• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3275 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير

وزراي خارجه در پي گره‌گشايي

ديدارهاي ديروز ظريف با موگريني، فابيوس و ديگر همتايان اروپايي خود با يك هدف برگزار شد ايجاد عزم سياسي براي توافق هسته‌اي

گروه ديپلماسي| چشم‌ها به لوكزامبورگ دوخته شده است. در حالي كه مذاكرات كارشناسي ميان تيم‌هاي مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران و گروه 1+5 بدون هيچ گونه توقفي ادامه دارد، محمدجواد ظريف صبح ديروز به لوكزامبورگ رفت و رايزني‌هاي دوجانبه و چندجانبه را با وزراي امور خارجه آلمان‏، انگليس، فرانسه و مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا برگزار كرد تا آخرين تحولات مذاكرات هسته‌اي براي نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) را مورد بررسي قرار دهند و آن‌طور كه فدريكا موگريني بيان كرده قرار است در خصوص مسائل باقي‌مانده صحبت شود؛ ديدارهايي كه پيش‌بيني مي‌شود ميان تيم‌ها تا پايان زمان ضرب‌الاجل صورت گيرد و احتمال تكرار آنها به شكل روزانه وجود دارد تا شايد حجم اختلاف‌ها كاهش يابد و پرانتزي از پرانتزهاي موجود كاسته شود. سيدعباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي، معاونان وزير امور خارجه كشورمان نيز ديروز وين را به مقصد لوكزامبورگ ترك كردند تا ظريف را در اين رايزني‌ها همراهي كنند. آن‌طور كه عراقچي خبر داده است‏، معاونان وزير امور خارجه پس از پايان مذاكرات لوكزامبورگ به وين باز خواهند گشت و مذاكرات را ادامه خواهند داد و ظريف نيز پس از عزيمت به تهران احتمالا آخر هفته به وين بازخواهد گشت. با اين حال، تا ديروز هيچ كس از ميزان پيشرفت مذاكرات در وين با وجود رايزني‌هاي فشرده هيات‌ها آگاه نبود و فضا در هاله‌اي از بيم و اميد قرار داشت و همين موجب شده بود كه از روزهاي پيش برخي رسانه‌ها از احتمال تمديد مذاكرات هرچند براي مدت زماني كوتاه خبر دهند تا اينكه سيدعباس عراقچي پيش از ترك مذاكرات گفت كه پيشرفت كار به آن اندازه‌اي كه انتظار داشتيم نيست و اگر لازم باشد چند روز بيشتر گفت‌وگو كنيم اين كار را انجام خواهيم داد. با اين حال طرف‌هاي مذاكره‌كننده همگي بر وجود اراده براي دستيابي به توافق در مدت زمان باقي‌مانده اظهار اميدواري كرده‌اند.
 
سرنوشت مذاكرات هنوز مشخص نيست
با توجه به نزديك شدن به ضرب‌الاجل مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5، گمانه‌زني‌ها براي نتيجه مذاكرات بيش از پيش شده و بي‌خبري و ابهام خبري نيز به اين فضا دامن زده است. با اين وجود، ديروز مقام‌هاي ارشد عضو گروه 1+5 درباره رسيدن يا نرسيدن به نتيجه اظهارنظرهايي كردند. با آنكه روز گذشته، سخنگوي وزارت خارجه آلمان ابراز اميدواري كرد كه با وجود نزديك بودن ضرب‌الاجل مذاكرات هسته‌اي با ايران در زمان باقيمانده بتوانند به توافق برسند، لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه درباره سرنوشت مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 گفت: هنوز چيزي مشخص نيست. وي كه طي روزهاي گذشته در يك سفر منطقه‌اي پس از مصر و اردن به اراضي اشغالي رفته است در كنفرانس خبري مشترك با نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با اشاره به مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 گفت: ما بايد در مرحله‌اي كه هم‌اكنون در آن قرار داريم كاملا ثابت‌قدم باشيم. اگرچه هنوز مشخص نيست تا پايان ماه ژوئن يك توافق بين‌المللي در خصوص برنامه هسته‌اي ايران حاصل شود. وزير امور خارجه فرانسه در آن نشست، به ديدارش با محمدجواد ظريف در لوكزامبورگ اشاره و بيان كرد: من قرار است روز دوشنبه با مذاكره‌كننده ايران گفت‌وگو كنم اما در حال حاضر سرنوشت توافق هنوز مشخص نيست. ما بايد به‌طور شفاف و قاطعانه اطمينان يابيم كه اين يك توافق محكم خواهد بود. به گزارش رويترز، فابيوس پيش از اين در قاهره گفته بود با توجه به نزديك شدن به پايان مذاكرات، وزراي امور خارجه به مذاكرات خواهند پيوست بنابراين، مايلم تا يك رايزني و ارزيابي درباره موضوع كنوني ايران داشته باشم. وي در قاهره علاوه‌ براين گفته بود يك توافق هسته‌اي بايد محكم و قابل راستي‌آزمايي باشد. وزير امور خارجه انگليس نيز در اظهارنظري در خصوص مذاكرات گفت: اميدوارم طي يك هفته آينده يا پس از آن شاهد پيشرفت‌هاي واقعي در مذاكرات هسته‌اي باشيم. فيليپ هاموند ادامه داد: براي اينكه يك توافق ميان ايران و گروه 1+5 حاصل شود تهران بايد انعطاف بيشتري از خود نشان دهد. وزير امور خارجه انگليس ادامه مذاكرات پس از ضرب‌الاجل 30 ژوئن را محتمل دانست و گفت: از نظر من اين مذاكرات هم‌اكنون به صورت جدي در حال ادامه است و اميدوارم طي هفته آتي يا پس از آن شاهد پيشرفت‌هاي واقعي در اين رايزني‌ها باشيم. وي همچنين اظهار كرد: اگر بخواهيم به يك توافق دست پيدا كنيم شركاي ايراني ما بايد انعطاف بيشتري از خود نشان دهند. اما اين يك مذاكره است. ما هميشه انتظار داشته‌ايم كه اين رايزني‌ها تا آخرين لحظه يا فراتر از آن ادامه يابد. وي در پاسخ به اين سوال كه اگر مذاكرات پس از 30 ژوئن براي چند روز ادامه داشته باشد چه اتفاقي خواهد افتاد؟ گفت: اجازه دهيد ببينيم اين مذاكرات چگونه پيش مي‌رود، ما براي اينكه در تاريخ تعيين شده به نتيجه برسيم به سختي تلاش مي‌كنيم.
 
طرف‌هاي مذاكره زياده‌خواهي نكنند
وزير امور خارجه كشورمان پس از ورود به لوكزامبورگ گفت: همه طرف‌هاي مذاكره‌كننده از زياده‌خواهي و ادعاهاي خارج از چارچوب‌هاي بين‌المللي خودداري كنند تا دستيابي به توافق ممكن شود. محمدجواد ظريف درباره روند نگارش متن توافقنامه نهايي هسته‌اي با اشاره به تلاش تيم مذاكره‌كننده ايران بعد از گفت‌وگوهاي لوزان گفت: همچنان اختلافاتي باقي‌مانده كه برخي فني و برخي هم سياسي است. با اين حال تلاش مي‌كنيم در نخستين فرصت كار را به اتمام برسانيم. وزير امور خارجه كشورمان در ادامه با تاكيد بر اينكه اهميت دستيابي به توافق خوب و مناسب بيشتر از چند روز دير يا زود شدن است، گفت: در ملاقات با مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزراي امور خارجه سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس درباره آخرين وضعيت مذاكرات و چگونگي دستيابي به توافق نهايي و ضرورت اقدام مشترك براي اينكه كار در آينده امكان‌پذير شود، گفت‌وگو خواهيم كرد. ظريف افرود: در ديدارهاي امروز درباره موضوعات منطقه‌اي از جمله بحران يمن و اوضاع سوريه و افراطي‌گري در منطقه گفت‌وگو خواهيم كرد.
 
احتمال سفر آخر هفته ظريف و كري به وين
عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان درباره نتايج نشست‌هاي فشرده با نمايندگان كشورهاي 1+5 در روزهاي گذشته در وين گفت: نگارش متن توافقنامه در سطوح مختلف همچنان ادامه دارد. سيدعباس عراقچي پيش از پرواز به مقصد لوكزامبورگ اظهار داشت: متن مربوط به توافقنامه، متن پيچيده‌اي است و ابعاد مختلفي هم به لحاظ فني و هم به لحاظ حقوقي و از همه مهم‌تر به لحاظ سياسي دارد. بايد بررسي‌هاي كاملي روي آن صورت گيرد. اين كار ابتدا در سطح كارشناسان سپس در سطح معاونان انجام مي‌شود. وي گفت: كشورهاي 1+5 هم در روزهاي گذشته در برخي مواقع حضور داشتند. البته مذاكرات هسته‌اي ما با خانم اشميد، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپاست كه به نمايندگي از گروه 1+5 مذاكره مي‌كند اما كارشناسان، مديران و معاونان ديگر كشورها حضور دارند. همچنين جلساتي داشتيم به صورت دوجانبه با سه كشور اروپايي، چين و روسيه كه مسائل مهمي با آنها داريم كه بايد پيگيري كنيم. عراقچي تاكيد كرد: به هرحال به روزهاي آخر مذاكرات و به مهلت تعيين شده نزديك مي‌شويم. البته همان‌گونه كه بارها گفته شده اين مهلت براي ما نهايي نيست و اگر لازم باشد چند روز بيشتر گفت‌وگو كنيم اين كار را انجام خواهيم داد. آنچه براي ما مهم است رسيدن به يك توافق مطلوب و مورد قبول براي ملت ايران است كه در آن حقوق مردم ايران شناسايي شود و محترم شمرده شده باشد و برنامه هسته‌اي ايران به رشد و پيشرفت خود ادامه دهد و تحريم‌ها هم برداشته شود. اميدواريم ان‌شاءالله در طول چند روز آينده همه اين اهداف محقق شود. عراقچي افزود: اختلاف‌نظرهايي كه در خصوص متن توافقنامه وجود دارد مقداري كمتر شده اما پيشرفت كار به آن اندازه‌اي كه انتظار داشتيم، نيست. وي ابراز اميدواري كرد: اگر خداوند كمك كند در روزهاي آينده اختلافات كمتر شود و به متن واحدي دست يابيم. با اين حال اختلافات در بعضي مسائل جدي‌تر است و به بررسي‌هاي بيشتري احتياج دارد و اميدواريم امروز در جريان ملاقات وزراي امور خارجه بحث بيشتري در خصوص چند موضوع كليدي مورد اختلاف صورت گيرد. معاون وزير امور خارجه كشورمان گفت: احتمال مي‌رود در پايان اين هفته جان كري، وزير امور خارجه امريكا هم به وين سفر كند و ملاقات‌هاي دوجانبه‌اي با وي صورت گيرد. وي افزود: احتمال مي‌رود باقي وزراي خارجه 1+5 هم به مذاكرات ملحق شوند. اين ماراتن به تدريج به لحظات آخر خود نزديك مي‌شود و اميدواريم خداوند آنچه را خير و صلاح است مقرر كند. عراقچي گفت: پس از پايان مذاكرات لوكزامبورگ به وين باز خواهيم گشت و مذاكرات را ادامه خواهيم داد و آقاي ظريف پس از عزيمت به تهران احتمالا آخر هفته به وين بازخواهد گشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون