• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3289 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۰ تير

در دو ماهه نخست امسال

93 درصد صادرات ايران راهي آسيا شد

آسيايي‌ها 93 درصد كالاهاي صادراتي ايران را خريداري كرده‌اند. بر اساس آخرين گزارش سازمان توسعه تجارت ايران در دو ماهه ابتدايي امسال از نظر وزني 6/94 درصد كالاهاي صادراتي ايران به مقصد قاره آسيا انتقال يافت كه اين رقم4/93 درصد ارزش كل صادرات اين دوره را دربر گرفت. به گزارش « اعتماد» بررسي‌ها نشان مي‌دهد در فروردين و ارديبهشت امسال بالغ بر 10 ميليون و 934 هزار تن از كالاي ايراني به ارزش پنج ميليارد و 39 ميليون دلار به كشورهاي قاره آسيا صادر شده است.

اين در حالي است كه در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 11 ميليون و 923 هزار تن كالاي صادراتي كشورمان به ارزش چهار ميليارد و 616 ميليون دلار راهي قاره آسيا شده بود كه از نظر وزن و ارزش به ترتيب 2/94 و 7/92 درصد از كل صادرات اين مدت را دراختيار داشت. بر اين اساس مقايسه عملكرد صادرات دوماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از لحاظ وزني كاهش هشت درصدي را نشان مي‌دهد، درحالي كه از نظر ارزش 9 درصد افزايش دارد.

قاره اروپا نيز در دوماهه ابتدايي امسال ميزبان 342 هزار تن كالاي صادراتي ايران به ارزش 242 ميليون دلار بود كه سهم اين قاره از كل صادرات در اين مدت از نظر وزن و ارزش به ترتيب 96/2 و 5/4 درصد ثبت شده است. اين در شرايطي است كه طي دو ماهه نخست سال گذشته، قاره اروپا 358 هزار تن كالاي صادراتي كشورمان به ارزش 233 ميليون دلار را جذب كرده بود كه از نظر وزن و ارزش به ترتيب سهم 8/2 و 7/4 درصدي داشت. بررسي عملكرد صادرات ايران به قاره اروپا در دو ماهه ابتدايي امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزن كاهش چهار درصدي داشت، اما از لحاظ ارزش رشد چهار درصدي دارد.

قاره آفريقا نيز بر اساس گزارش مذكور، 279 هزار تن كالاي صادراتي كشورمان به ارزش 106 ميليون دلار را در دو ماهه نخست سال جاري جذب كرده كه سهم اين قاره از كل صادرات در مدت ياد شده از نظر وزن و ارزش به ترتيب 4/2 و 96/1 درصد بود. طي دو ماهه اول سال گذشته 373 هزار تن كالاي صادراتي ايران به ارزش 122 ميليون دلار راهي قاره آفريقا شده بود كه از نظر وزني و ارزشي به ترتيب 9/2 و 4/2 درصد از كل صادرات اين مدت را در برگرفته بود. مقايسه عملكرد صادرات دو ماهه ابتدايي سال جاري به قاره آفريقا نسبت به مدت مشابه در سال 93 از نظر وزن 25 درصد و از لحاظ ارزش 13 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

بر اساس آمارهاي موجود كمترين ميزان صادرات ايران در دو ماهه نخست امسال به قاره‌هاي امريكا و اقيانوسيه بوده است. بر اين اساس در دو ماهه نخست امسال قاره اقيانوسيه دو هزار تن كالاي صادراتي ايران به ارزش سه ميليون دلار را پذيرا شده و قاره امريكا نيز در اين مدت يك هزار تن كالاي صادراتي ايراني به ارزش سه ميليون دلار را وارد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون