• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5725 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۴ اسفند

جايگاه زنان در يونان باستان

محمود فاضلي

بي‌توجهي به حقوق زنان در اين كشور ريشه كاملا تاريخي دارد. زنان يوناني مطلقا در صحنه سياست صدايي نداشتند و فقط پشتيبان مردان در قدرت بودند. اكثر زنان در يونان باستان مطرود‌ مي‌شدند و مورد تحقير قرار مي‌گرفتند. صداي اعتراضي و نيرومند زنان در درام‌هاي يوناني نيز همواره جايگاه فرودست و ابزار ‌شدن آنها را در يك جامعه مردانه و پدرسالار نشان مي‌دهد. در يونان باستان شهروندي به تمام افراد تعلق نمي‌گرفت و فقط به «مردان بومي آزاد به‎ دنيا آمده» تعلق داشت و به زنان، بردگان، خارجيان و مهاجران تعلق نمي‌گرفت. اصل شهروندي به‌طور قاطع مردان را از برده‌ها و بيگانگان متمايز مي‌كرد.
بخش اعظم اين تصور از منابع مكتوبِ يونان كلاسيك سرچشمه گرفته است. زِنوفِن، افلاطون و توسيديد همگي به كمرنگ بودن مقام زنان در برابر مقام مردان شهادت داده‌اند. ارسطو در قرن چهارم پيش از ميلاد در كتاب «سياست» خود نوشته است: «دگربار آن‎طور كه ميان جنسيت‌ها تفاوت است، مرد‌ها ذاتا مافوق و زنان زيردست، مردان حاكم و زنان تحت سلطه‌اند.» بسياري از اين متون از آتن نشأت گرفته‌اند؛ شهري كه محدودكننده‌ترين نگرش‌ها را نسبت به زنان داشته است.
حقِ به ارث بردن و مديريت اموال را به زنان مي‌داد، ارزش كار زن به‎ عنوان توليدكننده و محافظ ثروت به ‎رسميت شناخته شد. زنان افزون بر مديريت سرمايه‌هاي خودشان مي‌توانستند كنترل دارايي‌هاي فرزندان‌شان را در صورت عدم‌ صلاحيتِ قيمِ مرد به دست گيرند. زنانِ خانه مسووليتِ مراقبت از بچه‌ها را هم به‎ عهده داشتند. آموزش دختران و پسران جوان وظيفه‌ زنان بود، اگرچه پسران پس از رسيدن به سن خاصي به آموزگار سپرده مي‌شدند.
شهروندي از مردان آزاد، فارغ از توجه به مرتبه اجتماعي و ثروت آنها، شركايي سياسي مي‌ساخت كه تحت حاكميت قانون، امتيازات و وظايف برابر داشتند. در برخي دولت ‌شهرها تمامي شهروندان بزرگسال مذكر و آزاد كه شامل فقرا نيز بودند، در يك مجمع سياسي كه قوانين و سياست‌هاي جامعه در آن تصميم‌گيري مي‌شد، توسط آراي مستقيم در دولت مشاركت مي‌كردند. زنان نيز امتيازات و حمايت‌هايي ازسوي قانون داشتند، اما مساوات شامل حال آنها نمي‌شد و آنها از حق راي محروم بودند و رفتار جنسي و كنترل اموال‌شان، نسبت به مردان تحت نظارت كامل بودند.
در آتن كلاسيك كه با رويدادهاي تاريخي و فرهنگي بزرگ مشخص شده است، گفته مي‎شود كه زن در تحقيرآميزترين موقعيت خود قرار داشته است. دلايل به حاشيه راندن زنان در آن دوره تاريخي عبارتند از: اهميت «خانه» و همچنين «حمايت از نابرابري توسط روشنفكران آن زمان». گفته مي‎شود كه زنان بدون هيچ حقوق سياسي، در يك رژيم چند همسري، تحت حمايت همه مردان خانواده، موقعيت ناچيزي داشتند. شناخت ارزش آن تنها در چارچوب فايده آن براي بازتوليد بوده است. او همان زني است كه «بايد مطمئن مي‎شد كه نامش شنيده نشود، نه براي خير و نه براي بد.»در دولت شهر «اسپارت» موقعيت زن متفاوت است. دليل آن ويژگي نظامي شهر و عمدتا رژيم مالكيت اشتراكي است.زنان در اسپارت به ‎عنوان آزاده‎ترين زن دوران باستان شناخته مي‎شدند. زنان استقلال مالي داشتند، در انظار عمومي ظاهر مي‎شدند، در جشن‎ها و ورزش‎هاي آن دوره شركت مي‎كردند. او كه مسوول مراقبت از خانه است، به اندازه مرد در جامعه و خانه مفيد تلقي مي‎شد. اسپارتي هم البته حتي با صدا زدن پسر، احساس مادرانه را سركوب مي‎كردند.
در طول تاريخ ما اغلب با رابطه‌اي بين دو جنس مواجه مي‌شويم كه اساسا مرد را به عنوان شخصيتي سلطه‌گر و زن را به عنوان يك درجات كم و بيش تابع، از طريق هزاران شكل بيان فردي و اجتماعي نشان مي‌دهد. در آتن دوران كلاسيك كه با رويدادهاي مهم تاريخي و فرهنگي مشخص شده است، به ‎نظر مي‎رسد زن ضعيف‎ترين موقعيت خود را تجربه مي‎كرد.
برخي‎ها كه موقعيت زن آتني را توضيح مي‎دهند، تاكيد دارند كه روشنفكران اين دوره از نابرابري دو جنس و بدون هيچ‌گونه حقوق سياسي، حمايت مي‎كردند. به ‎نظر مي‎رسد كه زن در وضعيت موجود چندهمسري و تحت حمايت همه اعضاي مرد خانواده، داراي موقعيت مبهم است. ارزش او فقط در زمينه سودمندي در فرآيند توليدمثل شناخته مي‎شود. در اسپارت موقعيت زنان به ‎دليل ويژگي نظامي شهر و عمدتا به ‎دليل سيستم مالكيت مشترك متفاوت است. زن اسپارتي دقيقا نقطه مقابل زن آتني و رهايي‌يافته‎ترين زن دوران كلاسيك بود. او استقلال مالي دارد، در مكان‎هاي عمومي ظاهر مي‎شود، نظر خودش را دارد و در جشنواره‎ها و مسابقات ورزشي شركت مي‎كند. او مسوول مراقبت از خانه است و او را به اندازه مرد براي خانه و جامعه مفيد مي‎دانند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون