• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3258 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ خرداد

پرونده سياه پليس امريكا

 ميثم سليماني/ پليس فدرال امريكا بيش از هر زمان ديگري زير ذره‌بين قرار گرفته است و آمار جنايات پليس امريكا روز به روز بالاتر مي‌رود. پليس ايالات متحده علاوه بر تفكرات تبعيض نژادي اكنون به جنايت عليه شهروندان امريكا متهم شده است. بسياري مدعي هستند كه پليس امريكا غيرقابل كنترل شده است و با اختيارات بالايي كه در اختيار دارد مي‌تواند هر فردي را به چشم متهم ببيند و آن را مورد هدف گلوله قرار دهد. در آخرين آنها نيز پليس دنور يك دختر 17 ساله را كه در يك ماشين به سرقت رفته حضور داشت، با ضرب گلوله به قتل رسانده است. به همين دليل روزنامه واشنگتن پست در گزارشي به تجزيه و تحليلي در آمار و نحوه قتل قربانيان پليس ايالات متحده از آغاز سال 2015 پرداخته است. آمار نشان مي‌دهد كه پليس امريكا در حدود شش ماهي كه از سال جديد ميلادي مي‌گذرد جان 385 نفر را به ضرب گلوله گرفته است كه اين آمار بيش از دوبرابر تيراندازي‌هاي پليس فدرال در طول دهه گذشته در اين كشور است. البته طبق گزارش واشنگتن‌پست پليس امريكا آمار دقيقي از اين موضوع ارايه نمي‌دهد و مدارك ناقص است.
جيم بوئرمن، رييس پليس سابق ايالات متحده كه در سازماني غير انتفاعي در واشنگتن روي بهبود اجراي قوانين نظارت مي‌كند مي‌گويد كه ما با دقت اطلاعات را پيگيري مي‌كنيم اما هرگز شاهد كاهش تيراندازي‌هاي پليس نبوديم.
گفتني است در حال حاضر يك بحث ملي در ايالات متحده در جريان است كه نيروي مرگبار پليس عليه شهروندان امريكا است، زيرا آمار نشان مي‌دهد تقريبا در هر درگيري كه پليس از تيراندازي استفاده مي‌كند يك نفر جان خود را از دست مي‌دهد كه اين سواي آمار مربوط به افرادي است كه ممكن است زير شكنجه‌ها و بازپرسي‌هاي پليس جان خود را از دست  داده باشند.
يافته‌هاي اين تحقيق
تحقيقات واشنگتن‌پست كه از منابع محلي به دست آمده نشان مي‌دهد نيمي از قربانيان توسط پليس امريكا سفيد هستند و نيمي ديگر از اقليت‌ها هستند. اما جمعيت كشته‌شدگان به‌شدت به سمت قربانيان غير مسلح سوق پيدا كرده است. دو سوم از اينها سياه يا اسپانيايي بودند. در بخش ديگر اين تحقيقات اكثريت قريب به اتفاق قربانيان كه حدود 80 درصد آنها است كشته‌شدگان اشياي بالقوه مرگبار در اختيار داشتند كه در درجه اول اسلحه و در درجه‌هاي بعدي چاقو و وسيله نقليه در بالاترين حد قرار دارد. اين گزارش نشان مي‌دهد كه 13 نفر از افراد كشته شده اسباب بازي در اختيار داشتند كه پليس به خيال اينكه اسلحه واقعي در اختيار دارند به سمت آنها شليك كرده است. يافته‌هاي اين گزارش نشان مي‌دهد افراد كشته شده توسط پليس در رده‌هاي سني 16 تا 83 سال هستند. همچنين 92 قرباني كه نزديك به يك چهارم از كشته‌شدگان توسط پليس را تشكيل مي‌دهند پليس يا اعضاي خانواده، آنها را به عنوان بيمار رواني معرفي كرده است. از سوي ديگر اين گزارش نشان مي‌دهد كه 42نفر از قربانيان خود را به پليس تسليم كرده بودند كه مورد اصابت گلوله پليس قرار گرفتند.
آيا پليس مجاز به اين كشتار است؟
طبق قوانين امريكا، پليس زماني مجاز به استفاده از اسلحه است كه تصور كند زندگي خود يا زندگي ديگران در خطر باشد و از اين 385 مورد تنها در سه مورد پليس آغاز‌كننده تير اندازي بوده است. اما به‌طور معمول پليس‌هايي كه مرتكب قتل مي‌شوند اگرچه متهم مي‌شوند و به دادگاه فرستاده مي‌شوند اما شواهد نشان مي‌دهد كه همواره اين افراد تبرئه مي‌شوند و دادگاه حكمي عليه پليس صادر نمي‌كند. زيرا در بسياري از موارد پليس تيراندازي به سوي متهمان را توجيه كرده اما بسياري از دادستان‌ها خواستار بررسي دقيق‌تر و بيشتري در اين خصوص هستند.
اعتراض‌ها به خشونت پليس
نزديك به يك سال از تظاهرات عليه خشونت پليس در امريكا مي‌گذرد و در نتيجه گزارش‌هايي كه به دولت ارسال شده كاخ سفيد خواستار اصلاحاتي در ساختار و قوانين پليس شده است. بسياري از مقام‌هاي سابق و فعلي پليس معتقدند كه پليس بايد در گام اول شروع به پذيرش مسووليت اين قتل‌عام و سپس بايد تمركز پليس به سمت پيشگيري از اين وقايع سوق پيدا كند. جرم‌‌‌شناسان معتقدند كه دولت فدرال بايد به‌طور سيستماتيك تجزيه و تحليل‌هايي از تيراندازي پليس انجام دهد. اكنون طبق آماري كه پليس فدرال امريكا منتشر كرده است در طول دهه گذشته آمار كشته‌شدگان توسط پليس در هر روز 1/1 نفر بوده است اما اكنون از آغاز سال 2015 ميلادي هر روز 6/2 نفر توسط پليس جان خود را از دست مي‌دهند. با اين تفاسير نيز به نظر مي‌رسد تا پايان سال ميلادي و با ادامه اين روند نزديك به هزار تن از شهروندان امريكا توسط پليس اين كشور كشته خواهند شد.
كمك‌هاي نگران‌كننده
بيش از نيمي از تيراندازي‌هايي كه توسط پليس رخ داده به اين دليل بوده است كه خانواده يا همسايگان و غريبه‌ها به دنبال كمك از پليس به آنها اطلاع دادند تا از واقعه خودكشي يا گرفتن جان افراد خانواده جلوگيري كند اما پليس در اين بين باعث مرگ فرد شده است. با اين شرايط مردم امريكا اطمينان‌شان نسبت به پليس كمتر شده و حضور پليس بيش از هر زمان ديگري نگران‌كننده است.
پيشگيري‌هاي دولت
با بالا گرفتن اعتراضات در شهرهاي مختلف امريكا و بالا رفتن آمار كشته‌شدگان توسط پليس امريكا باراك اوباما نيز دستوري مبني بر افزايش تجهيزات پليس براي پيشگيري از وقوع چنين حوادثي را داد. در اين بين اوباما دستور داد دوربين‌هايي به تجهيزات پليس اضافه شود كه از عمليات‌هاي آنها تصوير‌برداري كند تا رفتار پليس در هر زمان بتواند مورد بررسي قرار گيرد. با اين وجود كماكان اين آمار در حال
افزايش  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون