• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3298 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

انتقاد تند آخوندي از ساخت بي‌رويه فرودگاه و بندر

فكر كردند تجاري‌سازي فرودگاه يعني ساخت دكه ساندويچي

وزير راه و شهرسازي گفت: هيچگاه رقابت‌پذير كردن بنادر و فرودگاه‌ها در ساخت و سازها رعايت نشد و اگر هم مطرح مي‌شد فكر مي‌كردند كه بايد دكه بسازند و به ساندويچي بدهند. عباس آخوندي در مراسم افتتاح پژوهشكده مالي و اقتصادي مسكن و حمل و نقل با تاكيد بر اهميت هدف‌گذاري در پژوهش‌هاي مسكن و حمل و نقل گفت: دولت نمي‌تواند حتي تا ۱۰ سال آينده در زمينه توسعه زيرساخت‌هاي كشور سرمايه‌گذاري كند، در بهترين حالت حتي اگر روزانه سه ميليون بشكه نفت بفروشيم باز هم درآمدهاي دولت براي توسعه زيرساخت‌ها كافي نيست؛ خوب است كه مركز تحقيقات و پژوهشكده مالي و اقتصادي وابسته به آن، چند سناريوي خوش‌بينانه، بدبينانه و ميانه براي وضعيت سرمايه‌گذاري دولت در زيرساخت‌ها طراحي كند. وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: آنقدر عقب‌‌ماندگي در زيرساخت‌هاي كشور داريم كه با بودجه عمومي نمي‌توانيم كاري از پيش ببريم؛ به عنوان مثال اگر بياييم تنها قراردادهايي كه دولت امضا كرده و انجام آنها را متعهد شده، بررسي كنيم اعداد و ارقام فوق‌العاده بزرگي به دست مي‌آيد كه در زمره بدهي‌هاي آتي دولت شمرده مي‌شود؛ به نظر من اعداد و ارقامي كه به عنوان بدهي‌هاي دولت به پيمانكاران گفته مي‌شود تنها مربوط به پروژه‌هاي ملي هستند و اگر پروژه‌هاي استاني و قراردادهاي آتي را نيز به آنها اضافه كنيم حجم بدهي‌هاي دولت بسيار گسترده‌تر از اين ارقام خواهد بود.

آخوندي همچنين موضوع نظام درآمدي حمل و نقل كشور را از ديگر موضوعات مورد نياز براي بررسي در پژوهشكده مالي و اقتصادي مسكن و حمل و نقل ذكر كرد و افزود: بايد ديد از چه بخش‌هايي از حمل و نقل (جاده‌ها) كشور مي‌توان درآمد داشت؛ عوارض گرفتن از تمام بارنامه‌ها بهترين روش است يا باز هم با وجود اين كار فرار مالياتي داريم؟

فقط بندر و فرودگاه ساختند

وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر لزوم تهيه مدلي براي تامين مالي توسعه زيربناهاي حمل و نقل و مديريت منابع حمل و نقل گفت: به عنوان مثال ايده بازرگاني و تجاري شدن حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازي در گذشته نيز وجود داشته است اما هيچگاه اجرايي نمي‌شد و اين وزارتخانه تنها كارگزار دولت در ساخت و ساز بندر و فرودگاه و غيره بود؛ هيچ‌گاه بحث رقابت‌پذير كردن بنادر و فرودگاه‌ها در ساخت و سازها رعايت نمي‌شد و اگر هم مطرح مي‌شد فكر مي‌كردند كه بايد دكه بسازند و به ساندويچي بدهند؛ در حالي كه تجاري شدن فرودگاه يعني افزايش درآمد فرودگاه‌ها از محل فعاليت‌ها و خدمات فرودگاهي مانند كارگو و غيره است.

آخوندي ادامه داد: اين موضوع در خصوص ريل نيز صدق مي‌كند به عنوان مثال ۸۰ ميليون تن توليد سيمان در كشور داريم كه جابه‌جايي آن را مي‌توانيم از جاده به ريل منتقل كنيم؛ علت عقب‌ماندگي فعلي اين است كه هنگام ساخت ريل ديدگاه بازرگاني كردن راه‌آهن كشور وجود نداشته است. اصلا چيزي در راه‌آهن به نام بازرگاني نداريم و مديران آن نيز اطلاعي از بازاريابي ندارند.

وزير راه و شهرسازي موضوع ديگر مهم براي پژوهش در پژوهشكده مالي و اقتصادي مسكن و حمل و نقل را بررسي موضوع هدررفت انرژي در حمل و نقل و مسكن دانست و گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد مصرف انرژي در حمل و نقل و مسكن است كه بخش زيادي از آن به هدر مي‌رود ولي اين پژوهشكده مي‌تواند مفهوم صرفه‌جويي در انرژي را بررسي كند؛ سازمان بهينه‌سازي مصرف انرژي را بايد به وزارت راه و شهرسازي مي‌دادند نه وزارت نفت چون مشكل هدررفت انرژي در هنگام مصرف آن است نه توليد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون