• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3300 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ مرداد

«اعتماد» چگونگي كاهش ارتفاع سازه ساخته شده در پادگان «عشرت‌آباد» را بررسي مي‌كند

سازه چقدر كوتاه مي‌شود؟

طبق شنيده‌ها مسوولان سپاه تنها موافق كاهش 3 طبقه ارتفاع ساختمان هستند

براساس نظر شهرداري سازه ساخته شده حداكثر تا حدود 30 متر مي تواند ارتفاع داشته باشد بنابراين فضاي مشخص شده بايد تخريب شود

براساس نظر سازمان ميراث‌فرهنگي حداكثر ارتفاع سازه ساخته شده بايد 16 متر باشد بنابراين تمام بخش‌هاي مشخص شده بايد تخريب شود

 

حميدرضا خالدي/ درحالي كه نتايج اظهارات قاليباف در صفحه اينستاگرامش و همچنين اخبار منتشر شده از جلسه غيرعلني شوراي شهر حكايت از آن دارد كه سپاه پاسداران با كاهش تعداد طبقات و ارتفاع سازه عشرت‌آباد موافقت كرده‌ است اما هنوز صحبتي در مورد مقدار اين كاهش ارتفاع و چگونگي انجام آن منتشر نشده است. به بياني در سخنان مطرح شده مشخص نشده كه آيا ارتفاع سازه عشرت‌آباد بايد مطابق نقطه نظر ميراث فرهنگي تا 16 متربرسد يا توافق ديگري در اين زمينه صورت گرفته است؟

 

16 متر خواسته ميراث

از ارتفاع دقيق و سطح اشغال سازه عشرت‌آباد آمار دقيقي در دست نيست چرا كه ديوارهاي سفيدرنگ دور تا دور اين سازه در ميدان سپاه مانع از ارزيابي دقيقي از آن مي‌شود. ضمن آنكه اطلاعات اين سازه در هيچ يك از سامانه‌هاي الكترونيك شهرداري تهران ثبت نشده است. دليل آن هم واضح است. نه شهرداري و نه هيچ سازمان و نهاد ديگري حق بازخواست و نظارت برچگونگي ساخت وساز‌ها درحريم پادگان‌ها و مراكزنظامي را ندارند. با اين وجود براساس گزارش‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان تهران، اين سازه، ساختماني 14 طبقه است. ساختماني كه دو طبقه زيرين آن ارتفاعي شش متري دارد و مابقي طبقات آن باارتفاعي حدود چهار متر بنا شده است. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد ارتفاع اين سازه بين 50 تا 60 متر باشد.

وجيهه قاسمي، نماينده ميراث فرهنگي استان تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام كرد كه طبق توافق صورت گرفته ارتفاع بايد حداكثر 16 متر باشد. بدين‌ترتيب اگرقرار باشد ارتفاع سازه مزبور به 16 متر كاهش پيدا كند، اين سازه 14 طبقه بايد به بنايي 3 طبقه تبديل شود. (دو طبقه شش متري زيرين + يك طبقه چهار متري = 16 متر). اما روايت ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران از اين توافق، داستان ديگري است. وي در اين مورد به جلسه‌اي خصوصي كه چندي قبل با حضور شهردارتهران، تني چند از اعضاي شوراي شهر و نمايندگان نيروهاي مسلح در نقطه برگزار شده اشاره مي‌كند و مي‌گويد: درآن جلسه بحث سازه‌هاي عشرت‌آباد از زواياي مختلف مورد بررسي قرار گرفت و طرفين نقطه نظرات‌شان را اعلام كردند. همان طور كه مي‌دانيد اين مكان در طرح تفصيلي تهران در پهنه G2 قرار دارد كه به معناي پهنه سبز و فضاي باز و خدماتي است اما نيروي مسلح مي‌گويد كه براساس قوانين اين پهنه‌ها براي ما بي‌معناست و ما موظف نيستيم مطابق آن عمل كنيم. از سويي شهردار تهران با استناد به مصوبه و‌ بندي از قانون كه آن را به خاطر ندارم، مي‌گويد كه سپاه مي‌تواند تا 5/22 متر ارتفاع سازه خود را بسازد، ضمن اينكه يك شيب پنج درصدي هم مي‌توان به آن داد كه در مجموع به رقمي حدود 30 متر مي‌رسيم يعني سازه مي‌تواند حداكثر تا حدود 30 متر ارتفاع داشته باشد.

فقط سه طبقه كاهش ارتفاع

اگر سخنان قناعتي، عضو شوراي شهر مورد استناد قرار گيرد، سپاه بايد ارتفاع سازه درحال ساخت خود را تقريبا به نصف كاهش دهد. اما ميراث فرهنگي به اين كاهش ارتفاع قانع نيست. وجيهه قاسمي به عنوان نماينده ميراث فرهنگي استان تهران در اين زمينه مي‌گويد: طرف حساب ما اصلا شهرداري تهران است نه سپاه. ما از شهرداري خواسته‌ايم تا طبق توافق صورت گرفته بين شهرداري، ميراث و سپاه، ارتفاع سازه را به 16 متر كاهش دهد، حالا كاري نداريم كه شهرداري چطور مي‌خواهد اين كار را بكند. فقط براين نكته تاكيد داريم كه بايد ارتفاع كاهش پيدا كند آن هم به همان 16 متر يعني ارتفاع حدودي عمارت كلاه فرنگي.

عمارت كلاه فرنگي كه در اواخر دوره قاجار ساخته شده و بيش از 100 سال قدمت دارد حالا در پادگان سپاه تهران قرار گرفته، ساختماني كه در فهرست آثار تاريخي كشور ثبت ملي شده و برهمين اساس بايد مورد حفاظت ويژه قرار گيرد و نبايد در حريم درجه يك آن سازه‌اي به بلندي سازه‌اي كه در حال ساخت است، احداث شود.

اما براي كاهش ارتفاع ساختمان در حال ساخت شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه گزينه سومي هم وجود دارد. به گفته منابع آگاه در شوراي شهر مسوولان و مقامات سپاه تنها كاهش ارتفاع سازه حداكثر تا سه طبقه را پذيرفته‌اند و اين به معني آن است كه حداكثر 12 متر از سازه را كاهش خواهند داد كه اين با ارتفاع خواسته شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي بيش از 30 متر اختلاف دارد. نكته‌اي كه نشان‌دهنده عمق اختلافات درباره كاهش ارتفاع سازه ساخته شده حريم عمارت كلاه فرنگي است. قناعتي، عضو شوراي شهر مي‌گويد: هنوز توافقي حاصل نشده است. بلكه در آن جلسه مقرر شد تا نماينده‌ سپاه به همراه شهردار تهران بنشينند و به يك نقطه مشترك و توافق نهايي برسند اما هنوز اين جلسه تشكيل نشده است.

شوراي عالي شهرسازي: بايد بارگذاري كاهش يابد

واكنش‌هاي رسانه‌اي ناشي از ساخت غيراصولي اين بناي غول‌پيكر باعث شد تا بالاخره هفته گذشته شوراي عالي شهرسازي نيز به طور رسمي نسبت به اين پرونده واكنش نشان دهد و خواستار كاهش ارتفاع آن شود. شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه خود مقرر كرده است تا اولا شهرداري تهران نسبت به علت تاخير در پاسخ به استعلام انجام شده توضيح دهد و ثانيا پروژه فوق به دليل مغايرت با طرح تفصيلي بايد متوقف شده و پس از اعلام دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي با تراكم مجاز آن انطباق داده شود.

همچنين در اين جلسه مقرر شده تا مغايرت‌هاي صورت گرفته در اين پروژه توسط دبيرخانه شوراي عالي احصاء و به ستاد كل نيروهاي مسلح منعكس شود تا مورد رسيدگي قرار گرفته و نتيجه را به دبيرخانه شوراي عالي ارسال كنند. پيروز حناچي، دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري در گفت‌وگو با «اعتماد» در مورد اين سازه مي‌گويد: اگر از ابتدا سپاه مي‌آمد و از مسيرهاي تعيين شده براي ساخت اين بنا اقدام مي‌كرد، امروز با چنين پرونده پيچيده‌اي مواجه نبوديم. اما الان هر اقدامي كه صورت گيرد، عوارض خواهد داشت، اگر سپاه بخواهد ارتفاع را كاهش دهد از نگاه خودش برايش عوارض خواهد داشت، اگر هم شهرداري بخواهد كوتاه بيايد براي خودش و براي ميراث فرهنگي كشور عوارض دارد.

وي در مورد ادعاي سپاه كه معتقد است نيروهاي مسلح نياز به رعايت پهنه و قوانين شهرداري ندارد، مي‌گويد: حتي در اين صورت هم اگر مي‌خواستند تغيير پهنه بدهند و پهنه را قبول نداشتند بايد پرونده به كميسيون ماده 5 مي‌آمد و آنجا به تصويب مي‌رسيد. نه اينكه بخواهند بدون اطلاع نهادهاي مرتبط ساخت و ساز كنند. وي با تاكيد براينكه امروز وضعيت پرونده ساختمان عشرت‌آباد بسيار بهتر از گذشته شده و طرفين به نقاط مشتركي رسيده‌اند، گفت: اما برخلاف آنچه گفته شده، هنوز توافق نهايي حاصل نشده است و قرار شده در جلسه‌اي اين مساله بررسي شود. حناچي درمورد نظر صريح شوراي عالي شهرسازي و معماري در مورد كاهش ارتفاع اين سازه نيز گفت: آنچه مسلم است، از ديد ما، اين بار‌گذاري به هيچ عنوان مورد تاييد نيست، ولي اينكه چقدر از ارتفاع بايد كم شود ؟ موضوعي است كه بايد بين سه نهاد ميراث؛ شهرداري و سپاه و براساس قوانين موجود حل و فصل شود. بدين‌ترتيب برخلاف آنچه گفته مي‌شود، هنوز توافقي قطعي بين شهرداري و سپاه صورت نگرفته و پرونده همچنان مفتوح است. آيا سپاه بالاخره حاضر به كاهش ارتفاع سازه عشرت‌آباد (مطابق توافقي كه صورت خواهد گرفت) خواهد شد؟ و اينكه اگر قرار است كاهشي صورت بگيرد، اين كاهش چه مقدار خواهد بود؟ درحد سه طبقه مورد نظر سپاه، يا 30 متر شهرداري يا 44 متر كاهش مورد نظر ميراث فرهنگي؟ سوالي كه روزهاي آينده و گذشت زمان پاسخگوي آنها خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون