• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3279 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۷ تير

دليل هجمه به آيت الله هاشمي چيست؟

انتقام از راه امام با تخريب هاشمي

محمود ميرلوحي٭

آقاي هاشمي شناسنامه انقلاب است و از ستون‌هاي اصلي سياست‌ورزي در كشور است. از سال 42 در فراز‌و‌فرود‌هاي مبارزات انقلاب حضور داشته و نقش او تعيين‌كننده بوده است و تا امروز هم اين نقش ادامه دارد. رقباي او از 10 سال پيش تاكنون هجمه‌هايي نسبت به او انجام دادند و همين مساله نشان‌دهنده اهميت حضور او است. كساني كه هاشمي را تخريب مي‌كنند در مبارزات انقلاب هيچ ردي از خود به جاي نگذاشته‌اند. آقاي هاشمي در جنگ و شوراي انقلاب و مسائل مهمي كه در 10 سال بعد از انقلاب مطرح بوده است و تا دو سال قبل كه رياست خبرگان را به عهده داشت نقش مهمي داشت. تقريبا مي‌توان گفت نخستين و آخرين رييس مجمع تشخيص مصلحت كشور است. كساني كه او را تخريب مي‌كنند، مي‌خواهند مطرح و معروف شوند. با ادعاهاي گزاف كه به او نسبت مي‌دهند احساس مي‌كنند كه حرف‌شان در جامعه شنيده مي‌شود. رقباي او كساني هستند كه افتخارشان شاگردي و همكاري او بود. اكنون كه احساس مي‌كنند در تخريب كردن آقاي هاشمي نان و آبي هست به شخصيت او حمله مي‌كنند. نيروهاي انقلاب بايد بيشتر احساس مسووليت كنند و بدانند هجمه نسبت به آقاي هاشمي فقط نسبت به شخص او نيست و آنها به انقلاب و مسير امام نيز حمله كرده‌اند. در سال‌هاي آخر حيات حضرت امام متحجرين وجود داشتند و امام به اين موضوع بسيار زياد پرداختند. آن جريان امروز احساس مي‌كند اگر هاشمي در صحنه باشد آنها سهمي ندارند. امام معتقد بود كه بايد حتي در فقه نيز به نياز زمان و مكان توجه داشت. اكنون عده‌اي كه نسبتي هم با امام نداشتند و هيچ جا در كنار او نبودند ادعاهاي گزافي مي‌كنند. وقتي آقاي هاشمي با توجه به شرايط زمان ديدگاه‌هاي گوناگون امام را مطرح مي‌كند اين افراد دست به تخريب مي‌زنند. يكي در مساله روابط با امريكا و كشورهاي ديگر است و ديگري هم مسائل حقوق اساسي مردم، نهادهاي مدني و جمهوريت نظام است كه آقاي هاشمي در باب آنها بيشتر موضع‌گيري كرده است. عده‌اي از همين تخريب‌كنندگان كه آن زمان مورد خطاب امام بودند الان از افكار امام انتقام مي‌گيرند اما مجبور هستند اين كار را با نام امام انجام دهند چرا كه مي‌دانند قطعا بدون نام امام اگر بحث‌هاي‌شان را طرح كنند جاذبه‌اي ندارد. در‌مقابل مساله روشني مثل سابقون كه در قرآن مطرح است موضع مي‌گيرند. به‌هر‌حال آقاي هاشمي مدت‌ها در مبارزات انقلاب تلاش كرده است و آنها اين را ناديده مي‌گيرند. فردي فاقد شناسنامه در انقلاب مدعي ارزش‌ها و دفاع مقدس و راه امام مي‌شود. آنها شهدا و ارزش‌ها و انقلاب را مصادره مي‌كنند. قطعا اين نوع رفتار آنها نمي‌تواند تاثيري در عرصه عمومي داشته باشد.
*  معاون اسبق حقوقي و پارلماني وزارت كشور

 

جامعه آقاي هاشمي را از طريق جبهه پايداري نمي‌شناسد

محسن  رهامي٭

جايگاه آقاي هاشمي از پيش از انقلاب مشخص است. او در مبارزات قبل از انقلاب حضور داشت و پس از انقلاب نيز در كنار امام ايفاي نقش كرده و در تثبيت نظام نقش كليدي داشته است. حضور و حمايت او مي‌تواند در شكل‌گيري مجلسي كارآمد تاثيرگذار باشد. در انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 ديديم با اينكه شرايطي فراهم نشد كه از حضور مستقيم او در انتخابات استفاده كنيم حمايت او از آقاي روحاني و مجموعه دولت تاكنون بسيار مهم بوده است. او در تعديل حركت‌هاي پس از انقلاب هم نقش داشته است. كساني كه او را تخريب مي‌كنند مشي او را بر‌خلاف منافع خود مي‌بينند. دير آمده‌اند و مي‌خواهند زود به نتيجه برسند. آنها از نام شهدا به نفع خود بهره مي‌برند. اين روزها هم مي‌خواهند كه نقش آقاي هاشمي در انتخابات مجلس دهم كم شود و او را از اعتبار بيندازند. جامعه ايران شخصيت آقاي هاشمي را از طريق آقاي احمدي‌نژاد يا از طريق جبهه پايداري نشناخته است. او را از زمان مبارزات دهه 40 تاكنون مي‌شناسند. او حدود 50 سال براي پيروزي انقلاب و تثبيت نظام فعاليت كرده است. مردم متوجه زحمات او هستند. در انتخابات گذشته اگر او كانديدا مي‌شدند يكي از بي‌نظير‌ترين آرا را كسب مي‌كرد. تريبون‌هاي عمومي و رسانه‌ها نبايد اجازه دهند نيروهاي افراطي كه قواعد سياسي را رعايت نمي‌كنند چهره‌ها و شخصيت‌هاي اصلي انقلاب را زير سوال ببرند. به‌هر‌حال هر‌كسي ممكن است اشتباهاتي داشته باشد. تنها معصومين هستند كه هيچ اشتباهي ندارند اما موج تخريب‌ها و توهين‌ها به شخصيت‌هاي برجسته انقلاب كار درستي نيست. اگر هم كسي نقدي داشته باشد بايد به صورت معقول و در چارچوب قواعد سياسي آن را بيان كند.
* عضو مجمع روحانيون مبارز

 

از نقش آقاي هاشمي در انتخابات مجلس مي‌ترسند

احمد حكيمي‌پور٭

تخريب‌ها و توهين‌هاي ناجوانمردانه‌اي نسبت به آقاي هاشمي صورت مي‌گيرد اما اثر اين تخريب‌ها معكوس است. اگر اين تخريب‌ها بنا بود كه موثر باشد تا الان نتيجه مي‌داد. ميزان اثر‌گذاري مردمي و اجتماعي او با وجود اين تخريب‌ها بيشتر هم شده است. در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم وقتي آقاي هاشمي از آقاي روحاني حمايت كردند نقش موثر او را در انتخابات ديديم. آرايش سياسي در اين انتخابات با حمايت آقاي هاشمي تغيير كرد. اين تخريب‌ها نمي‌تواند آنها را به هدفي كه دنبال مي‌كنند برساند. آقاي هاشمي شخصيت اثرگذار و محوري در جمهوري اسلامي است و اكنون هم در روند‌هاي جاري جامعه اثرات خود را گذاشته است. در انتخابات مجلس آينده نيز اين امر را خواهيم ديد. او همواره نقش ملي و فراجناحي داشته و به واقعي و رقابتي بودن انتخابات كمك كرده است. اينكه همه سلايق درون نظام در انتخابات شركت كنند و مردم پاي صندوق‌هاي راي بيايند از تاكيد‌هاي آقاي هاشمي بوده و تاكيد بر نقش مردم و راي مردم در انتخابات از مسائلي است كه آقاي هاشمي همواره پيگير آن بوده. آقاي هاشمي در برگزاري انتخابات سالم و رقابتي نقش مهمي ايفا كرده است. افرادي كه او را تخريب مي‌كنند كساني هستند كه از نقش و اثرگذاري آقاي هاشمي در فرآيند سياست ايران و در عرصه بين‌المللي آسيب مي‌بينند و فكر مي‌كنند اثرات او خلاف منافع و اهداف آنهاست.
* عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات

 

هاشمي، مانع اهداف اقتدارگرايان

مصطفي   درايتي٭

آقاي هاشمي در انتخابات مجلس دهم نقش هماهنگ‌كننده و تعيين‌كننده‌اي دارد. او در انتخابات 92 مردم را به شركت در انتخابات تشويق كرد و همين‌طور هشدارهاي او نسبت به سلامت انتخابات مي‌تواند به فضاي عمومي انتخابات سالم كمك كند. بخشي از نقش او كمك كردن به برگزاري سالم انتخابات است. آقاي هاشمي شخصيت ويژه‌اي در انقلاب است و بسياري از اطلاعات انقلاب منحصرا در اختيار او است. او از نزديك‌ترين افراد به امام و هميشه مورد اعتماد ايشان بوده است. شايد شخصيتي را نتوان نظير ايشان يافت كه تا اين حد جايگاه اعتماد نزد امام داشته باشد. از طرفي مي‌بينيم كه اظهارنظرهاي او گاهي معادلات را به هم مي‌زند. نگراني عده‌اي نيز از همين اظهارنظرهاست. آنها تلاش مي‌كنند او را تخريب كنند تا اثرات او را كاهش دهند. آقاي هاشمي معتقد است كه نسبت به حقوق مردم و جايگاه و تاثير مردم آن نقشي كه بايد در نظام ايفا مي‌كرديم، نكرده‌ايم و نقش مردم كمي تضعيف شده است. او معتقد است كه نقش مردم بايد به جايگاه خود بازگردد تا ماندگاري نظام تضمين شود و در همين راستا بسيار تلاش كرده است. اما اين مساله به مذاق برخي كه دوست دارند مردم نقش نمايشي در نظام داشته باشند خوش نمي‌آيد. آنها تلاش مي‌كنند چهره او را مخدوش كنند كه البته به نتيجه چنداني هم نمي‌رسند. كشور ما نشان داده است كه اين تخريب‌ها نمي‌تواند به مقصود خود برسد. حتي به بازسازي چهره كسي كه مورد تخريب قرار مي‌گيرد كمك كرده است. آنها آقاي هاشمي را يك مانع مهم بر سر راه خود مي‌بينند و به تخريب روي آورده‌اند و اين موضوع تازگي ندارد. مدت‌هاست كه آقاي هاشمي را تخريب مي‌كنند. شدت و ضعف پيدا مي‌كند اما هميشه اين روند وجود داشته است و احتمالا تا زماني كه مايوس نشوند ادامه مي‌يابد اما خودشان هم مي‌دانند اين رفتارها قطعا به جايگاهي كه او در ميان مردم دارد نمي‌توانند لطمه وارد كنند. * فعال سياسي اصلاح‌طلب

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون