• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3277 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير

«ستوان اينيشمور» روي صحنه رفت

تئاتر حسن معجوني براي16 + ساله‌ها

اعتماد| شامگاه سه‌شنبه دوم تيرماه آيين آغازين نمايش «ستوان اينيشمور» در تماشاخانه ايرانشهر برگزار شد. صاحب‌نظران معتقدند اين نمايش با حضور بازيگراني كه هر كدام به اين مشهورند كه متخصص تمركز‌گيري تماشاگران هستند، مي‌تواند مخاطبان زيادي را به خود جلب كند. اما از سوي ديگر برخي منتقدان معتقدند خشونت زياد جاري در اين نمايش كه آن را براي مخاطب زير 16 سال ممنوع كرده، ممكن است مخاطب‌گريز باشد.
«ستوان اينيشمور» نوشته مارتين مك دونا با بازي رضا بهبودي، هوتن شكيبا، سعيد چنگيزيان، نويد محمد‌زاده، به‌آفريد غفاريان، اميرحسين طاهري، فربد فرهنگ و مازيار سيدي و به كارگرداني حسن معجوني تير و مرداد 1394 در تماشاخانه استاد ناظرزاده كرماني تماشاخانه ايرانشهر روي صحنه مي‌رود. از نويسنده اين نمايش پيش از اين تئاتر موفق مردبالشي را شاهد بوده‌ايم.
 در آيين آغازين اين نمايش كه با حضور اصحاب رسانه و عكاسان برپا شده بود علي اصغر دشتي نويسنده، كارگردان و مدرس تئاتر زنگ افتتاح اين اثر نمايشي را به صدا در آورد. او قبل از به صدا در آوردن زنگ چند كلامي هم سخن گفت:
« افتخار مي‌كنم زنگ آغاز نمايشي را به صدا
در مي‌آورم كه يك گروه منسجم تئاتري آن را به صحنه مي‌برد. اهميت اين اجرا در اين است كه گروه تئاتر «ليو» آن را به صحنه مي‌برند. زماني كه وضعيت تئاتر را در يكي دو دهه اخير مرور مي‌كنم اسم دو گروه جواني كه از سال ۷۶ به بعد فعاليت‌شان را آغاز كردند، ذهنم را درگير مي‌كند. اين دو گروه «نرگس سياه» و «ليو» هستند. اين دو گروه تفاوت‌هاي بنياديني با هم دارند اما هر دو در تئاتر ما به يك انداره از اهميت برخوردار هستند. اهميت «نرگس سياه» در روشمند بودن و پافشاري بر تمرينات مستمر بود كه تلاش مي‌كنند هدف‌شان را با تمرين زياد تقويت كنند.»
دشتي كه بر اهميت گروه بودن تاكيد داشت، گفت: «اما اهميت گروه تئاتر «ليو» ساختارمند بودن تشكيلاتي است كه درست كرده‌اند و قرار است مثل يك سازمان عمل كند. اين تشكيلات فكر مي‌كند، تصميم مي‌گيرد و براي يك اجراي درست برنامه‌ريزي مي‌كند. اين گروه بيش از مديران فرهنگي ما به تئاتر فكر مي‌كند. ما امروز در دوره‌اي از تئاتر زندگي مي‌كنيم كه در آن كودتاي نرمي درحال اتفاق افتادن است. اميدوارم شاهد تكثير گروه‌هايي مثل «ليو» باشيم كه به تاثير فرهنگي فكر مي‌كنند. معجوني و گروهش مي‌تواند به مديريت فرهنگي پيشنهادات تازه بدهد.»
مجيدسرسنگي، مديرعامل خانه هنرمندان نيز كه در اين مراسم حاضر بود در حرف‌هايش بر اين نكته صحه گذاشت كه گروه‌هاي باسابقه و خوب تئاتر بايد سالن‌هاي اختصاصي داشته باشند. « گروه تئاتر «ليو» يكي از گروه‌هاي حرفه‌اي تئاتر ما به حساب مي‌آيد بنابراين همه عناصر توفيق يك اجرا در اين نمايش جمع شده بود به همين جهت با خرسندي با اجراي اين اثر نمايشي موافقت شد. نكته ديگري كه بايد يادآور شوم اين است كه ما براي داشتن تئاتر حرفه‌اي نيازمند گروه‌هاي حرفه‌اي هستيم اما زماني كه يك گروه منسجم تئاتري پديد مي‌آيد بايد حتما يك سالن اختصاصي براي اجراي آثارش نيز در اختيار داشته باشد. متاسفانه نبود سالن‌هاي اختصاصي در تئاتر ما يك نقص بزرگ است. ما نياز داريم به زيرساخت‌هاي تئاتر توجه كنيم و براي گروه‌هاي منسجم تئاتري زمينه‌اي فراهم كنيم تا سالن‌هاي خاصي را در اختيار داشته باشند و در طول سال بتوانند ديدگاه‌هاي تئاتري خودشان را به نمايش بگذارند.»
سرسنگي همچنين يادآور شد كه سالانه حدود 300 كار درخواست اجرا در سالن ايرانشهر را دارند. « اجرا دادن به يك اثر نمايشي با توجه به سير تقاضاهايي كه وجود دارد كار بسيار سختي است؛ به همين جهت چند فاكتور مهم را بايد در نظر بگيريم. يكي از اين فاكتورها كارگردان است و خوشبختانه حسن معجوني جزو كارگردان‌هاي خلاق تئاتر معاصر ما محسوب مي‌شود. يكي ديگر از فاكتورهايي كه باعث شد ما با اجراي اين اثر نمايشي موافقت كنيم، متن نمايشنامه «ستوان اينيشمور» بود كه توسط مارتين مك دونا يكي از برجسته‌ترين نويسندگان معاصر نوشته شده است.»
در مراسم افتتاحيه و اجراي عمومي اين اثر نمايشي هنرمنداني چون بهزاد خداويسي، محمد حاتمي، شيرين يزدان‌بخش، رامين سياردشتي، ستاره پسياني، اشكان خيل نژاد، تينو صالحي و... حضور داشتند.
نمايش«ستوان اينيشمور » از سوم تيرماه ساعت ۲۱ در تالار استاد ناظرزاده كرماني تماشاخانه ايرانشهر به صحنه مي‌رود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون