• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3304 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد

فرصتي كه به سوريان داده شد

وحيد جعفري

1- رقابت‌هاي بين‌المللي جام پيت‌لاسينسكي لهستان در شهر ورشو پايتخت لهستان برگزار و در تيم هشت نفره ايران تنها قاسم رضايي در وزن 98 كيلوگرم صاحب مدال شد كه البته آن هم طلا بود. ديگر فرنگي كاران كه شاخص‌ترين‌شان حميد سوريان بودن از دور رقابت‌ها كنار رفتند تا دست‌شان از مدال كوتاه بماند. محسن حاجي پور، محمدعلي گرايي، مهدي زيدوند، مهدي علياري، مهدي نوري و شهاب قوره جيلي ديگر نمايندگان ايران در لهستان بودند.

2-مردان فني كشتي فرنگي سوريان و حاجي‌پور را راهي لهستان كرده بودند تا هر كس نتيجه بهتري در جام پيت لاسينسكي گرفت در وزن 59 كيلوگرم مسافر مسابقات جهاني لاس وگاس شود؛ اما نمايندگان كشورمان يكي بدتر از ديگري نتيجه گرفتند و در حالي كه انتظار مي‌رفت با اين نتيجه در لهستان و در حاشيه مسابقات همچون سال گذشته كه در رشته آزاد رسول خادم در لهستان بين سيداحمد محمدي و ميثم نصيري انتخابي گذاشت، بين سوريان و حاجي پور قهرمان امسال رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي، انتخابي بگذارد؛ اما چنين اتفاقي هم رخ نداد تا معلوم شود كه كادر فني كشتي فرنگي تصميم گرفته، سوريان را به مسابقات جهاني امريكا اعزام كند.

اين باخت براي سوريان لازم بود تا به خود بيايد و با آمادگي و حواس جمع‌تر راهي جهاني شود. اين درست كه در لهستان همچون جام نيكولا پتروف در صوفيه بلغارستان مقابل ايوو آنگلوف بلغاري داوران در حق حميد كم لطفي كردند و اگر اين طور نبود شايد نتيجه چيز ديگري بود؛ اما واقعيت‌هايي است كه بهتر است به آنها اشاره شود.

سوريان با نتيجه چهار بر چهار به ابراهيم لابازانوف و در حالي كه قهرمان امسال روسيه با حمايت داوران از اجراي قوانين سر باز مي‌زد، باخت؛ اما نبايد فراموش كرد كه همين لابازانوف در ادامه خود به آندره برگ استيك از نروژ باخت و اين نروژي خود نيز دو بار در برابر رقبا تن به شكست داد تا به مدال نرسد و سوريان هم بيست و سوم شد! سوريان در صورت غلبه بر لابازانوف بايد اين نروژي را مي‌برد و بعد از آن بايد با مينگيان سيمينوف روس كه قهرمان شد مصاف مي‌داد و در صورتي كه سيمينوف را شكست مي‌داد بايد در فينال با ايو آنگلوف بلغار حريف نام آشناي خود كه در بلغارستان به خاطر شرايط داوري مسابقه را در برابر او نيمه‌كاره رها كرد، رقابت مي‌كرد.

حال اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا سوريان ناآماده توان رقابت با تمام اين رقباي آماده را داشت؟! يا با فيناليست شدن لابازانوف كه حميد در دور نخست به او باخت، نماينده كشورمان مي‌توانست خود را جمع وجور كند و براي كسب مدال برنز با رقبا بجنگد؟ تجربه كه خلاف اين را نشان داده و مي‌گويد سوريان وقتي مي‌بازد ديگر نمي‌تواند خود را براي ادامه مسابقه احيا كند!

در جهاني امريكا كه محلي براي كسب سهميه المپيك است كار به مراتب سخت‌تر از تورنمنت لهستان است و بي‌ترديد سوريان با اين شرايط راه به جايي نخواهد برد، مگر اينكه پسر طلايي كشتي ايران از همين حالا روي رقابت‌هاي لاس وگاس تمركز كند و با آمادگي بالا و تمام توان راهي امريكا شود؛ وگرنه همه به عينه خواهيد ديد كه اين فرصت‌ها به سوريان، فرصت سوزي بوده و خواهد بود.

3- با توجه به نتيجه‌اي كه زيدوند و گرايي در لهستان گرفتند، در مورد وزن 66 كيلوگرم تصميم با خود كادر فني است. چيزي كه مشخص است اينكه نمايندگان ايران در اين وزن حرف زيادي براي گفتن در برابر رقباي جهاني خود ندارند. اميدنوروزي با تغيير قوانين و آمدن به وزن بالاتر ديگر صلابت گذشته را ندارد. زيدوند هم كه در انتخابي تيم ملي نوروزي را شكست داد و قهرمان شد، در لهستان يا به رقبا امتياز نداد يا اگر داد با اختلاف زياد مغلوب شد تا كادر فني نتواند در اين وزن به جمع‌بندي درستي برسد. گرايي ديگر نماينده ايران در لهستان به حريف ژاپني باخت و اين حريف به آدام كوراك كشتي بلد. حالا براي انتخاب ملي پوش اين وزن تصميم با كادر فني است و هر گلي بزنند به سر خود زده‌اند.

4-قاسم رضايي با اين قهرماني نشان داد كه ميدان جهاني حق اوست. او باتجربه‌تر و قدرتمند‌تر از مهدي علياري جسور ديگر نماينده وزن 98 كيلوگرم ايران است؛ اما خب كادرفني مي‌تواند حالا كه در سنگين وزن مهره قابل اعتمادي نداريم و بشيرباباجان‌زاده هم خبري ازش نيست و مهدي نوري و شهاب قوره جيلي هم همه را نااميد كردند، از جسارت علياري در وزن 130 كيلوگرم استفاده كند، شايد جواب داد؛ خدا را چه ديديد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون