• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3277 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير

به مناسبت هشتادمين سال درگذشت عارف

تعريف «عارف شيدا» را منتشر كرد

اعتماد| «عارف، بي‌گمان دردانه انقلاب مشروطه و يگانه گوهر بي‌همتاي موسيقي و شعر انقلابي معاصر ايران زمين است. شور و طغيان انقلابي او توأم با احساسات شخصي و نهاني‌اش تركيبي خلق مي‌كند بي‌همانند؛ در حقيقت و بي‌گمان واژه «وطن» نخستين‌بار بر زبان، كلام، قلم و صوت او جاري مي‌شود چرا كه تا پيش از آن تعابيري چون وطن، خاك، عرق ملي، ايران و... معنايي غير از اين داشته‌اند. عارف آثارش را متاثر از رخدادهاي زمانه مي‌آفريد. او شيفته مردم و مردم‌سالاري بود كه نشانه‌هايش براي نخستين بار در تاريخ سرزمين‌مان در انقلاب مشروطه متبلور شد. وي طلايه‌دار هنر و انديشه ايراني در دوره مشروطه تا به اكنون است و در تاريخ اين سرزمين، جاري و ساري بوده و خواهد بود...»
اينها را «صديق تعريف» در معرفي آلبوم جديدش نوشته است. «عارف شيدا» كه هفته گذشته به انتشار درآمد، اثري است كه خود تعريف و همچنين بسياري از منتقدان اعتقاد دارند جزو بهترين آثار اين خواننده كهنه‌كار است. «پويان بيگلر» با ساز تار در اين آلبوم از صفحات قديمي «مرتضي ني‌داوود» بهره برده است. «عارف شيدا» به مناسبت هشتادُمين سال درگذشت «عارف قزويني» و يادمان جنبش مشروطه آماده شده است. پنج تصنيف اجرانشده از «عارف قزويني» و يك تصنيف از «علي اكبر شيدا» با تنظيم «پويان بيگلر»، همراه با 7 آواز تازه با اشعاري از حافظ، هوشنگ ابتهاج (سايه) و... با اجرا و صداي «صديق تعريف» در اين اثر آمده است و تصانيف «بلبل شوريده»، «ديدم صنمي»، «مارش خون»، «تا رُخت... » و «تُرك چشم» با شعر و آهنگ «عارف قزويني» و همچنين تصنيف «الا ساقيا» با شعر و آهنگ «علي اكبر شيدا»، همراه با 7 آواز تازه از «صديق تعريف» را مي‌توان از جمله قطعات اين آلبوم دانست.
«سيد عليرضا ميرعلي‌نقي» در مراسم رونمايي اين اثر گفت: «آلبوم «عارف شيدا» نتيجه 30 سال تجربه آقاي تعريف است كه در بسياري از نقاط به اوج رسيده‌اند. تصانيف عارف از يك ملودي واحد و چند بخش تشكيل شده است؛ بند اول معمولا  تشبيه و وصف بهار، طبيعت و يار و... است و بخش‌هاي بعدي نيز سياسي است و به اصطلاح آن تعهد اجتماعي عارف را نشان مي‌دهد. در اينجا بنا به خواست آقاي تعريف برگي انتخاب شده است كه اشارات و كنايات مستقيمي به اوضاع نابسامان اجتماع ايران عصر مشروطيت دارد و بسيار جالب انتخاب شده است و نافذ به ذهن مي‌نشيند.»
در اين اثر چند تصنيف اجرا نشده از «عارف قزويني» با اجراي گروه «ني‌داوود» به صورت آنسامبل و تصانيفي نيز به شكل چپ كوك ضبط شده است. در اين سال‌ها، بعد از عارف، بسياري از خوانندگان تصانيفي از او را اجرا كرده‌اند و آهنگسازان بسياري براي او كار نوشته‌اند؛ از همين روست كه «پويان بيگلر» تنطيم‌كننده تصنيف‌هاي آلبوم «عارف شيدا» در اين باره مي‌گويد: «حدود 300 سال است كه در اروپا آثار موسيقي كلاسيك در دوره‌هاي مختلف موسيقي، از جمله كلاسيك، رمانتيك، مدرن و باروك همواره اجرا مي‌شود و رهبران اركسترها اين آثار را همواره اجرا مي‌كنند و عمدتا اجراها و روايت‌هاي جديد براي مردم و موسيقي‌شناسان، جذابيت دارد و خيلي مايلند كه اجراهاي رهبران و سوليست‌هاي مختلف از يك قطعه را ببينند. در ايران يك مقداري اين بخش از موسيقي رو به خاموشي است و با اين ديد به كمك استاد تعريف كه واقعاً لطف كردند و اين اجرا را قبول كردند سعي كرديم يك بخش از بدنه موسيقي دستگاهي كه اين تصانيف هستند را بتوانيم جبران كنيم. » بيگلر پيش از اين نيز آلبومي با نام «خانه غريب» را به صورت آنسامبل ضبط كرده بود؛ اتفاقي كه در فضاي موسيقي اين روزها چندان مرسوم نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون