• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3300 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ مرداد

خبر كوتاه

انگليس هشدار سفر به ايران را لغو كرد

فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس ديروز با صدور بيانيه‌اي، از لغو وضعيت منع «هرگونه سفر به جز سفرهاي ضروري» به ايران براي اتباع انگليس خبر داد. به گزارش فارس، در بخشي از بيانيه وزارت خارجه انگليس آمده است: ما همچنان به توصيه نسبت به تمام سفرها به مناطق مشخص، به خصوص در طول مرز با عراق، پاكستان و افغانستان، ادامه مي‌دهيم. با اين حال، ديگر توصيه‌اي نسبت به تمام سفرها به جز سفرهاي ضروري به ديگر مناطق ايران وجود ندارد. در بيانيه هاموند هم آمده است: «توصيه مسافرتي براي هر كشوري، به صورت دوره‌اي و بر اساس اطلاعات جديد، مورد بازنگري قرار مي‌گيرد. سياست ما اين است كه عليه سفر به مناطقي كه تصور مي‌كنيم ريسك بالايي دارند، توصيه كنيم. به عقيده ما، اين وضعيت براي بخش‌هاي مشخصي از ايران، به خصوص در طول مرز با عراق، افغانستان و پاكستان وجود دارد. اما معتقديم كه در ديگر نواحي ايران، ريسك نسبت به اتباع بريتانيا تغيير كرده است.»

 

توفان هسته‌اي، غبار ايران‌هراسي را پاك كرد

وزير امور خارجه كشور، گفت: برخي كشورهاي منطقه بعد از توافق «برجام» اظهاراتي را خلاف شوون همسايگي مطرح مي‌كنند، البته اين مطالب و واكنش‌ها به اين علت است كه اين كشورها تاكنون سياست‌هاي غلط خود در قبال منطقه را با مساله ايران‌هراسي توجيه مي‌كردند، اما خوشبختانه با توافق، اين ابزار را از دست داده‌اند. محمدجواد ظريف درگفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به راي اكثريت اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل به قطعنامه «برجام» و آثار اين موضوع بر عملكرد آتي كنگره امريكا نسبت به توافق هسته‌اي، گفت: درشرايط كنوني علي‌القاعده براي كنگره امريكا بسيار دشوار خواهد بود كه با يك تصميم بين‌المللي كه مورد تاييد اعضاي شوراي امنيت قرار گرفته و دولت ايالات متحده متولي آن بوده، مخالفت كند. وي با تاكيد بر نقش اثرگذار جريان‌هاي سياسي و لابي صهيونيستي در رويكرد و عملكرد كنگره امريكا، افزود: به‌طور حتم فشارهاي سياسي و تلاش صهيونيست‌ها تاثير فوق‌العاده‌اي در اين شرايط دارد و اين مسائل، موضوعات را تغيير مي‌دهد و به نوعي در روند بررسي و تصويب «برجام» در كنگره امريكا مشكل ايجاد خواهد كرد. وي با اشاره به اثرات توافق هسته‌اي ميان ايران و غرب در تحولات منطقه‌اي، تصريح كرد: در كل پرونده هسته‌اي منحصر به اين حوزه است، اما درچند سال اخير برخي كشورهاي منطقه به‌ويژه رژيم غاصب صهيونيستي به بهانه نظامي بودن برنامه هسته‌اي ايران، اقدامات خود را پشت غبار و پرده‌اي ساختگي پنهان مي‌كردند، اما با توافق صورت گرفته قطعا اين پرده‌ها كنار خواهد رفت و دنيا واقعيات را مشاهده خواهد كرد. ظريف ادامه داد: از طرف ديگر برخي كشورهاي منطقه بعد از توافق «برجام» اظهاراتي را خلاف شوون همسايگي مطرح مي‌كنند، البته اين مطالب و واكنش‌ها به اين علت است كه اين كشورها تاكنون سياست‌هاي غلط خود درقبال منطقه را با مساله ايران‌هراسي توجيه مي‌كردند، اما خوشبختانه با توافق، اين ابزار را از دست داده‌اند، جمهوري اسلامي مانند گذشته تمام كشورهاي منطقه و همسايه را براي گفت‌وگو و وحدت جهت مقابله با تهديدات مشترك دعوت مي‌كند.

 

عدم توافق، نتايج فاجعه‌آميزي براي منطقه داشت

رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: عدم دستيابي به توافق هسته‌اي نتايج امنيتي فاجعه‌آميزي براي منطقه در پي داشت. به گزارش انتخاب، فدريكا موگريني در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني العربيه در خصوص پيامدهاي منطقه‌اي توافق هسته‌اي با ايران مدعي شد: توافق هسته‌اي پيش از هرچيز به منع گسترش تسليحات هسته‌اي مربوط مي‌شود. تمايل دارم بار ديگر به جهان عرب گوشزد كنم اين توافق به تامين امنيت منطقه و در نتيجه تامين امنيت اروپا كمك مي‌كند. وي افزود: چنانچه من و محمدجواد ظريف روي سكو مي‌رفتيم و اعلام مي‌كرديم كه مذاكرات بي‌نتيجه پايان يافته و توافقي حاصل نشده است. موگريني خاطرنشان كرد: اين توافق نشان مي‌دهد سران ايران به دنبال گشايش صفحه جديدي در همكاري با جامعه بين‌الملل هستند. توافق هسته‌اي در بر دارنده سيستم نظارتي دقيقي است و اين امر حاكي از آن است كه طرفين همچنان به يكديگر اعتماد ندارند. من مطمئنم كه حصول پيشرفت در اجراي توافق هسته‌اي به اعتمادسازي كمك خواهد كرد. موگريني در پاسخ به اين سوال كه آيا تصور مي‌كنيد ايراني‌ها براي حل و فصل بحران‌هاي منطقه همچون سوريه و يمن نقش مثبتي ايفا كنند، گفت: من شاهد آن بودم كه حسن روحاني و محمدجواد ظريف تماس‌هايي با برخي كشورهاي حوزه خليج فارس داشتند و تمايل خود را براي گشودن كانال‌هاي ارتباطي اعلام كردند. با اين حال بايد توجه داشت كه اوضاع يك روزه تغيير نخواهد كرد، وي تاكيد كرد: دستيابي به توافق هسته‌اي نشان داد كه اقدام چندجانبه و نزديكي ديپلماتيك به نتيجه مي‌انجامد و مي‌تواند بحراني را كه ده‌ها سال به طول انجاميده حل و فصل كند. اين مساله به حل و فصل ديگر بحران‌ها نيز كمك مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون