• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3258 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ خرداد

آغاز ليگ جهاني واليبال طبق معمول هر سال

شكست بدون امتياز!

    سپهر خرمي /  تيم‌هاي ملي واليبال امريكا و ايران از ساعت 6:40 صبح يكشنبه نخستين ديدارشان را در چارچوب گروه دوم ليگ جهاني ۲۰۱۵ در شهر لس‌آنجلس برگزار كردند كه در پايان تيم امريكا با حساب ۳ بر 1 به پيروزي رسيد تا سه امتياز ارزشمند را در شروع كار از آن خود كند. تيم ايران ست‌هاي اول، دوم و چهارم اين بازي را به ترتيب با امتيازات ۲۵ بر ۱۹، ۲۵ بر ۲۲ و ۲۵ بر ۲۳ به حريف خود واگذار كرد و تنها ست سوم را ۲۵ بر ۲۳ برنده شد.
شروع خوب و پاياني بد در   ست نخست!
اسلوبودان كواچ در اين بازي تيم كشورمان را با تركيب سعيد معروف، عادل غلامي، سيدمحمد موسوي، عبدالرضا عليزاده، شهرام محمودي، فرهاد قائمي و مجتبي ميرزاجانپور به ميدان فرستاد. در تيم امريكا هم متئو اندرسون، آرون راسل، تيلور ساندر، مياچ كريستنسن، ماكسول هالت، ديويد اسميت و اريك شوجي (ليبرو) از ابتدا به ميدان رفتند.  بازي دو تيم در ست نخست با سرويس معروف آغاز شد كه در پي آن امريكا نخستين امتياز را كسب كرد. دو تيم تا امتياز ۴ با يكديگر برابر پيش رفتند اما دو توپگيري خوب در انتهاي زمين امريكا باعث شد اين تيم ۶ بر ۴ فاصله بگيرد و در ادامه دو اشتباه از بازيكنان ايران باعث شد اين تيم وقت نخست استراحت فني را با برتري ۸ بر ۴ به سود خود پايان دهد. تا پايان امتياز شانزده، دو تيم پاياپاي به رقابت با يكديگر مي‌پرداختند اما از امتياز شانزده به بعد، باز هم دريافت‌هاي عقب زمين ايران براي تيم مشكل‌ساز شد و ست نخست با حساب 25-19 به سود امريكا به پايان رسيد
دريافت‌هاي ضعيف در   ست دوم
در ست دوم تيم ايران شروع خوبي داشت و ۳ بر صفر پيش افتاد اما با تعويض سرويس و يك پوئن سرويس از پاسور تيم ملي امريكا و امتيازگيري ديگر از سوي اين تيم بازي برابر شد. امريكايي‌ها كه در دفاع تور و حمله منسجم بودند برنامه‌شان مهار شهرام محمودي در منطقه دو زمين بود. وقت استراحت فني نخست با حساب 8 بر 6 به سود امريكا به پايان رسيد.  روند دو تيم در ادامه تغييري نكرد و ميزبان با سرويس‌هاي سهمگين و توپگيري خوبي كه داشت بازيكنان ايران را تحت فشار قرار داد. با برتري ۱۲ بر ۹ تيم ميزبان، كواچ دست به تغيير زد و عبادي‌پور را جايگزين ميرزاجانپور كرد. در حالي كه ايران مي‌توانست فاصله را در امتياز ۱۵ بر ۱۳ به يك امتياز برساند يك اشتباه از عبادي‌پور امريكا را به امتياز ۱۶ رساند تا وقت دوم استراحت فني هم به سود اين تيم خاتمه يابد.  تيم ايران كه دريافت اول خوبي نداشت در ادامه كار مقابل مدافعان روي تور حريف به مشكل برخورد تا جايي كه امريكا ۲۰ بر ۱۵ پيش افتاد تا كواچ بار ديگر به سراغ تايم‌اوت برود. كواچ پس از آن فرهاد ظريف را با وجود مصدوميتي كه داشت، جايگزين عليزاده كرد و همينطور پس از تايم‌اوت فني، غفور براي نخستين بار در اين بازي وارد زمين مسابقه شد و امتيازات كاهش پيدا كرد اما باز هم دريافت اشتباه در انتهاي زمين، ست را با حساب 25 بر 22 به امريكا داد.
ست سوم؛ امريكا سرانجام اسير سرعت ايران شد
ست سوم اين بازي با امتيازگيري خوب تيم كشورمان همراه شد. شاگردان كواچ ابتدا 3 بر صفر از حريف پيش افتادند و در ادامه فاصله را بيشتر كردند. در اين بين اشتباهات متوالي امريكايي‌ها نيز به تيم كشورمان كمك كرد تا وقت اول استراحت فني ۸ بر ۴ به سود ايران ثبت شود.  در اين ست كه موسوي راه افتاده بود و با دفاع‌هاي روي تور خوب خود مهاجمان امريكا را تحت فشار قرار داده بود، ايران ۱۰ بر ۵ از حريف پيشي گرفت تا جان اسپرو تقاضاي تايم اوت كند. ايران ۱3 بر ۵ برتري خود را ثبت كرد تا بار ديگر سرمربي ميزبان تايم‌اوت بگيرد. اما پس از آن سه امتياز سرويس متوالي از كريستين‌سن در منطقه شش كه ميرزاجانپور حضور داشت، باعث شد امريكا به امتياز ۱۰ برسد. يكي از نقاط ضعف كواچ كه در ليگ جهاني امسال نيز برطرف نشد، عدم گرفتن وقت استراحت به موقع است. سرمربي ايران آنقدر نسبت به گرفتن تايم‌اوت وسواس به خرج داد تا نتيجه به 15 بر 13 براي امريكا تغيير پيدا كند تا براي نخستين بار طي 4 سال اخير، ايران در يك ست، 9 امتياز متوالي به حريفش تقديم كرده باشد. در نهايت سرويس كريستن‌سن به تور خورد تا حمله براي ايران آغاز شود. با شروع كابوس سرويس‌هاي تمام نشدني كريستن‌سن امريكايي كواچ چاره‌اي جز آوردن محمدجواد معنوي‌نژاد نداشت. بازيكني كه كواچ او را تنها به خاطر مهارتش در دو پست دريافت‌كننده و پشت خط زن انتخاب كرده بود. شاگردان كواچ به يك‌باره نبض بازي را در اختيار گرفتند. توپ‌ها به معروف مي‌رسيد و او با پاس‌هاي سرعتي و دوبل وسط براي موسوي و غلامي، اين ست را براي سفيدپوشان ايران با نتيجه 25 بر 23 به پايان رساند.
ست چهارم و عملكردي قابل قبول
ست چهارم هم شروع خوب بازيكنان كشورمان را به دنبال داشت. چند دفاع خوب روي تور و توپگيري در انتهاي زمين، ايران را ۵ بر يك پيش انداخت اما بار ديگر امريكا امتيازات از دست رفته را جبران كرد و در امتياز پنجم به ايران رسيد.  سرمربي امريكا ست چهارم را با هدف از كار انداختن سرعت در تيم ايران آغاز كرد به همين دليل با پاس‌هاي بلند و هدف‌دار كه براي اندرسون در منطقه چهار ساخته و پرداخته مي‌شد، با توجه به عملكرد ضعيف دريافت‌كننده‌هاي ايران در منطقه عقب زمين، توپ‌ها باز هم به معروف نمي‌رسيد. ست چهارم نيز با وجود عملكرد نسبتا خوب بازيكنان ايران نسبت به دو ست قبلي با حساب 25-23 به سود امريكا به پايان رسيد.
نكات فني اين مسابقه:
عملكرد دريافت تيم ملي ايران در اين مسابقه پايين‌تر از سطح ليگ جهاني بود. شاگردان كواچ 54 درصد توپ‌هاي دريافتي را به خوبي به پاسور رساندند كه چنين آماري حتي در قامت جام ملت‌هاي آسيا نيز قابل قبول نيست در حالي كه امريكايي‌ها با 66 درصد دريافت صحيح، موفقيت چشمگيري را در اين مسابقه براي پاسور خود رقم زدند.  يكي از نكات مثبت تيم واليبال ايران در سال‌هاي اخير، افزايش قدرت سرويس‌هاي هدفمند و پرشي بود اما در اين مسابقه تنها سه سرويس منجر به كسب امتياز مستقيم داشتيم اما در مقابل امريكا با كسب هفت امتياز مستقيم از سرويس، شانسش را براي كسب پيروزي افزايش داد.  ايران در 51 درصد حملات خود موفق عمل كرد، در حالي كه امريكا با 52 درصد ميزان موفقيت در فاز حمله برتري اندكي در اين بخش نسبت به ايران داشت.  محمد موسوي كه بهترين دفاع‌كننده ليگ جهاني سال گذشته بود، در نخستين مسابقه پرفروغ ظاهر نشد و تيم ايران تنها با پنج دفاع روي تور صحيح، اجازه نداد توپ‌هاي امريكا وارد زمين شود اما در مقابل امريكا با هشت دفاع صحيح منجر به امتياز كار بزرگي را در مقابل سرعتي‌زن‌هاي ايران انجام دادند.  شهرام محمودي قطر پاسور تيم ملي ايران با كسب 17 امتياز، بهترين عملكرد را در بين ملي‌پوشان ايران داشت و پس از آن محمد موسوي با كسب 12 امتياز در جايگاه دوم ايستاد. در تيم امريكا نيز ساندر با كسب 19 امتياز عملكردي درخشان را براي تيمش به ثبت رساند.
جدول رده‌بندي گروه دوم
تا پيش از برگزاري مسابقه دوم ايران و امريكا، تيم واليبال لهستان با كسب دو پيروزي 3 بر صفر و 3 بر 2 مقابل روسيه، با پنج امتياز در صدر جدول گروه قرار دارد. امريكا با كسب سه امتياز مقابل ايران، دوم است و روسيه با تك امتيازي كه مقابل لهستان گرفته، سوم و ايران بدون امتياز در جايگاه آخر اين گروه قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون