• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3277 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير

دلال هنري اثري از «كلود مونه» پيدا كرد


«جاناتان گرين»، مدير گالري هنري، يك نقاشي از اسكله لو آور را پشت دو اثر امپرسيونيستي كه در حراجي خريده بود، پيدا كرد. معامله‌ها هميشه به نفع مصرف‌كننده‌ تمام مي‌شوند اما وقتي يك دلال هنري بريتانيايي فهميد براي سه نقاشي پاستل اثر «كلود مونه» مبلغ دو تابلو را پرداخت كرده، سر از پا نمي‌شناخت.
به گزارش روزنامه گاردين، كلود مونه بنيانگذار نقاشي امپرسيونيست (دريافت‌گري) فرانسوي و يكي از ثابت‌قدم‌ترين هنرمندان فلسفه اين مكتب بود. اين مكتب بر اين باور است كه هنرمند بايد درك خود از طبيعت را بروز دهد. اصطلاح امپرسيونيسم از يكي از نقاشي‌هاي مونه با عنوان «دريافتي از طلوع آفتاب» گرفته شده.
«جاناتان گرين»، مدير گالري ريچارد گرين در لندن، تابلوي سوم نقاشي پاستلي را كه تا به حال ديده نشده بود از اين نقاش فرانسوي پشت دو تابلوي ديگري كه سال گذشته در حراجي پاريس خريده بود، پيدا كرد. گرين بعد از خريد دو تابلوي شگفت‌آور از فرانسه به خانه‌اش بازگشت. اين دو تابلو آثاري ناياب در غور و تعمق آسمان‌هاست كه مونه مفاهيم زودگذر طبيعت و نور را به نمايش مي‌گذارد. گرين مدتي بعد گنجي را كه پشت تابلوها پنهان شده بود پيدا مي‌كند؛ تصويري از اسكله و برج فانوس دريايي در لو آور نورماندي، جايي كه مونه دوران كودكي خود را در آنجا سپري كرده است.
اصل بودن اين تابلو را نمي‌توان زير سوال برد. اين تابلوها هديه عروسي او به «آن-ماري دوراند-روئل»، نوه دلال هنري مونه، در سال 1924 است. «پاول دوراند-روئل» دلال هنري بود كه حامي مكتب امپرسيونيسم به شمار مي‌رود. اين نقاشي‌هاي پاستلي در خانواده‌ آنها باقي مي‌ماند. دو تابلوي بررسي آسمان سال 1974 در كاتالوگ توصيفي تابلوهاي پاستل مونه «دانيل ويلدن‌اشتاين» ثبت شده‌اند. ويلدن‌اشتاين در اين كاتالوگ براي هر كدام از آثار هنرمند يك شماره دارد كه در دنياي هنري، متن هنري و وب‌سايت‌هاي هنري استفاده مي‌شود تا آثار هنري ويژه كه هنرمندان خاص آنها را خلق كردند، شناسايي شوند. حالا اعتبار تابلوي سوم از سوي ويلدن‌اشتاين رسما تاييد شده است.
«سوزان موريس»، پژوهشگر ارشد گالري ريچارد گرين، مي‌گويد: «سه تابلو پاستلي از مونه خيلي غيرعادي‌ است. جالب‌تر اينكه اين تابلوها از ميراث دوراند روئل هستند؛ مردي كه حرفه مونه را خلق كرد.»
محققان بر اين باورند كه تاريخ اين سه تابلو به 1868 برمي‌گردد. مونه در آن زمان براي جلب‌توجه دوستداران و خبرگان هنر دست و پا مي‌زد. موريس مي‌گويد: «دوره‌اي بوده كه مونه در كارهايش طراوت داشته و در عين حال نقاش امپرسيونيست شناخته‌شده‌اي نبود. مونه دنيا را به شكلي تازه‌تر مي‌ديد.» اين تابلوها در نمايشگاه هنري «مسترپيس 2015» به نمايش عموم در خواهد آمد. اين نمايشگاه بيست‌وپنجم ژوئن در لندن شروع به كار مي‌كند و آثار با كيفيت موزه را كه از 150 گالري بين‌المللي به اين نمايشگاه سپرده شده براي حضار به نمايش درمي‌آورد. تابلوهاي مونه به قيمت يك ميليون و چهارصد يورو فروخته خواهند شد.
گرين معتقد است تابلوي سوم قيمت را دوبرابر كرده اما از گفتن مبلغي كه براي دو تابلوي ديگر پرداخته بود، خودداري كرد. در كاتالوگ توصيفي در شرح تابلوها نوشته شده، يكي از بررسي‌هاي آسمان «شكار آخرين پرتوهاي غروب خورشيد» و ديگري «دسته‌اي نور غروب نارنجي و ابرهاي نيلي‌رنگ درهم‌وبرهم»، و در ادامه اين شرح آمده «تكنيك‌هاي بي‌پرواي او نفسگير است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون