• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3300 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ مرداد

بيماران در اورژانس اولويت‌بندي مي‌شوند

اعتماد| در حالي كه وزير بهداشت هفته گذشته خبر داد كه اورژانس‌هاي بيمارستاني بايد طي دو هفته وضعيت خود را بهبود بخشيده و به استانداردهاي مد نظر وزارت بهداشت برسند، از اين پس اولويت‌بندي مراجعات اورژانسي با ابلاغ معاون درمان وزارت بهداشت و براي ارتقاي كيفيت خدمات اورژانس اجرا مي‌شود.

محمدحاجي آقاجاني، در گفت‌وگوي تلويزيوني خود توضيح داد كه در راستاي اجراي ترياژ - اولويت‌بندي مراجعات اورژانس -بيماران به سه گروه سبز، قرمز و زرد تقسيم‌بندي مي‌شوند. به گفته آقاجاني، گروه سبز، بيماراني هستند كه با يك معاينه سرپايي و دريافت نسخه مرخص مي‌شوند و شرايط آنها اورژانسي نيست. در حالي كه گروه زرد، بيماران نيازمند مراقبت چند ساعته در بخش اورژانس هستند. وي گروه قرمز را بيماران با شرايط حاد دانست كه در مواردي هم به بستري در بخش‌هاي بيمارستان ارجاع داده مي‌شوند و هر ثانيه براي نجات جان آنان مهم و حياتي است و بايد بلافاصله مورد رسيدگي قرار گيرند. در حالي كه وزير بهداشت طي ماه‌هاي گذشته درباره كاهش بودجه‌هاي سلامت، كمبود تخت و نيروي انساني در مراكز درماني هشدار داده و در بازديد از برخي بيمارستان‌هاي دولتي و اورژانس بيمارستان‌هاي آموزشي، از شرايط ايجاد شده براي بيماران ابراز تاسف و شرمندگي كرده، آقاجاني مي‌گويد كه اجراي ترياژ در اورژانس‌ها، اقدامي براي اصلاح ساختاري در اين بخش و جبران كمبود تخت و نيروي انساني است.

به گفته آقاجاني، در حالي كه استاندارد تخت به ازاي بيمار در كشورهاي پيشرفته، حدود6/13 تخت به ازاي هزار بيمار و در كشورهاي همسايه 7/2 تخت به ازاي هزار بيمار است، در ايران اين رقم 5/1 تخت به ازاي هزار بيمار است ضمن آنكه بر اساس استانداردها بايد حداقل، 10درصد تخت‌هاي هر بيمارستان، اورژانس باشد اما چنين استانداردي هرگز در كشور ما مورد توجه نبوده است. آقاجاني مي‌گويد كه كمبود شديد پرستار در بخش‌هاي اورژانس، مشكلات حادي ايجاد كرده و از مكاتبات متعدد با مسوولان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي براي جذب و استخدام پرستار مي‌گويد كه البته اين مكاتبات به نتيجه موفق نرسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون