• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3301 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ مرداد

رايزني فرستاده سازمان ملل متحد در امور يمن با رياض

آتش بس؛ روياي نا كام يمن

اين چنـدمين آتش‌بس موقت در يمن است كه به مدت پنج روز در ميانه تجاوزات هوايي عربستان سعودي به اين كشور برقرار مي‌شود. رياض اعلام كرده كه اين آتش‌بس به درخواست عبدربه منصور هادي، رييس‌جمهوري يمن (از ديدگاه ساير گروه‌هاي يمني رييس‌جمهور مستعفي) از بامداد يكشنبه برقرار شده تا امكان رساندن كمك‌هاي بشردوستانه به مردم جنگ زده فراهم شود. اما اين آتش‌بس يكجانبه از سوي نيروهاي يمني به رهبري انصارلله پذيرفته نشده و گزارش‌هايي از نقض آن منتشر شده است.

ظاهرا يمني‌ها به تلافي درخواست‌هاي مكرر آتش‌بس در ماه مبارك كه از سوي رياض بي‌پاسخ ماند، اقدام يكجانبه رياض را معتبر نداسته‌اند. پيش از اين نيز عربستان اعلام كرده بود در طول ماه رمضان آتش‌بس برقرار خواهد شد كه پس از چند ساعت، هواپيماهاي سعودي بار ديگر حملات را آغاز كردند و آتش‌بس خود خوانده را زيرپا گذاشتند. آتش‌بس اعلامي اخير عربستان نيز به فاصله چند ساعت پس از حملات مرگبار جنگنده‌هاي سعودي به تعز آغاز شد كه بر اساس گزارش‌ها منجر به كشته شدن دست‌كم 80 غيرنظامي شده بود. بر اساس اين گزارش‌ها جنگنده‌هاي متجاوز عربستاني در حمله به تعز محله‌هاي مسكوني و همچنين آمبولانس‌هايي را كه براي كمك به مجروحان در حركت بودند هدف قرار دادند. اين حمله همزمان با بمباران استان‌هاي صعده، عدن و مارب توسط جنگنده‌هاي ائتلاف عربي صورت گرفت.

حدود چهار ماه است كه عربستان حملات هوايي و توپخانه‌اي را به شهرهاي يمن آغاز كرده و شبانه‌روز زيرساخت‌ها، مردم عادي، بيمارستان‌ها، مدارس و آثار تاريخي يمن را بمباران مي‌كند. تاكنون بيش از ۳۰۰۰ نفر از مردم عادي كشته شده‌اند كه ۷۰ درصد آنان از زنان و كودكان و سالخوردگان هستند. به گزارش سازمان‌هاي حقوق بشري اكنون در يمن سه ميليون آواره وجود دارد كه 80 درصد آنان سرپرستي نزديكان خود را نيز برعهده دارند. به اذعان سازمان ملل محاصره چهار ماهه يمن اوضاع اقتصادي مردم يمن را وخيم كرده است و صدها هزار كودك يمني به دليل عدم دسترسي به غذا و درمان در آستانه مرگ قرار دارند.

تاكنون بارها بان كي مون، دبيركل سازمان ملل از عربستان درخواست كرده كه با پايان حملات هوايي، راه را براي گفت‌وگوي يمني- يمني باز كند. بر اساس گزارش‌ها پس از ابراز تمايل رياض به آتش‌بس چند روزه نيز اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل متحد در امور يمن اعلام كرد عازم رياض است. وي در صفحه خود در شبكه اجتماعي فيس‌بوك نوشت: به رايزني‌هاي خود با دولت و طرف‌هاي سياسي در يمن و كشورهاي منطقه درخصوص امكان برقراري آتش‌بس در يمن و ازسرگيري گفت‌وگوهاي سياسي فراگير ادامه مي‌دهد.

ولد شيخ احمد گفته است در سفرش به رياض با عبدربه منصور هادي، رييس‌جمهوري (مستعفي و فراري) و خالد بحاح، نخست وزير و مسوولان سعودي و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس ديدار خواهد كرد. با اين حال منابع عربي گزارش داده‌اند با وجود اعلام خبر آتش‌بس پنج‌روزه از سوي عربستان، درگيري‌ها در يمن شديدتر شده و دورنماي پايان جنگ در يمن را از هميشه تاريك‌تر كرده است. به نظر مي‌رسد يمن به اين زودي‌ها روي صلح را به خود نخواهد ديد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون