• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3258 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ خرداد

چهار امريكايي در بازداشت انصارالله يمن

رايزني‌هاي واشنگتن- صنعا آغاز شده است

اگر‌چه تاكنون مقامات امريكايي و حوثي‌هاي يمني رايزني‌هاي پشت پرده واشنگتن و صنعا را انكار مي‌كردند، اما اكنون با بازداشت چهار امريكايي توسط انصارالله، منابع امريكايي از آغاز رايزني با حوثي‌ها خبر داده‌اند. اين درحالي است كه بازداشت امريكايي‌ها در صنعا، همزمان با موافقت ضمني حوثي‌ها براي پذيرفتن قطعنامه شوراي امنيت، تلاش‌هاي بين‌المللي براي بازگرداندن طرف‌هاي يمني براي پايان جنگ را پيچيده‌تر كرده است.
امريكايي‌ها زير آتش صنعا
تاكنون خبر بازداشت چهار امريكايي توسط انصارالله تنها به نقل از مقامات امريكايي كه نام خود را رسانه‌اي نكرده‌اند، منتشر شده است. بر اساس اين گزارش‌ها در حالي كه صنعا به‌شدت زير آتش متجاوزانه سعودي‌ها قرار دارد، جنبش انصارالله يمن چهار امريكايي را در زنداني در اين شهر بازداشت كرده است. رسانه‌هاي امريكايي نيز به نقل از مقامات امريكايي تاييد كرده‌اند اين امريكايي‌ها در زنداني در صنعا در حبس به سر مي‌برند كه اين زندان مورد حملات مكرر ائتلاف عربي تحت رهبري عربستان قرار دارد. اما منابع امريكايي گزارش داده‌اند كه بر اساس اطلاعات موجود اين زندانيان در شرايط مساعدي به سر مي‌برند. واشنگتن از آغاز مذاكرات براي آزادي اين زندانيان خبر داده است. اما از آنجا كه تبادل مستقيم اطلاعات بين امريكا و حوثي‌ها وجود ندارد. مقامات امريكايي گفته‌اند تلاش براي نجات امريكايي‌ها در بند حوثي‌ها از طريق گروه‌هاي ميانجي و بشردوستانه انجام مي‌شود. مسوولان امريكايي تاييد كرده‌اند كه سه تن از اين بازداشت‌شدگان در بخش خصوصي فعاليت مي‌كردند. شخص چهارم نيز كه شغل او مشخص شده است داراي تابعيت امريكايي - يمني است. واشنگتن تاكيد كرده است كه هيچ‌يك از اين بازداشت‌شدگان در دولت امريكا كار نمي‌كردند. با اين حال روزنامه واشنگتن پست نيز با گزارش اين خبر، افزوده است كه برخي جزييات در مورد اين بازداشت‌شدگان را بنا به درخواست مسوولان امريكايي منتشر نكرده است.
موافقت مشروط حوثي‌ها، مخالفت رياض
منابع آگاه يمني اعلام كرده‌اند كه جنبش انصارالله يمن موافقت مشروط خود را با اجراي قطعنامه 2216 شوراي امنيت اعلام كرده است اما طرف‌هاي يمني در رياض و استان‌هاي جنوبي يمن با اين شروط مخالفت كرده‌اند. گفته مي‌شود موافقت انصارالله به دنبال چند روز رايزني نمايندگان اين گروه در مسقط پايتخت يمن است. بر اساس گزارش‌ها طرف عماني تماس‌هايي را با طرف‌هاي يمني در رياض و برخي رهبران برجسته در استان‌هاي جنوبي يمن برقرار كرده اما طرف‌هاي مذكور با طرح ادعاي قبلي درباره لزوم مجازات حوثي‌ها و علي عبدالله صالح رييس‌جمهوري سابق يمن، با اين مساله مخالفت كرده‌اند. لازم به ذكر است، مقاومت عربستان سعودي در برابر طرح‌هاي صلح در حالي است كه عمليات هوايي اين كشور و ۹ كشور عربي متحدش عليه يمن، از ۲۶ مارس (بيش از دو ماه پيش) آغاز شده است. به گفته سازمان ملل متحد بيش از هزار غيرنظامي در درگيري‌هاي يمن كشته و صدها هزار نفر آواره شده‌اند. به گزارش سازمان‌هاي بشردوستانه اكنون مردم فقير يمن در شرايط غيرانساني زندگي مي‌كنند كه مي‌تواند مسبب يك فاجعه عليه بشريت باشد. با اين حال بر اساس گزارش‌ها از صنعا پايتخت يمن، اين شهر همچنان در 24 ساعت روز ۳۱ مه تحت شديدترين حملات هوايي قرار داشته است. اين حملات در حالي صورت گرفته كه اسماعيل ولد شيخ احمد، نماينده ويژه سازمان ملل در يمن به صنعا سفر كرده بود تا  از شرايط اين كشور از نزديك  بازديد كند.

كاربرد بمب خوشه‌اي  در يمن

سازمان ديد‌ه‌بان حقوق بشر شواهد و مدارك تازه‌اي را منتشر كرده كه نشان مي‌دهد عربستان و متحدانش در حملات هوايي خود به يمن همچنان از بمب‌هاي خوشه‌اي استفاده مي‌كنند. اين سازمان با انتشار تصاويري گزارش داده است كه بازرسانش شواهد استفاده از اين بمب‌ها را در مناطق مختلف استان صعده در شمال غرب يمن يافته‌اند. اين نهاد با اشاره به ممنوعيت بين‌المللي بمب‌هاي خوشه‌اي بار ديگر از عربستان خواسته براي پيشگيري از آسيب رساندن به غيرنظاميان استفاده از اين نوع سلاح را متوقف كند. ديده‌بان حقوق بشر در اين گزارش شواهدي از كاربرد سه نوع تسليحات خوشه‌اي در بمباران يمن توسط جنگنده‌هاي عربستان و متحدانش  ارايه  داده  است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون