• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3258 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ خرداد

رييس جمهوري كه فرماندار شد

اين اقدام چيزي جز دامن زدن به خشم روس‌ها نيست. پترو پروشنكو، رييس‌جمهوري اوكراين در اقدامي بي‌سابقه، رييس‌جمهور سابق غرب‌گراي گرجستان را به سمت فرمانداري منطقه‌اي حساس از اوكراين منصوب كرده است. اقدامي كه در نوع خود در تاريخ جهان اگر براي نخستين‌بار نباشد، قطعا كم‌نظير است.  پروشنكو طي حكمي ميخاييل ساكاشويلي را كه دشمن ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه محسوب مي‌شود به منطقه اودسا در جنوب غربي اين كشور فرستاده است تا فرمانداري آنجا را انجام دهد. حالا رييس‌جمهور سابق گرجستان بايد يك منطقه ۳۳ هزار كيلومتر مربعي را كه از حساسيت بسيار بالايي برخوردار است اداره كند. اين منطقه در حدود يك سال گذشته به يكي از مناطق حساس درگيري‌هاي شديد ميان ملي‌گرايان و جدايي‌طلبان طرفدار مسكو تبديل شده بود.
پوروشنكو هنگام انتصاب ساكاشويلي با اشاره به وضعيت حساس اين منطقه، حفظ حاكميت ملي، صلح، استقلال و تماميت ارضي اين منطقه را از وظايف اصلي ساكاشويلي برشمرد. وي همچنين، اين سياستمدار طرفدار غرب را دوست بزرگ اوكراين خواند و گفت كه وي بايد با فساد اداري و مالي دستگاه‌هاي دولتي نيز مبارزه كند. گفتني است، ساكاشويلي، روز جمعه 29 مه در كي‌يف، پايتخت اوكراين، به تابعيت اين كشور درآمد كه يكي از پيش‌شرط‌هاي انتصاب وي به فرمانداري منطقه اودسا بود.
رييس‌جمهور سابق گرجستان در مراسم انتصاب خود با اشاره به بحران اوكراين گفت: هدف اصلي ما پايان دادن به درگيري مصنوعي‌ است كه به اين جامعه شگفت‌انگيز تحميل شده است. او علاوه بر اين تاكيد كرد با همكاري پروشنكو و گروه او، اوكراين جديدي را بنا كند. ساكاشويلي از ماه فوريه به عنوان مشاور در اداره كشور با گروه پروشنكو كه اغلب تباري غيراوكرايني دارند، همكاري مي‌كند. اعضاي اين گروه، تابع كشورهاي گرجستان، ليتواني و ايالات متحده امريكا هستند. روسيه نيز به اين اقدام پروشنكو واكنش نشان داده و آن را به‌شدت محكوم كرده است. اين سياستمدار سابق گرجستاني كه اكنون 47 سال دارد در سال 2003 انقلاب بدون خونريزي را به نام گل سرخ شكل داد و توانست ادوارد شوارد نادزه، ديكتاتور سابق گرجستاني را از كار بركنار كند و خود در انتخاباتي به عنوان رييس‌جمهور گرجستان معرفي شود اما در نهايت در سال 2013 عمر سياسي ساكاشويلي در گرجستان به پايان رسيد و سال گذشته از سوي مقامات قضايي گرجستان به اتهام سوءاستفاده از قدرت محكوم شناخته شد كه مورد پيگرد قرار گرفت و اكنون بايد به ادامه حيات سياسي خود در اوكراين بپردازد. گفتني است، ساكاشويلي، تحصيلات دانشگاهي را در زمان اتحاد جماهير شوروي در كي‌يف به پايان برده و خدمت وظيفه خود را نيز در ارتش اوكراين انجام داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون