• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3304 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد

ليگ برتر پانزدهم از امروز آغاز مي‌شود

بازگشت هيجان به فوتبال ايران

پانزدهمين دوره ليگ برتر فوتبال ايران در حالي آغاز مي‌شود كه علاقه‌مندان به فوتبال در انتظار رونمايي از تيم‌هاي مورد علاقه‌شان هستند. هفته نخست از فصل جديد ليگ برتر فوتبال با برگزاري 8 ديدار در روزهاي پنجشنبه و جمعه برگزار مي‌شود.

 

سياه‌جامگان – استقلال

نخستين بازي رقابت‌هاي ليگ برتر فوتبال ايران با مصاف سياه‌جامگان و استقلال در مشهد برگزار مي‌شود. سياه جامگان فصل گذشته با هدايت مهاجري توانست از ليگ يك به ليگ برتر بيايد و بعد از اين صعود، خطيبي سرمربي اين تيم شد.

اين مربي جوان با حضور در اين تيم دست به تغييرات زيادي زده و تلاش كرده چهره ليگ يكي بودن سياه‌جامگان را از بين ببرد و اين تيم را به تيم حداقل متوسطي در فوتبال ايران تبديل كند. در همين راستا 17 بازيكن به اين تيم پيوسته‌اند تا شكل سياه‌جامگان كاملا عوض شود. از طرفي ديگر رسول خطيبي در تراكتورسازي و گسترش فولاد هم مربي‌اي بود كه تيمش را هجومي آرايش مي‌كرد و معمولا مصاف‌هاي تيم‌هاي او با استقلال علاوه بر جذابيت‌هاي فني، حواشي خاصي هم داشتند. در سوي ديگر اين ميدان استقلال قرار دارد كه پس از دو سال ناكامي با امير قلعه‌نويي به سمت پرويز مظلومي آمده است. مظلومي كار سختي را پيش رو دارد و شايد پيروزي در نخستين گام خيلي بتواند به او كمك كند. استقلال با بازگرداندن رحمتي و جذب عناصر دفاعي تلاش كرده تا تيمي قدرتمند در فاز دفاعي بسازد هرچند كه به نظر مي‌رسد آبي‌هاي پايتخت در حمله دچار كمبودهايي هستند. از تقابل‌هاي جالب اين ديدار مي‌توان به حضور رضا عنايتي در سياه‌جامگان اشاره كرد. اين مهاجم فصل گذشته در استقلال بود و مي‌خواست امسال با پيراهن اين تيم از فوتبال خداحافظي كند اما اين فرصت در اختيارش قرار نگرفت و حالا بايد در نخستين گام به مصاف استقلالي‌ها برود و همچنين محسن فروزان كه با وجود علاقه‌اش براي ماندن در استقلال با نظر كادرفني اين تيم در ليست مازاد قرار گرفت.

 

سپاهان – استقلال خوزستان

مدافع عنوان قهرماني با تغييرات اندكي كه در فصل نقل و انتقالات داشته اميدوار است كه اين فصل هم در قامت يك قهرمان حاضر شود. در سوي مقابل اما استقلال خوزستان تغييرات بسيار زيادي را در بازيكنانش داشته است. عبدالله ويسي همه بازيكنان نامدارش را كنار گذاشته و به جاي آنها بازيكناني جوان و جوياي نام را جذب كرده به طوري كه بنا بر ادعاي خودش، ميانگين سني استقلال خوزستان 23 سال و هفت ماه است. استقلالي‌ها در فصل نقل و انتقالات 13 خروجي و 14 ورودي داشتند. با توجه به جوان بودن استقلالي‌ها و كم‌تجربگي‌شان انتظار مي‌رود زردپوشان اصفهاني در گام نخست خيلي كار سختي نداشته باشند.

 

سايپا – گسترش فولاد

مجيد جلالي و مسوولان سايپا در عمل هم به وضعيت بازيكنان سرباز اعتراض كردند. آنها با جذب چند بازيكن نسبتا سن بالا، عملا ميانگين سني تيم جوان‌شان را به حدود 30 سال رساندند. سايپايي‌ها معتقد بودند كه آكادمي آنها هرچقدر هم موفق باشد، بازيكنان اين تيم در نهايت بايد به تيم‌هايي مثل تراكتورسازي بروند و اين به ضرر آنهاست. حالا سايپا با جذب بازيكنان نسبتا با تجربه شايد نيم‌نگاهي به كسب سهميه آسيايي هم داشته باشد آنها در نخستين گام به مصاف گسترشي مي‌روند كه با كمالوند، اميدهاي زيادي دارد و ظاهرا امسال نمي‌خواهد براي سقوط نكردن بجنگد بلكه هدفش نيم‌نگاهي به سهميه آسيايي خواهد بود.

 

صباي قم – استقلال اهواز

اين ديدار مصاف دو تيمي است كه به تازگي مالك‌شان را پيدا كرده‌اند. صبايي‌ها هفته گذشته به بخش خصوصي واگذار شدند و استقلال اهواز هم در 10 روز گذشته و بعد از خريد امتياز باشگاه فولاد نوين، ليگ برتري شده است. روي كاغذ وضعيت صبايي‌ها شايد بهتر باشد. هدايت اين تيم را علي دايي بر عهده دارد و در نقل و انتقالات آنها بازيكنان باتجربه و اسمي بزرگي را جذب كرده‌اند اما استقلال اهواز در اين زمينه خيلي موفق نبوده و شايد چوب كم‌تجربگي بازيكنانش را در طول فصل بخورد. جذابيت‌هاي اين ديدار به دو شكل است اول بازگشت علي دايي به ليگ برتر و دوم برگشتن استقلال اهواز به بالاترين سطح فوتبال ايران. آبي‌هاي اهوازي محبوب‌ترين تيم استان خوزستان هستند و حضورشان در ليگ برتر به جذابيت‌هاي فوتبال ايران مي‌افزايد.

 

تراكتورسازي – نفت تهران

حساس‌ترين بازي هفته اول رقابت‌هاي ليگ برتر بي‌ترديد مصاف تراكتورسازي و نفت تهران است. اين دو تيم هفته آخر ليگ برتر را فصل گذشته با يكديگر برگزار كردند و در حالي كه برنده آن ديدار مي‌توانست قهرمان ليگ شود، به تساوي سه بر سه رضايت دادند. تساوي پر حرف و حديثي كه هنوز هم ابهاماتي در آن وجود دارد. اين ديدار يادآور خاطرات تلخ و شيريني است. تلخ براي هواداران تراكتور و شيرين براي هواداران سپاهان؛ ديداري كه منجر به محروميت فغاني شد و حتي پاي سياسيون را هم به فوتبال ايران باز كرد. تراكتورسازي و نفت هر دو مدعي قهرماني رقابت‌هاي ليگ برتر در فصل جاري هستند و البته تراكتورسازي به دليل جذب بازيكنان سرباز به لحاظ مهره وضعيت بهتري از ساير تيم‌هاي ليگ برتري دارد.

 

ملوان – ذوب آهن

امير قلعه‌نويي، تقريبا يك هفته است كارش را در ملوان آغاز كرده و اين در حالي است كه ذوب آهن با يحيي گل‌محمدي چيزي حدود 50 روز است كه كار را به صورت جدي آغاز كرده‌اند و اردوهاي مختلفي را پشت سر گذاشته‌اند. به همين دليل وضعيت آمادگي اين دو تيم به هيچ‌وجه يكسان نيست و تنها عامل كمك‌كننده به ملواني‌ها در اين ديدار، ميزبان بودن آنها محسوب مي‌شود. ذوب آهن از مدعيان قهرماني در فصل جاري به شمار مي‌رود و ملوان با توجه به ابهامات زياد مديريتي‌اش شايد ماندن در ليگ برتر برايش موفقيت بزرگي در اين فصل محسوب شود.

 

فولاد – راه‌آهن

دراگان اسكوچيچ فصل گذشته نتوانست براي فولادي‌ها حتي سهميه آسيايي را كسب كند و اين فرصت به او داده شده تا در اين فصل جبران مافات كند. فصل گذشته او به دليل تعداد نسبتا بالاي بازيكنان سرباز نتوانست موفق باشد ولي اين فصل بازيكنان نسبتا زيادي به اين تيم اضافه شدند. در سوي مقابل راه‌آهني‌ها به تازگي بعد از فعل و انفعالات نسبتا عجيب، جواز حضور در ليگ برتر را كسب كرده‌اند. آنها بازيكنان بزرگي نتوانستند جذب كنند چرا كه عملا فرصتش را هم نداشتند. با اين حال فرهاد كاظمي اميدوار است بتواند با جوانانش برابر فولاد دست به كار بزرگي بزند. روي كاغذ شانس فولاد در اين ديدار به مراتب بيشتر از راه‌آهن است چرا كه آنها از مدت‌ها قبل روند آماده‌سازي‌شان را آغاز كرده‌اند.

 

پرسپوليس – پديده

آخرين بازي هفته نخست رقابت‌هاي ليگ برتر را پرسپوليس و پديده برگزار مي‌كنند. پرسپوليسي‌ها اميدوارند با برانكو بتوانند در قامت يك مدعي پا به ليگ برتر بگذارند و شايد خيلي هم كار سختي در هفته نخست برابر پديده نداشته باشند. پرسپوليسي‌ها تيم نسبتا خوبي را بسته‌اند و با توجه به تجارب برانكو انتظار مي‌رود درخشش خوبي در فصل جاري داشته باشند. در سوي مقابل پديده با هدايت رضا مهاجري اميدوار است مثل فصل گذشته تيم نسبتا خوبي را تشكيل دهد و حداقل در ميانه‌هاي جدول خودش را حفظ كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون