• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3275 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير

حرف‌هاي جهانگيري، زنگ هشدار را براي 9 ماه آينده به‌صدا درآورد

بودجه نصف شده و سال دشوار مالي

گروه اقتصادي | ديروز دولتي‌ها در جنوب ورامين دور هم جمع شدند تا عمليات اجرايي ساخت آزادراه جنوبي تهران را به قرارگاه خاتم‌الانبيا بسپارند.
 به گزارش «اعتماد»، معاون اول رييس‌جمهور كه در اين برنامه حضور داشت، وقتي مي‌خواست از عمليات اجرايي احداث اين آزادراه و تاثيرش بر زندگي مردم تهران و اقتصاد كشور سخن بگويد، با لبخند گفت: قرارگاه خاتم‌الانبيا نبايد جاي بخش خصوصي را بگيرد و هر كجا خصوصي‌ها حاضر به سرمايه‌گذاري شوند، ميدان باز است. البته در اين مملكت آنقدر كار هست كه زمينه كار و فعاليت براي شركت‌هاي خارجي نيز مهيا است.
 جهانگيري در ميان سخنان ديروزش نقبي به دولت سابق نيز زد و بدون اشاره به فرد و جرياني گفت: مي‌گويند از دولت سابق انتقاد نكنيد. برخي افراد از دولت مي‌خواهند كه نسبت به گذشته انتقاد نكند اما مسائل مربوط به سال‌هاي گذشته آنقدر تلخ است كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت. متاسفانه با وجود بيشترين درآمدهاي نفتي در سال‌هاي گذشته، دولت با بيشترين حجم بدهي به پيمانكاران بخش‌هاي مختلف به دولت يازدهم تحويل داده شد. وي بدهي دولت به قرارگاه خاتم‌الانبيا را بالا دانست و به مزاح گفت: البته قرارگاه بابت پروژه‌ها پول نمي‌خواهد و خوشحال مي‌شوند.
 معاون اول رييس‌جمهور كاهش مصرف سوخت و كاهش توليد آلاينده‌هاي ريز محيطي را از مزاياي آزادراه‌ها عنوان كرد و گفت: با اين وجود افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي هم در كاهش مصرف چندان تاثيري ندارد و اگر نياز باشد در آينده تغيير قيمتي در حامل‌هاي انرژي اعمال مي‌شود.
جهانگيري ادامه داد: در بند (ق) تبصره 2 قانون بودجه و قانون رفع موانع توليد براي استفاده از منابع حاصل از صرفه‌جويي انرژي مجوز داريم؛ در حمل و نقل بيش از 60 درصد انرژي كشور مصرف مي‌شود.
وي با بيان اينكه امسال از نظر اقتصادي مشكلاتي داريم، گفت: درآمدها به‌شدت كاهش يافته و وصولي بودجه در سه ماه اخير نسبت به رقم مصوب حدود 55 درصد است.
 وي اشاره‌اي به وضعيت محيط زيست كرد و گفت: اميدواريم اجراي همه اين پروژه‌ها سبب افزايش كيفيت محيط زيست شود.
معاون اول رييس‌جمهور با انتقاد از كساني كه دولت را معطل مذاكرات توصيف مي‌كنند، افزود: هم‌اكنون بيش از 200 ميليارد دلار طرح و پروژه مشخص آماده اجرا وجود دارد و اينكه تاكيد مي‌شود دولت براي شرايط تحريم و لغو تحريم برنامه دارد به اين معناست كه برنامه‌ريزي‌هاي لازم صورت گرفته تا در هر دو حالت پروژه‌ها و برنامه‌هاي مختلف اجرايي شوند.
وي در ادامه سخنان خود يكي از مزاياي توسعه آزاد راه‌هاي كشور و از آن جمله آزاد راه جنوبي تهران را صرفه جويي در مصرف سوخت عنوان كرد و ادامه داد: ميزان مصرف انرژي در ايران قابل مقايسه با كشورهاي ديگر نيست، البته در اين زمينه تنها قيمت انرژي تعيين‌كننده نيست و وسايل نقليه و كيفيت راه‌ها نيز نقش موثري دارند. معاون اول رييس‌جمهور همچنين كاهش اتلاف وقت مردم براي تردد را از ديگر مزاياي احداث آزادراه‌ها برشمرد و گفت: احداث آزادراه‌ها نقش چشم‌گيري در افزايش ايمني و جلوگيري از تصادفات جاده‌اي دارد كه همواره يكي از دغدغه‌ها بوده است.
وي افزود: در دو سال اخير كارهاي خوب و سازنده‌اي در زمينه حل مسائل زيست محيطي انجام شده كه استفاده از بنزين يورو 4 يكي از اين اقدامات است و تلاش دولت براي احداث بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نيز نقش تعيين‌كننده‌اي در كاهش آلودگي هوا خواهد داشت زيرا برخي خودروها ديگر نيازي براي ورود به محدوده تهران نخواهند داشت و مي‌توانند از مسيرهاي جايگزين استفاده كنند.

75 درصد بار ترافيك كشور بر دوش بزرگراه‌ها است
سپس وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه موضوع حمل و نقل استان تهران از مسائل مهم اين كلانشهر كشور است، گفت: در راستاي توسعه قطارهاي حومه‌اي بايد ساختار راه‌آهن كاملا عوض شود و در اين باره برنامه مشخص داريم.
عباس آخوندي افزود: استان تهران در سال‌هاي اخير رشد فوق‌العاده‌اي داشته است. در تهران بزرگ ۱۲ ميليون نفر زندگي مي‌كنند و اين رشد همچنان ادامه دارد. نكته مهم آن است كه اين رشد به منطقه تحميل شده و با برنامه نبوده است.
وي با بيان اينكه روزانه ۱/۵ ميليون نفر به استان تهران ورود و خروج دارند، ادامه داد: متاسفانه بخش عمده اين جمعيت از طريق بزرگراه‌ها و با وسايل نقليه شخصي تردد مي‌كنند كه اين جابه‌جايي‌ها بايد به شبكه ريلي منتقل شود بنابراين بايد مفهوم قطار حومه‌اي در استان تهران جا بيفتد و تاسيس قطار حومه‌اي اجرايي شود.
آخوندي با اشاره به توليد ۲۵ درصد توليد ناخالص داخلي و انتقال سالانه ۳۵ ميليون تن بار در تهران گفت: مجبوريم حمل و نقل كشور را توسعه دهيم.
آخوندي ادامه داد: با توجه به اينكه بيشتر محصولات صنعتي كشور در استان‌هاي واقع در محور شرقي-غربي ايران توليد مي‌شوند، تكميل اين كريدور اقدام مهمي است. همچنين بخش ديگري از توليدات صنعتي ايران در استان‌هاي جنوبي و اصفهان توليد مي‌شوند كه در محور شمال-جنوب قرار دارند. بنابراين توليدكنندگان مي‌خواهند با عبور از پايتخت به استان‌هاي شمالي و شرقي-غربي بروند. هجوم اين حجم تردد بار و ترافيك به تهران گره ترافيكي و آلودگي زيست‌محيطي ايجاد مي‌كند كه با تكميل اين بزرگراه، تهراني كه تنها ۱۰ روز در سال هواي سالم دارد مي‌تواند نفس بكشد.
آخوندي با اشاره به تحمل بار ۷۵ درصد ترافيك ايران روي شبكه‌هاي بزرگراهي- آزادراهي و اصلي گفت: اين شبكه ۵۰ هزار كيلومتر است كه ۷۵ درصد ترافيك جاده‌اي را تحمل مي‌كند. ما مي‌خواهيم اين شبكه آزادراهي را به جاده‌هاي كشورهاي همسايه وصل كنيم كه در راستاي اقتصاد مقاومتي بوده و از شمال به آسياي ميانه و از غرب به عراق وصل مي‌شود.
وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: در حال حاضر ۲۳۰۰ كيلومتر آزاد‌راه فعال داريم كه بايد به حدود ۵۰۰۰ كيلومتر افزايش يابد. البته در برنامه‌هاي بلند‌مدت و طرح جامع حمل‌و‌نقل اين عدد بايد به بيش از ۱۰ هزار كيلومتر برسد.
آخوندي با يادآوري بدهي پنج هزار ميليارد توماني وزارت راه و شهرسازي به پيمانكاران افزود: دوره همكاري تعريف شده‌اي را با قرار‌گاه سازندگي خاتم‌الانبيا آغاز كرده‌ايم و اميدوارم در پرداخت بدهي‌ها به اين قرار گاه نيز به تفاهم برسيم.

تهران قطار حومه‌اي مي‌خواهد
نخستين سخنران اين مراسم استاندار تهران، سيد حسين هاشمي بود. وي در اين مراسم آغاز عمليات اجرايي آزادراه آبيك ـ چرم‌شهر از پيگيري‌هاي وزير راه و شهرسازي براي تصويب ساخت كمربندي سوم تهران قدرداني كرد و گفت: نياز اصلي شهرستان‌هاي استان تهران ساخت قطار حومه‌اي است.
استاندار تهران ادامه داد: يكي از كارهاي مثبت دولت تدبير و اميد تصويب ساخت كمربندي سوم تهران در هيات دولت بود و از دكتر آخوندي به خاطر مطرح كردن اين موضوع و پيگيري تصويب آن تشكر مي‌كنم. با ساخت اين آزادراه يكي از گره‌هاي اصلي ترافيكي شهر تهران باز مي‌شود.
وي با اشاره به سفر رييس‌جمهور به شهرستان‌هاي غرب استان تهران و قول مساعد وي در زمينه كمك دولت براي اجرايي شدن اين پروژه افزود: نياز اصلي شهرستان‌هاي استان تهران ساخت قطار حومه‌اي است.
هاشمي با اشاره به مشكلات فراوان روستاهاي استان تهران كه جمعيت آنها به حدود يك ميليون نفر، ۹۷۲ هزار نفر و جمعيت دانشجوي اين شهر كه به بيش از يك و نيم ميليون مي‌رسد، تهران را شهر ميليوني‌ها نام برد و ادامه داد رفع اين مشكلات نيازمند برنامه‌ريزي و توجهات بيشتر است.
وي با اشاره به تامين 5/50 درصدي ماليات كشور از استان تهران و صادرات ۷۰ تا ۷۵ درصدي خدمات فني مهندسي استان تهران به ديگر مناطق گفت: استان تهران در بسياري از شاخص‌ها در بين استان‌هاي كشور رتبه و جايگاهي بين ۲۰ تا ۳۱ را داراست.

60 درصد پروژه‌هاي آزادراهي دست خاتم‌الانبياست
در ادامه فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبيا با بيان اينكه ۶۰ درصد پروژه‌هاي آزادراهي در دست ساخت توسط قرارگاه خاتم‌الانبيا اجرا مي‌شود از افتتاح قطعه اول آزادراه آبيك ـ چرم‌شهر در حدفاصل چرمشهر تا اتوبان قم تا يك سال آينده خبر داد.
سردار عبداللهي در مراسم آغاز عمليات ساخت آزادراه آبيك - چرم‌شهر كه صبح ديروز برگزار شد با اشاره به موضوع تحريم‌ها در كشور گفت: گرچه تحريم‌ها سبب تاخير در عمليات عمراني كشور مي‌شود اما در فعاليت‌هايمان توقف نخواهيم داشت و با ايستادگي در برابر ابرقدرت‌ها در راه توسعه و عمران كشور تمام توان خود را به كار مي‌گيريم.
وي اضافه كرد: امروز با وجود محدوديت مالي كشور، قرارگاه مثل دوران دفاع مقدس بر اساس اعتقاد و انگيزه نظير زمان جنگ و با استفاده از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي آن زمان در نقاط مختلف كشور پروژه‌هاي آزادراهي، ريلي، نفت، گاز، پتروشيمي، سدسازي و از اين قبيل را اجرا مي‌كند.
عبداللهي افزود: قرارگاه خاتم‌الانبيا در حال حاضر در حوزه راه‌آهن پروژه‌هاي متعددي به طول حدود چهار هزار كيلومتر و چند پروژه آزادراهي ديگر را در دست اجرا دارد و كنار‌گذر جنوبي تهران يكي از مهم‌ترين پروژه‌هايي محسوب مي‌شود كه ۶۰ درصد از زيرسازي قطعه يك آن به پايان رسيده است.
عبداللهي درباره ويژگي‌هاي آزادراه آبيك- چرمشهر توضيح داد: ساخت اين آزادراه به طول ۱۵۸ كيلومتر اهميت ويژه‌اي در كاهش بار ترافيكي اين منطقه دارد و ترافيك غرب و شمال غرب و استان‌هاي قزوين، البرز و تهران را به سمت مركز و در نهايت به شرق كشور مي‌برد.

در حاشيه
بعد از سخنراني معاون اول رياست‌جمهوري، مراسم كلنگ‌زني بطور رسمي آغاز شد. در اين اثني وزير راه و شهرسازي به فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبيا، سردار عبادالله عبداللهي، نزديك شد و از وي خواست كه به آزادراه شريف آباد- پرديس هم توجه كافي انجام شود چرا كه در صورت به بهره‌برداري رسيدن اين پروژه بخش مهمي از مشكلات جاده‌اي استان تهران برطرف خواهد شد. عبداللهي در پاسخ به وزير راه گفت: مشكلاتي وجود دارد كه لازم است مورد توجه قرار گيرند و درصورت رفع اين مشكلات، مي‌توان اين پروژه را با سرعت بهتري ادامه داد. وزير راه از فرمانده قرارگاه خاتم خواست كه مشكلات را در يك نامه براي او بنويسد تا وزير در اسرع وقت درصدد رفع مشكلات برآيد. وي افزود: ما از هيچ كمكي در اين مورد و در راستاي پيشرفت اين پروژه كوتاهي نخواهيم كرد.
در پرسش و پاسخ خبرنگاران از وزير راه، در حالي كه دو تن از نمايندگان مجلس، كاتب نماينده گرمسار و نقوي حسيني نماينده ورامين، در كنار وزير حضور داشتند، يكي از خبرنگاران در مورد دلايل مطرح شدن چندباره استيضاح وزير راه سوال كرد. آخوندي در اين باره با خنده گفت: قطعا نبايد اين سوال را از من انجام دهيد، بلكه در اين رابطه بايد كساني‌كه چنين قصدي دارند پاسخگو باشند. در اين ميان اين دو نماينده مجلس ضمن مخالفت با خبرنگار مربوطه گفتند: استيضاح چندباره مطرح نبوده است بلكه يك‌بار اين مساله مطرح شده كه احتمالا به خير مي‌گذرد و چنين اتفاقي نخواهد افتاد.
آخوندي به خبرنگار «اعتماد» در مورد گفته‌هاي احمدي‌نژاد كه گفته بود در زمان دولت وي بيش از تمام تاريخ ايران جاده‌سازي شده بود، با لبخند تلخي گفت: پاسخ اين سوال را هم بايد رييس‌جمهوري سابق بدهند. اما من مي‌خواهم كه شما به عنوان خبرنگار صحت و سقم اين مساله را بررسي كنيد و به اطلاع عموم برسانيد.
عبادالله عبداللهي، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبيا در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» در خصوص وضعيت پروژه‌هاي راه‌سازي و بدهي دولت سابق به پيمانكاران گفت: مسائل سياسي شده است. وظيفه ما انجام دادن وظايف محوله است و له يا عليه كسي اظهارنظري نخواهيم كرد.
غلام‌رضا كاتب، نماينده گرمسار مجلس شوراي اسلامي در رابطه با مطرح شدن مساله استيضاح وزراي مختلف گفت: نبايد اين اتفاقات را سياسي دانست. برعكس آن‌چه كه تصور مي‌شد فشار مجلس بيش از همه روي بخش فرهنگي دولت است.
استيضاح اول مربوط به وزير علوم، آقاي فرجي‌دانا، بود و استيضاح ديگري كه در روز چهارشنبه برگزار مي‌شود، استيضاح آقاي فاني، وزير آموزش و پرورش است. به همين خاطر بايد در نظر داشت كه در مجموع تيم اقتصادي دولت تاكنون تحت فشار مهمي از طرف مجلس نبودند. وي ادامه داد: به هر حال بحث‌ها و نارضايتي‌هايي از برخي عملكردها وجود دارد اما هرجا كه مجلس مصمم شود، استيضاح را انجام مي‌دهد. اما به هيچ‌وجه اين مسائل سياسي نيستند. كاتب درباره احتمال استيضاح وزير راه و شهرسازي گفت: احتمال استيضاح ايشان كم است و تاكنون مشخص نشده كه اين اتفاق مي‌افتد يا خير. اما من شخصا با اين استيضاح مخالفم و حاضر نشدم نامه استيضاح ايشان را امضا كنم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون