌تواند باعث شود تا نهايتا مثل برخي موارد مداخلات اجتماعي ديگري كه انجام شده تنها دستمايه ايجاد طنز و لطيفه شود و به عبارتي موضوع لوث شود. در همين راستا بايد اميدوار باشيم كه دست‌اندركاران وزارت ورزش و جوانان، براي اجراي اين برنامه تمام مراحل اوليه وبعدي را دقيق اجرا كنند و به كمك آن جواناني بروند كه همچنان براي ازدواج به دنبال فرد مناسب مي‌گردند وخود را در خصوص روابط پيش از ازدواج مقيد به خط قرمزهايي مي‌دانند . اين قدمي كه برداشته شده، مي‌تواند يكي از موانع ازدواج را بردارد و به شكل واقع‌گرايانه‌اي يك قدم به حل بحران  ازدواج كمك كند.  طبيعي است كه متغيرهاي متعدد ديگري در اين ميان وجود دارند كه نمي‌توان از آن‌ها غفلت كرد؛ از جمله شرايط اقتصادي، اجتماعي و به ويژه تغييري كه در نگرش بسياري از جوانان درباره مفهوم زندگي و خوشبختي پديد آمده است.
پي‌نوشت: روز گذشته، معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش خبر داد كه سايت «همسان‌گزيني» از هفته آينده رونمايي مي‌شود تا همين امروز چهار هزار نفر در اين سايت ثبت‌نام كرده‌اند.
٭متخصص پزشكي اجتماعي
و سلامت جنسي

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون