• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3258 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ خرداد

حفظ صلح و آرامش در درياي چين جنوبي


    شن دينگي/
به تازگي ايالات متحده در برخي اظهارات به فعاليت‌هاي احياي زمين چين در برخي جزاير جنوب درياي چين اشاره كرده است. درك برخي نگراني‌هاي امريكا، به خصوص درباره اينكه چگونه چين ظرفيت خود را گسترش مي‌دهد، ساده نيست. ايالات متحده از زمان‌هاي دور مشتاق آزادي پرواز و ناوبري در فضاي آب‌هاي بين‌المللي است بنابراين با احياي چين در آب‌ها نگران مي‌شود. چنين مسائلي هر دو كشور را وادار به راه‌اندازي برخي مكانيسم‌هاي رسمي براي افزايش سطح همكاري مي‌كند. در ماه ژوئن آينده و قبل از نشست سپتامبر در نيويورك گفت‌وگو‌هايي در سطوح بالا در اين رابطه برگزار مي‌شوند. اما در اين ميان تهديد چين از طريق ارسال كشتي‌هاي جنگي امريكايي يا هواپيماهاي جاسوسي به حريم هوايي به دليل
ساخت و ساز در اين جزاير، گسترش يافته و اين ناراحت‌كننده است.
قوانين بين‌المللي، احياي زمين يا جزاير در دريا را ممنوع نكرده است. به عنوان مثال، در شانگهاي نيز نجواهايي درباره احياي زمين در دريا شنيده مي‌شود. قبلا نيز ژاپن فرودگاه بين‌المللي كانساي را از اين طريق احياي كرد و هنگ‌كنگ نيز به همين ترتيب چنين عملياتي را براي فرودگاه فعلي خود انجام داده است و دوبي پروژه‌هاي معروف جزاير جهاني خود را براي اهداف تروريستي مهندسي كرده است. مطمئنا آنها در قلمرو خود، منافع‌شان را گسترش داده‌اند. قانون دريايي بين‌المللي معاصر چنين فعاليت‌هايي را ممنوع نمي‌كند.
احياي دريايي بخشي از زندگي ما است. از مدت‌ها قبل، ژاپن تلاش‌هاي خود را براي تبديل جزاير اوكينوتوري به يك منطقه منحصر به فرد اقتصادي افزايش داد. با اين حال، امريكا در اين مورد سكوت كرده است. از مدت‌ها قبل به‌طور مشابه، ويتنام برخي از جزاير اسپراتلي تحت اشغال خود را گسترش داد. اين كشور زودتر از چين انجام چنين عملياتي را آغاز كرد. اما باز هم، امريكا اعتراضي نكرد.
آنچه بايد ذكر كرد، اين است كه چين و ويتنام داراي اختلاف بر سر برخي از اين جزاير در درياي چين جنوبي هستند. چين ادعا كرده است كه صاحب تمام جزاير يا جزاير واقع در خط U شكل است و دهه‌ها پيش ويتنام با ادعاي چين موافقت كرد، زماني كه هانوي تحت حمايت چين براي استقلال از فرانسه و ايالات متحده مي‌جنگيد. سال گذشته چين مدارك را به سازمان ملل ارايه كرد كه ويتنام حاكميت چين بر تمام جزاير اسپراتلي و پاراسل را پذيرفته است. چين با نفي تعهد ويتنام مخالف است اما با وجود اين، چين به اعلاميه اصول رفتار در جنوب درياي چين (DOC) كه با تمام اعضاي آسه آن تاييد شده، الحاق شده است. اين اعلاميه خواستار روش‌هاي صلح آميز براي حل و فصل اختلافات است. به تازگي پكن در يك روند آماده پيوستن به مذاكره «كد رفتار» در جنوب درياي چين (COC) شده كه در نهايت چارچوب مشروع چندجانبه براي حل و فصل مسالمت‌آميز اختلافات در منطقه است. واضح است، چين از اقدام به اين كارها قصد خود را براي حفظ صلح و آرامش همكاري در جنوب درياي چين نشان داده است. قابل ذكر است كه بر اساس منشور سازمان ملل متحد، كشورها براي حفاظت از حاكميت ملي و تماميت ارضي، حق دفاع با يا بدون مجوز خاص سازمان ملل متحد را دارا هستند. با اين حال در درياي چين جنوبي، چين مايل به رعايت كامل استانداردها، تا حل و فصل اختلافات بين‌المللي از طريق همكاري است. با اين حال، بعيد است كه چين بپذيرد ويتنام و ديگر مدعيان در منطقه اقدام به رفتاري براي اشغال جزاير مورد مناقشه كنند. امور صيد و شيلات نيز به‌شدت در اين منطقه به هنجارهاي ده‌ها قرن پيش بستگي دارد. به‌تازگي چين ظرفيت حفاري نفت خود را دور از ساحل گسترش داده كه نيازمند تامين امنيت منطقه است. امريكا بايد تاثير استراتژيك ساخت و ساز چين را بررسي كند. همين‌طور چين بايد بداند امريكا در حال تماشاي آن است. اين موضوع در نهايت مفيد خواهد بود. اين اقدامات تهديدي براي آزادي ناوبري و پرواز بر منطقه نيست.
منبع:     http://www.chinausfocus.com

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون